CUSTEIO POR ABSORÇÃO COM DEPARTAMENTALIZAÇÃO

IMPLEMENTAÇÃO EM UM INSTITUTO TÉCNICO DE ENSINO

Authors

Abstract

A costing system can demonstrate how investments are applied and it also guarantees the management improvement. For this reason, the adoption of a costing system should not be exclusive to private organizations, considering that the use of this method by public corporations is relevant. In this context, the application of a costing system is fundamental to support decision making. Therefore, this article aims to propose the adoption of a costing method for a technical education institute, in order to determine the monthly cost of a student per course during five months of 2019. Hence, the method called Absorption Costing with Departmentalization was used, and the necessary information to apply this method was collected from finantial systems of the institute and government. Concerning the methodology, this work is characterized as an applied research with a combined approach. It consists on a qualitative-quantitative method with an exploratory objective by using a case study method. As a result, it was possible to obtain the unit cost of the student per course per month, illustrating the costing method applicability in the context of this study. Additionally, it allows a greater transparency in the application of public resources. In conclusion, it was observed that, although the agency did not adopt a costing system, the managerial actions adopted in the considered months of 2019 had little impact on costs, since the unit cost suffered little fluctuation in the analyzed periods.

Author Biographies

Jéssica Maria Damião de Arruda Câmara, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Doutora, mestre e Engenheira Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Engenheira de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Professora do ensino superior e técnico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) campus São Gonçalo do Amarante.

Mariana Rodrigues Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004), mestrado em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia de São Carlos (2007), na Universidade de São Paulo (USP), doutorado em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia de São Carlos (2010), na Universidade de São Paulo (USP), pós-doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente, a professora é Associada II com dedicação exclusiva da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) no departamento de Engenharia de Produção. Na pós graduação, atua como coordenadora da pós-graduação do programa de mestrado na engenharia de produção (PEP). Coordena ,atualmente, o projeto financiado pelo CNPq para estímulo para o desenvolvimento para meninas no setor aeroespacial juntamente com cinco escolas municipais. Tem experiência e publicações na área de Engenharia de Produção, atuando, principalmente, nos seguintes temas: Data Envelopment Analysis (DEA), Indice Malmquist, Inovação tecnológica, Empreendedorismo, Pequena empresa, Programas governamentais, Projetos de investimentos, Economia e custos industriais/ governamentais.

Published

2023-01-23

How to Cite

Câmara, J. M. D. de A., & Almeida, M. R. (2023). CUSTEIO POR ABSORÇÃO COM DEPARTAMENTALIZAÇÃO: IMPLEMENTAÇÃO EM UM INSTITUTO TÉCNICO DE ENSINO. IJIE – Iberoamerican Journal of Industrial Engineering, 14(28). Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/IJIE/article/view/104351