SETTING EM OFICINAS ONLINE EM UM CAPS DURANTE O PERÍODO DA COVID-19: um relato de experiência Setting in online workshops in a CAPS during the COVID-19 period: an experience report

Main Article Content

Maria Carolina Fioroto
Luisa Fernandes Miranda
Gabriella Alves Bertanha
Roberta Cristian Reis
Bruna Rezende Silva
Tiago Humberto Rodrigues Rocha
https://orcid.org/0000-0003-4178-0616

Abstract

This article intends to report the experience lived in a Psychology graduation in the middle of the COVID-19 pandemic at a university of Minas Gerais. The purpose of the experience is to expose the potential and difficulties of mental health care, performed online for the patiences of a CAPS the offer of a therapeutic music workshop. The therapeutic workshops lasted three months and the result was discussed based on the observations and understandings of the students participating in the project, with the supervising professor, using a theoretical approach in mental health. Through the notes, two relevant themes were established as results: Music as a therapeutic instrument; and Handling of the setting and bond. Therefore, it was possible to conclude that the care, work and the setting needed to pass through transformations during this period, beside realizing that music was an important bonding instrument during the therapeutic workshops. The final analysis of the experience shows that the challenges and potentialities of the online context are present in the practice and invite us to think about different alternatives in the care offered by the mental health services.

Article Details

How to Cite
FIOROTO, Maria Carolina; FERNANDES MIRANDA, Luisa; ALVES BERTANHA, Gabriella; CRISTIAN REIS, Roberta; REZENDE SILVA, Bruna; ROCHA, Tiago Humberto Rodrigues. SETTING EM OFICINAS ONLINE EM UM CAPS DURANTE O PERÍODO DA COVID-19: um relato de experiência: Setting in online workshops in a CAPS during the COVID-19 period: an experience report. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 16, n. 50, p. 1–18, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/90513. Acesso em: 6 dec. 2025.
Section
Original articles
Author Biographies

Maria Carolina Fioroto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Luisa Fernandes Miranda, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Gabriella Alves Bertanha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Roberta Cristian Reis, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Bruna Rezende Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Tiago Humberto Rodrigues Rocha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Psicólogo, Psicanalista, Doutor com dupla titulação em Psicologia Social (USP-SP) e pela pela Université de Rennes 2 (França). Professor Adjunto e Coordenador do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

References

BATISTA, Eraldo Carlos; FERREIRA, Dayane. A música como instrumento de reinserção social na saúde mental: um relato de experiência. Revista Psicologia em Foco, v. 7, n. 9, p. 67-79, 2015.

BATISTELA, Mariana da Rocha; GARCIA, Andréia Sanches; OLIVEIRA, Daniela Emilena Santiago Dias de. Oficinas terapêuticas e a música no CAPS: contribuições para a saúde mental brasileira. Intraciência, v. 19, p. 1-11, jun. 2020. Disponível em: <https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20200522114251.pdf>. Acesso em: 15 out. 2021.

CAVALLINI, Flávia de Macedo. CAPS, ateliês e oficinas: artes no mundo, mundos na arte. Fractal: Revista de Psicologia, v. 32, n. 1, p. 40-45, 2020. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/fractal/a/SMP4zZdDHqMXb9KQCTnKhyt/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 out. 2021.

DIAS, Janiele Daniane da Silva. Oficinas terapêuticas como estratégia para reinserção psicossocial e produção de vínculo. Pretextos, v. 3, n. 5, p. 129-145, 2018. Disponível em: < https://web.archive.org/web/20180414174101/http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/viewFile/15933/13006>. Acesso em: 10 out. 2021.

DONNAMARIA, Carlos Pontes; TERZIS, Antônio. Experimentando o dispositivo terapêutico de grupo via internet: primeiras considerações de manejo e desafios éticos. Revista da SPAGESP, v. 12, n. 2, p. 17-26, 2011. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rspagesp/v12n2/v12n2a03.pdf>. Acesso em: 15 out. 2021.

ESTRELLA, Renata; MOLLICA, Mariana. O CAPS e a Desinstitucionalização: Uma Direção Ética de Trabalho. Ayvu: Rev. Psicol., v. 1, n. 2, p. 122-144, 2015. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/ayvu/article/view/22183/13082>. Acesso em 10 out. 2021.

FIGUEIREDO, Ana Cristina. Uma proposta da psicanálise para o trabalho em equipe na atenção psicossocial. Mental, v. 3, n. 5, p. 43-55, 2005. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/pdf/mental/v3n5/v3n5a04.pdf>. Acesso em 11 out. 2021.

FIORONI, Luciana Nogueira et al. Aprendendo a cuidar na pandemia por Covid-19: experiência com grupo on-line em Saúde Mental. Cadernos da Pedagogia, v. 15, n. 31, p. 174-185, 2021. Disponível em: < https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1537/589>. Acesso em: 10 out. 2021.

GONDAR, Jô. Psicanálise online e elasticidade da técnica. Cad. Psicanálise, v. 42, n. 42, p. 37-45, 2020. Disponível em: <http://cprj.com.br/ojs_cprj/index.php/cprj/article/view/201>. Acesso em 12 out. 2021.

MOLITERNO, Ian Marinho de et al. A atuação do psicólogo com grupos terapêuticos. Caderno de Graduação Ciências Biológicas e da Saúde UNIT ALAGOAS, v. 1, n. 1, p. 95-98, 2012. Disponível em: < https://periodicos.set.edu.br/fitsbiosaude/article/view/460>. Acesso em: 10 out. 2021.

NASCIMENTO, Elisiane Damasceno Marques et al. Oficinas terapêuticas com música em saúde mental. Revista Contexto & Saúde, v. 18, n. 34, p. 15–19, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.21527/2176-7114.2018.34.15-19>. Acesso em: 21 out. 2021.

NATIRUTS. Liberdade Pra Dentro Da Cabeça. Universal Music, 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=yHEgNNLdyuQ>. Acesso em: jun. 2021.

LEVY, Virgínia Lima dos Santos. Oficinas terapêuticas e produção de vínculo em CAPS AD. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, v. 8, n. 19, p. 97-106, 2016.

ROMANINI, Moisés; ROSO, Adriane. Psicanálise, instituição e laço social: o grupo como dispositivo. Psicologia USP, v. 23, n. 2, p. 343-365, 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pusp/a/sFbL783F5WGfmL9v9vjFnph/>. Acesso em: 21 out. 2021

SILVA, Thiago José de Franco da; ALENCAR, Maria Lídia Oliveira de Arraes. Invenção e endereçamento na oficina terapêutica em um centro de atenção diária. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., v. 12, n. 3, p. 524-538, 2009. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rlpf/a/xfzFB3CNXCpQxcbH83pJvDF/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 21 out. 2021.

ZASLAVSKY, Jacó. Observações preliminares sobre as mudanças no setting psicanalítico no distanciamento social em tempos de pandemia (TelePsicanálise, uma nova modalidade de atendimento?). Revista de Psicanálise da SPPA, v. 28, n. 2, p. 355–367, 2021. Disponível em: https://revista.sppa.org.br/RPdaSPPA/article/view/zaslavsky. Acesso em: 10 out. 2021.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.