The erasure of vibrant in the writing of students in the final years of elementary school: a pedagogical proposal to activate their linguistic awareness
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2024.e100608Keywords:
Erasure, Vibrant, Pedagogical proposalAbstract
This article looks at the phenomenon of vibrant deletion in the writing of students in the final years of elementary school, highlighting its relevance in the educational context. Based on an analysis of texts produced by the students themselves, we identify pedagogical strategies to develop their linguistic awareness through playful activities, with the aim of sensitizing students to the importance of sounds in writing. This pedagogical proposal aims to promote understanding of the phonological system of the language, contributing to the improvement of students’ language skills.
References
BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
CALLOU, D. Variação no âmbito do consonantismo. In: MARTINS, M. A.; ABRAÇADO, J. (Orgs.). Mapeamento sociolinguístico do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2015, p. 39-64.
CALLOU, D.; MORAES, J. A.; LEITE, Y. Variação e diferenciação dialetal: A pronúncia do /R/ no português do Brasi. In: Gramática do Português falado, 2. ed., vol. 6. São Paulo: Editora UNICAMP, 2002. p 463 - 489
CEELUFPE. Fala e Escrita. Parte 01. Youtube, 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XOzoVHyiDew. Acesso em 5 out. 2024.
JANECI, M. Todos os verbos. In: OURO e cobre. Intérprete: Zélia Duncan. São Paulo: Universal Music Ltda, 2009, faixa 1 (4 min). Disponível em: https://www.letras.mus.br/. Acesso em: 8 ago. 2023.
KAHOOT. Disponível em: https://create.kahoot.it/share/apagamento-de-r-em-final-de-palavra/9022dc6c-49a0-4695-bf4c-31179f4bea24. Acesso em 23 jul. 2023.
LOPES, F. O desenvolvimento da consciência fonológica e sua importância para o processo de alfabetização. Psicol. Esc. Educ. 8 (2), São Paulo. Dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/Zs83Yfc4wRLFPgp5ZbQLFBb/?lang=pt. Acesso em 10 out. 2024.
MARCUSCHI, L. A. O papel da Linguística no ensino das línguas. Diadorim Rio de Janeiro, Revista 18, volume 2, p. 12 -31, jul-dez, 2016.
MESSIAS, E. S. Apagamento do /r/ em formas verbais infinitivas em textos escolares: uma proposta de intervenção. 2019. 218 f. Dissertação (Mestrado) - Profletras, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2019.
MESSIAS, E. S.; LACERDA, M. F. Quando a oralidade chega à escrita: o apagamento do /R/ em infinitivos verbais em textos escolares. Revista A cor das letras. v. 23, n.3, p. 249-269, setembro-dezembro de 2022. Disponível em: https://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/5001/7718. Acesso em 02 ago. 2023.
MONARETTO, V. N. de O. O apagamento da vibrante pós-vocálica nas capitais do sul do Brasil. In: Letras de Hoje. Porto Alegre, v.35, p.275-284. 2000.
SANGALO, I. Quando a chuva passar. In: As super novas. Intérprete: Ivete Sangalo. São Paulo: Universal Music, 2005.
SEARA, I. C; NUNES, V. G.; LAZAROTTO-VOLCÃO, C. Para conhecer fonética e fonologia do português brasileiro. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019. SEARA, I.; et. al. Fonética e Fonologia do Português Brasileiro. UFSC.
WINTER, J. S.; CASARIN, P. M.; PAZA, C. R. M. Proposta pedagógica e jogo para a aprendizagem da escrita do R final em formas verbais. Fórum Linguístico, v. 20, n. 2, p. 8923-8943, 26 maio 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90551. Acesso em: 21 jul. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabel de Oliveira e Silva Monguilhott

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.