Mental health matrix support at the Integrated Health Residence in Fortaleza-Ceará

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Amanda Pinheiro
https://orcid.org/0000-0003-2263-9123
Carlos Eduardo Menezes Amaral
https://orcid.org/0000-0002-1719-1080
Leo Barbosa Nepomuceno
https://orcid.org/0000-0002-7473-9460

Abstract

This study discusses contribution of matrix support mental health to professional training in the Integrated Health Residence program in the city of Fortaleza. Mental health matrix support is a methodology used in this program to foster collective action between health teams. This was an exploratory qualitative study, which collected data from semi-structured interviews with residents from mental health and collective health residency programs. The respondents were from the 5th and 6th class of the residency promoted by the Escola de Saúde Pública do Ceará. Data was analysed through thematic-categorical content analysis. The use of matrix support in mental health the residency meant a place for health promotion, relevant to professional training, innovative and challenging in the work process. However, more pedagogical support is needed throughout the training, as well as improving the links between the training institution and the health services were the residents are allocated, in order to assure the quality and regularity of practical activities, thus improving the residents’ training.

Article Details

How to Cite
PINHEIRO, Amanda; EDUARDO MENEZES AMARAL, Carlos; BARBOSA NEPOMUCENO, Leo. Mental health matrix support at the Integrated Health Residence in Fortaleza-Ceará. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 15, n. 44, p. 36–57, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/79078. Acesso em: 17 jul. 2024.
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Author Biographies

Amanda Pinheiro, Escola de Saúde Pública do Ceará

Bacharela em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2015). Especialista em Serviço Social, Política Social e Seguridade Social pela Faculdade Ratio/Potere Assessoria Social (2017). Especialista em Saúde Mental pela Residência Integrada em Saúde (RIS) da Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP-CE) - Turma V (2018-2020).

Carlos Eduardo Menezes Amaral, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Docente Adjunto A do Colegiado de Medicina de Paulo Afonso da Universidade Federal do Vale do São Franscisco (CMED/PAV - UNIVASF). Psicólogo. Doutor em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP com estágio sanduíche no Institute of Psychiatry, Psychology and Neurosciences (Kings College - Londres). Mestre em Saúde Pública pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em caráter de Residência em Saúde da Família e Comunidade pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) em convênio com a prefeitura municipal de Fortaleza-CE. Especialista em Teoria e Prática Junguiana (psicologia analítica) pela Universidade Veiga de Almeida - RJ. Experiência docente no curso de graduação em Psicologia da Unicatólica de Quixadá e graduação em Psicologia da Universidade São Francisco (Campinas/SP), na Faculdade de Medicina da Universidade Estadual Paulista (UNESP-Botucatu/SP) e no curso de Psicologia da Faculdade Católica Rainha do Sertão (FCRS-Quixadá/CE). Experiência de trabalho em Centro de Atenção Psicossocial, Atenção Primária a Saúde, Apoio Institucional, CRAS e clínica psicoterápica. Conhecimentos e experiência em saúde coletiva, saúde mental, pesquisa e avaliação qualitativa, pesquisa epidemiológica, atenção primária, psicologia da saúde, psicologia comunitária e psicoterapia.

Leo Barbosa Nepomuceno, Universidade Federal do Ceará – UFC

Professor do Programa de Pós Graduação em Saúde Pública da Universidade Federal do Ceará (PPGSP - UFC). Professor Adjunto do Instituto de Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Ceará (IEFES - UFC), ligado ao setor de Estudos Psicológicos e Socioantropológicos da Educação Física e Esportes. Doutorado em Saúde Coletiva (UFC). Mestre em Psicologia (UFC). Especialista com Residência Multiprofissional em Saúde da Família (Escola de Formação em Saúde da Família Visconde de Sabóia - EFSFVS / Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA). Graduação em Psicologia (UFC). Experiência docente na graduação e pós graduação em cursos de Ciências Humanas e da Saúde. Membro do Laboratório de Avaliação e Pesquisa Qualitativa em Saúde (LAPQS), ligado ao programa de Pós Graduação em Saúde Coletiva da UFC. Membro do Laboratório Cearense de Psicologia do Esporte e do Exercício (LACEPEX) do IEFES-UFC. Membro da Associação Brasileira de Psicologia do Esporte (ABRAPESP) e Grupo de Trabalho de Psicologia do Esporte da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPPEP). Áreas de interesse: saúde coletiva; estudos socioculturais do esporte; psicologia (social) do esporte; práticas corporais em saúde.

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