The erasure of vibrant in the writing of students in the final years of elementary school: a pedagogical proposal to activate their linguistic awareness

Authors

  • Isabel de Oliveira e Silva Monguilhott Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2024.e100608

Keywords:

Erasure, Vibrant, Pedagogical proposal

Abstract

This article looks at the phenomenon of vibrant deletion in the writing of students in the final years of elementary school, highlighting its relevance in the educational context. Based on an analysis of texts produced by the students themselves, we identify pedagogical strategies to develop their linguistic awareness through playful activities, with the aim of sensitizing students to the importance of sounds in writing. This pedagogical proposal aims to promote understanding of the phonological system of the language, contributing to the improvement of students’ language skills.

Author Biography

Isabel de Oliveira e Silva Monguilhott, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Possui graduação em Letras Lingua Portuguesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009) com estágio de doutorado no exterior na Universidade de Lisboa. É professora do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Trabalha com ensino de Língua Portuguesa e desenvolve pesquisa na área de Sociolinguística. É coordenadora regional, na agência da UFSC, do Projeto Variação Linguística na Região Sul do Brasil (VARSUL) desde março de 2017 e membro do Projeto Para a História do Português do Brasil em Santa Catarina (PHPB-SC). (Texto informado pelo autor *20/07/2019)

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Published

2024-12-20