Relationship between anxiety disorders and overuse of mobile devices in early childhood: an integrative review Relationships between anxiety disorders and overuse of mobile devices in early childhood: an integrative review

Main Article Content

Gabriela de Souza Fernandes Diogo
Iara Leão Luna de Souza

Abstract

The use of mobile devices such as smartphones, tablets, among others, it’s something everyday in the contemporary life of many adults and, consequently, children also end up incorporating the use in their routines. Through an integrative review, this work relates the emergence of anxiety disorders to the excessive use of mobile devices in early childhood. In this review, electronic databases were used as US National Library of Medicine National Institutes of Health (PUBMED), Scientific Electronic Library Online (SciELO), Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) and Literatura Latino-Americana em Ciências e Saúde (LILACS) with the mobile devices, anxiety and childhood search strategy, in portuguese, english and spanish, covering the period from 2011 to 2021. Literature on the subject proved to be very scarce, with only 2 articles being found indexed in the databases used that dealt with the central theme. Among the articles analyzed, the idea that early and, especially exacerbated, use in children is related to low cognitive development, less social interaction and mental health problems such as anxiety is confirmed.

Article Details

How to Cite
DE SOUZA FERNANDES DIOGO, Gabriela; LEÃO LUNA DE SOUZA, Iara. Relationship between anxiety disorders and overuse of mobile devices in early childhood: an integrative review: Relationships between anxiety disorders and overuse of mobile devices in early childhood: an integrative review. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 16, n. 48, p. 44–57, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/84836. Acesso em: 12 jul. 2024.
Section
Original articles

References

ALCANTARA, Carlos Augusto Almeida.; VIEIRA, Luiz Nogueira Vieira. Tecnologia Móvel: Uma Tendência, Uma Realidade. In: Workshop de Redes da Universidade Estácio de Sá, Juiz de Fora MG, 2011.

ARANTES, Maria do Carmo Batista; MORAIS, Eduardo Alberto. Exposição e uso de dispositivo de mídia na primeira infância. Revista Residência Pediátrica, 0, 535, 2021.

ASBAHR, Fernando R. Transtornos ansiosos na infância e adolescência: aspectos clínicos e neurobiológicos. Jornal de Pediatria, 80, 28-34, 2004.

BERNARD, Jonathan Y; et al. Predictors of screen viewing time in Young Singaporean children: the GUSTO cohort. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 14, 112, 2017.

BRASIL. Lei nº. 13.257/2016, de 8 de março de 2016. Dispõe sobre princípios e diretrizes para a formulação e a implementação de políticas públicas para a primeira infância em atenção à especificidade e à relevância dos primeiros anos de vida no desenvolvimento infantil e no desenvolvimento do ser humano. Diário Oficial da União, Brasília, DF,8 mar. 2016.

CASTILLO, Ana Regina et al. Transtornos de ansiedade. Revista Brasileira de Psiquiatria, 2, 20-3, 2000.

COMMON SENSE MEDIA. Zero to Eight: Children’s Media Use in America. San Francisco, CA., 2013.

COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA. Media and young minds. Pediatrics, 138(5), 2016-591, 2016.

DIAS, Marina. Como o excesso de telas pode afetar o comportamento de crianças e adolescentes. Revista Encontro, Belo Horizonte, 2019. Disponível em:https://www.revistaencontro.com.br/canal/revista/2020/03/neuropediatraafirma-que-haaumento-real-na-incidencia-de-autismo.html. Acesso em 02 de junho de 2021.

DIMARUCUT-SISON, L. Screen Dependency Disorder: Paano Nagdudulot ng Brain Damage ang Labis na Screen Time. 2019. Disponível em: https://www.smartparenting.com.ph/parenting/preschooler/screendependency-disorder-epekto-sa-utak-gadgets-a00061-20190715- lfrm?ref=site_search. Acesso em: 25 jun. 2021.

GAVÃO, Cristina Maria.; URSI, Elisabeth Silva. Prevenção de lesões de pele no perioperatório: revisão integrativa da literatura. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 14(1), 124-31, 2006.

GUEDES, Sabrina da Conceição; et al. Children´s use of intercative media in early childhood- na epidemiological study. Revista Paulista de Pediatria, 38(8), 327-45, 2020.

KOLB, Bryan; et al. Brain Plasticity in the Developing Brain. Changing Brains - Applying Brain Plasticity To Advance And Recover Human Ability, 35- 64, 2013.

FOX, Sharon E.; LEVITT, Pat; NELSON, Charles A. How the Timing and Quality of Early Experiences Influence the Development of Brain Architecture. Child Development, 81(1), 28-40, 2010.

MANCINI, Marisa Cotta; SAMPAIO, Rosana Ferreira. Quando o objeto de estudo é a literatura: estudos de revisão. Revista Brasileira de Fisioterapia, 10(4), 361-472, 2006.

NOBRE, Julia Nogueira Pontes et al. Fatores determinantes no tempo de tela de crianças na primeira infância. Ciência & Saúde Coletiva, 26(3), 1127-36, 2021.

NÙCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA (NCPI). O Impacto do Desenvolvimento na Primeira Infância sobre a Aprendizagem. 2014. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/arquivo/crianca_feliz/Treinamento_Multip licadores_Coordenadores/IMPACTO_DESENVOLVIMENTO_PRIMEIRA%20I NFaNCIA_SOBRE_APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

ORGANIZAÇÂO PAN AMERICANA DE SAÚDE (OPAS). OMS divulga nova Classificação Internacional de Doenças (CID 11). 2011. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/18-6-2018-oms-divulga-novaclassificacao-internacional-doencas-cid-11. Acesso em: 10 jun. 2021.

SINGER, Wolf. Development and Plasticity of Cortical Processing Architectures. Science, 270(5237), 758-64, 1995. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7481762/. Acesso em: 10 de jun 2021.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA (SBP). Uso saudável de telas, tecnologias e mídias nas creches, berçários e escolas. 2019. Disponível em:https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/21511dMO__UsoSaudavel _TelasTecnolMidias_na_SaudeEscolar.pdf. Acesso em :20 jun. 2021.

SOLECKI, Susan. The smart use of smartphones in pediatrics. Journal of Pediatric Nursing. 55, 6-9, 2020.

SOUZA, Adriellen Fernandes.; MIRANDA, Ana Clara de Oliveira. Os problemas causados pelo uso excessivo de smartphones. Instituto Federal do Ceará. 2018. Disponível em: http://prpi.ifce.edu.br/nl/_lib/file/doc4147-Trabalho/ARTIGOterminado.pdf. Acesso em: 24 jun 2021.

STEINGBERG, Shirley R.; KINCHELOE, Joe L. Cultura Infantil: a construção da infância corporativa. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

SWINGLE, Mari. i-Minds: How cell phones, computers, gaming, and social media are changing our brains, our behavior, and the evolution of our species. New Society Publishers, 2016.

SOHN, Samantha; et al. Prevalence of problematic smartphone usage and associated mental health outcomes amongst children and young people: a systematic review, meta-analysis and GRADE of the evidence. BMC Psychiatry. 19, 356, 2019.

TAMANA, Sukhpreet K. et al. Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results from the CHILD birth cohort study. Plos One, 4(14), 2019.

TWENGE, Jean M. et al. Increases in depressive symptoms, suicide-related outcomes, and suicide rates among U.S. adolescents after 2010 and links to increased new media screen time. Clinical Psychological Science, 6, 3- 17, 2018.

VENANCIO, Sonia Isoyama. Por que investir na primeira infância? Revista Latino Americana de Enfermagem, 28(8), 327-45, 20.