History and Analysis of the Concept of Disruptive Behavior Disorders

Main Article Content

Tiago de Matos Peixoto
https://orcid.org/0000-0002-0034-6082
Maria Rita de Assis César
https://orcid.org/0000-0002-5843-2899

Abstract

This article discusses the emergence and evolution of disruptive disorders, based on editions of the Statistical and Diagnostic Manual of Mental Disorders (DSM), presenting considerations on gender differences and the implications associated with the idea of disruptive behavior. Among the relevant points is the verification of the historical association between the emergence of gender aspects in the psychopathological discussion and the emergence of the group of disruptive behavior disorders. It is identified that this relationship seems to bring theoretical and practical difficulties arising from the absence of dialogue with the field of education, from which the idea of disruptive behavior emerges; the heterogeneity of the concept and the relationship it establishes with other nosological categories in the current literature. Finally, there is a little focus on evaluating the historical, cultural and moral impacts in the definitions of disruptive disorders and the incipient guidelines for clinical and research practices that aim to integrate gender aspects into the development and structuring matrix of this class of behaviors.

Article Details

How to Cite
PEIXOTO, Tiago de Matos; ASSIS CÉSAR, Maria Rita de. History and Analysis of the Concept of Disruptive Behavior Disorders. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 15, n. 42, p. 83–105, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/74314. Acesso em: 17 jul. 2024.
Section
Original articles
Author Biographies

Tiago de Matos Peixoto, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Psicólogo. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Maria Rita de Assis César, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e pós-doutora pela Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne, França. Professora no Departamento de Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

References

ALLEN, Jennifer L., HWANG, S., HUIJDING, J. Disruptive behavior disorders. In: HUPP, S., JEWELL, J. (Ed) The Encyclopedia of Child and Adolescent Development: Social Development in Adolescence (Vol.9) John Wiley and Sons Inc: New Jersey, p. 1-13.

APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual: Mental Disorders. American Psychiatric Association Mental Hospital Service: Washington, 1952.

APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-II). American Psychiatric Association: Washington, 1968.

APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Third Edition (DSM-III). Washington: American Psychiatric Publishing, 1980.

APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. DSM-5-TR. Washington: American Psychiatric Publishing, 2022.

APA - ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA. Manual diagnóstico e estatístico de distúrbios mentais. DSM. 3ª edição. Revisão. Tradução Lúcia Helena Siqueira Barbosa; revisão técnica Sylvio Giordano Júnior. São Paulo: Manole, 1989.

APA - ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais – DSM. 4ª edição. Tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

APA - ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (DSM-IV-TR). Porto Alegre: Artmed; 2000.

APA -ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5ª Edição. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BATHIA, M. S. Dictionary of Psychology and Allied Sciences. New Age Internation Publishers: New Dellhi, 2009.

BORDIN, Isabel Altenfelder Santos., OFFORD, David. Transtorno da conduta e comportamento anti-social. Revista Brasileira de Psiquiatria. vol 22, n.2, 12-15, 2000.

CAPONI, Sandra Noemi. Dispositivos de segurança, psiquiatria e prevenção da criminalidade: o TOD e a noção de criança perigosa. Saúde Soc. São Paulo, vol. 27, n. 2, p. 298-310, 2018.

CARDOSO, Fernando Luiz., SABBAG, Samantha., BELTRAME, Thais Silva. Prevalência de Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade em relação ao gênero de escolares. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, vol. 9, n.1, p. 50-54, 2007.

COÊLHO, Bruno Mendonca., SANTANA JR, Geilson Lima. Uma breve história da psiquiatria da infância e a adolescência. In: COELHO, B.M., PEREIRA, J. G., ASSUMPÇÃO, T. M., SANTANA JR, G. L. Psiquiatria da infância e da adolescência: guia para iniciantes. Novo Hamburgo: Sinopsys, 2014, p. 24-35.

FACION, José Raimundo. Transtornos do desenvolvimento e do comportamento. 3ª edição revista e atualizada. Curitiba, Ibpex, 2007

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. 5ª edição. Curitiba: Positivo, 2010.

FERREIRA, Antônio Gomes. Dicionário de Latim-Português. Porto: Porto, 1983.

FIGUEIREDO, Candido de. Novo Diccionário da Língua Portuguesa. 1913. Disponível em: http://dicionario-aberto.net/dict.pdf Acesso em: 19 ago. 2022.

GHOSH, S., SINHA, M. ADHD, ODD, and CD: Do They Belong to a Common Psychopathological Spectrum? A Case Sires. Case Reports in PsychIatry, Volume 2012, p.1-4, 2012.

HAIG, David. The Inexorable Rise of Gender and the Decline of Sex: Social Change in Academic Titles, 1945–2001. Archives of Sexual Behavior, Vol. 33, No. 2, p. 87–96, April 2004.

HINSHAW, Stephen., PARK, Teron. Research problems and issues: toward a more definitive science of disruptive behavior disorders. In: QUAY, H. C., HOGAN, A. E. (Ed.) Handbook of Disruptive Behavior Disorders. Springer Science+Business Media: New York, 1999, p. 593-620.

HORA, Ana L. T., SILVA, Simone S. da C,, RAMOS, Maély F, H,, PONTES, Fernando A. R., NOBRE João P. dos S. A prevalência do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): uma revisão de literatura. Revista da Associação Portuguesa de Psicologia, vol. 29, n. 2, 2015.

HUDEC, Kristen L., MIKAMI, A. Y. Diagnostic Issues for ODD/CD with ADHD Comorbidity. In: LOCHMAN, J. E., MATTHYS, Walter (Eds) The Wiley Handbook of Disruptive and Impulse-Control Disorders. John Wiley & Sons Ltda: New Jersey 2017. p. 19-36.

KAPALKA, George. Treating Disruptive Disorders: A Guide to Psychological, Pharmacologial, and Combined Therapies. Routledge: New York, 2015.

KARLIN, Muriel., BERGER, Regina. Discipline and the disruptive child: a pratical guide for elementary teachers. Parker Publishing: New York, 1972.

KARLIN, Muriel., BERGER, Regina. Como lidar com o aluno problema. Editora Interlivros: Belo Horizonte, 1977.

LEVY, Florence. Child and adolescent changes to DSM-5. Asian Journal of Psychiatry, 11, 2014, p. 87-92.

MARMORATO, Paulo Germano. Transtornos opositivo-desafiador e de conduta. In: POLANCZYK, G. V., LAMBERT, M. T (Orgs) Psiquiatra da infância e adolescência. Coleção Pediatria do Instituto da Criança/Hospital das Clínicas da FMUSP. Barueri: Manole, 2012. p.154-162.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. CID-10. Classificação dos Transtornos Mentais e do Comportamento da CID-10: Descrições Clínicas e Diretrizes Diagnósticas. Organização Mundial da Saúde. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

PEREIRA, Mario Eduardo Costa. Morel e a questão da degenerescência. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, v. 11, n. 3, p. 490-496, setembro 2008.

PETROVIC, Michelle A., SCHOLL, Adam T. Why we need a single definition of disruptive behavior. Cureus, v. 10, n. 3, e2339, 2018.

PIERÓN, Henri. Dicionário de Psicologia. 7ª edição. Revista e Ampliada. Rio de Janeiro: Globo, 1987.

POLANCZYK, Guilherme Vanoni. Em busca das origens desenvolvimentais dos transtornos mentais. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 31, n. 1, p. 6-12, 2009.

QUAY, Herbert C., HOGAN, Anne E. Handbook of Disruptive Behavior Disorders. New York: Springer Science+Business Media New York, 1999.

REZENDE, Antonio Martinez de., BIANCHET, Sandra Braga. Dicionário do latim essencial. 2ª edição revisada e ampliada. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

RUSSO, Jane., VENÂNCIO, Ana Teresa. Classificando as pessoas e suas perturbações: a "revolução terminológica" do DSM III. Rev. Latinoam. Psicopat. Fundam, v. 4, n. 3, p. 460-483, 2006.

SALISBURY, Taylor. The Relationship Between Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder, Antisocial Personality Disorder and Psychopathy: A Proposed Trajectory. Western Undergraduate Psychology Journal, 1 (1), Article 2, 2013.

SERRA-PINHEIRO, Maria Aparecida, MATTOS, Paulo, REGALLA, Maria Angélica, SOUZA, Isabella de, PAIXÃO, Cristiane. Inattention, hyperactivity, oppositional-defiant symptoms and school failure. Arquivos de Neuropsiquiatria, v. 66, n. 4, p. 828-831, 2008.

SERRA-PINHEIRO, Maria Aparecida, SCHMITZ, Marcelo, MATTOS, Paulo, SOUZA, iSABELLA. Transtorno desafiador de oposição: uma revisão de correlatos neurobiológicos e ambientais, comorbidades, tratamento e prognóstico. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 26, n. 4, p. 273-276, 2004.

SHORTER, Edward. A historical dictionary of psychiatry. Oxford University Press: Oxford, 2005.

SILVA, Luna Rodrigues Freitas. Transtorno da conduta: uma oportunidade para a prevenção em saúde mental? Interface - Comunic., Saúde, Educ., v. 15, n. 36, p.165-73, jan./mar. 2011.

SPIZZIRRI, Giancarlo., PEREIRA, Carla Maria de Abreu., ABDO, Carmita Helena Najjar. O termo gênero e suas contextualizações, Diagn Tratamento, v. 19, n. 1, p. 42-44, 2014.

STOREBØ, Ole Jakob., SIMONSEN, E. The Association Between ADHD and Antisocial Personality Disorder (ASPD): A Review. Journal of Attention Disorders, 20 (10): 815-24, 2016.

TEIXEIRA, Pedro M. DSM I, II, III, IV, 5 (1952-2013) Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar, v. 31, n. 3, p. 164-165, 2015.

THAKURDAS, Harold., THAKURDAS, Lyn. Dictionary of Psychiatry. MTP Press Limited: Lancaster, 1979.

THIENGO, Daianna Lima., CAVALCANTE, Maria Tavares., LOVISI, Giovanni Marcos. Prevalência de transtornos mentais entre crianças e adolescentes e fatores associados: uma revisão sistemática. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 63, n. 4, p. 360-372, 2014.

TOLAN, Patrick H., LEVENTHAL, Bennett L. Introduction: Connecting brain development, disruptive behavior, and children. In: HOLAN, P. H., LEVENTHAL, B. L. (Ed.) Disruptive behavior disorders. Springer Science and Business Media: New York, 2013, p. 1-12.

TWYFORD, Jennifer M. Oppositional Defiant Disorder. Communiqué, v. 43, n. 6, March/April 2015.

VANDEBOS, Gary R. APA dictionary of psychology. 2nd Edition. American Psychological Association: Washington, DC; 2015.

WANG, Yuan-Pang. P., ANDRADE, Laura Helena Silveira Guerra de. Diagnóstico em psiquiatria. In: FORLENZA O. V., MIGUEL, E. C. (Orgs.) Compêndio de clínica psiquiátrica. Barueri: Manole, 2012, p. 3-14.

WIDIGER, Thomas A. DSM'S Approach to gender: history and controversies. In: NARROW, W. E. at al (Editors) Age and gender considerations in psychiatric diagnosis: a research agenda for DSM-V. American Psychiatric Association: Arlington, 2007, p. 19-29.