Does the way that the balance sheet is presented alter the perception of the external user in regard to understanding of informational content? An investigation in the Brazilian and Cape-Verdean contexts
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8069.2013v10n21p71Abstract
This study seeks to investigate whether the way the balance sheet is presented alters the perception of Brazilian and Cape-Verdean academicians when it comes to the understanding of informational content for decision making. An experiment was carried out with different balance sheet formats: one which was adapted according to the Brazilian format, and the other was European. 152 questionnaires were administered to academicians from Universidade Federal do Rio Grande do Norte and other 64 were administered to academicians from Universidade do Cabo Verde. Descriptives and analysis of variance suggest the occurrence of framing effect. In addition, the statistical findings show that the subordination to the format can influence understanding on informational content, and the way that the statements are presented can influence the user’s interpretation.
References
ARIELY, D. Previsivelmente Irracional. Como as situações do dia-a-dia influenciam as nossas decisões. São Paulo: Campus, 2008.
BAKER, H. K.; NOFSINGER, J. R. Psychological Biases of Investors. Financial Services Review. v. 11, n. 2, p. 97-116, 2002.
BARBER, B. M.; ODEAN, T. The Courage of misguided convictions. Financial Analysts Journal. v. 55, n. 6, p. 41-55, 1999.
BAZERMAN, Max H. Processo Decisório: para cursos de administração e economia. Tradução de Arlete Símile Marques. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BELKAOUI, Ahmed. Behavioral Accounting. Westport Connecticut: Quorum Books, 1989.
CARDOSO, R. L.; OYADORMARI, J. C. T.; MENDONÇA NETO, O. R. O Framing effect em ambiente contábil: uma explicação fundamentada na teoria dos modelos mentais probabilísticos. In: Encontro da ANPAD, 31, 2007, Rio de Janeiro. Anais ENANPAD, 2007 CD-ROM.
CARDOSO, R. L.; RICCIO, E. L. Framing effect em um ambiente de informação contábil: um estudo usando a prospect ttheory. In: Encontro da ANPAD, 29, 2005, Brasília. Anais ENANPAD, 2005 CD-ROM.
COOPER, Donald R.; SCHINDLER, Pamela S. Métodos de Pesquisa em Administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.
DEHAENE, Stanislas. Varieties of numerical abilities. Cognition, v. 44, n. 1-2, p. 1-42, 1992.
DEHAENE, Stanislas; DUPOUX, Emmanuel; MEHLER, Jacques. Is numerical comparison digital? Analog and symbolic effects in two-digit number comparison. Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, v. 16, n. 3, p. 626-641, 1990.
GERLETTI, S.; SAUAIA, A. C. A. Influências de aspectos cognitivos sobre decisões de marketing: Um estudo exploratório sobre decisões de preço em um ambiente negocial simulado. XI SEMEAD, 2008.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HENDRIKSEN, Eldon S.; VAN BREDA, Michael F. Teoria da Contabilidade. São Paulo: Atlas, 1999.
HINRICHS, James V.; YURKO, Dales S.; HU, Jing-Mei. Two-digit number comparison: use of place information. Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, v. 7, n. 4, p. 890-901, 1981.
KAHNEMAN, Daniel; TVERSKY, Amos. Prospect theory: an analysis of decision under risk. Econometrica, v. 47, n. 2, p. 263-291, 1979.
KIMURA, Herbert. Aspectos Comportamentais Associados às Reações do Mercado de Capitais. RAE-Eletrônica. v. 2, n. 1, s./p. jan./jun. 2003.
LIBBY, Robert; BLOOMFIELD, Robert; NELSON, Mark W. Experimental research in Finalcial Accounting. Accounting, Organizations and Society. v. 27, p. 775-810, 2002.
MATIAS-PEREIRA, José. Manual de metodologia da pesquisa científica. 2. Ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MCCLOSKEY, Michael. Cognitive mechanisms in numerical processing: evidence from acquired dyscalculia. Cognition. v. 44, p. 107-157, 1992.
MCCLOSKEY, Michael; CARAMAZZA, Alfonso; BASILI, Annamaria. Cognitive mechanisms in number processing and calculation: evidence from dyscalculia. Brain and Cognition. v. 4, p. 171-196, 1985.
MCCLOSKEY, Michael; MACARUSO, Paul. Representing and using numerical information. American Psychologist. v. 50, n. 5, p. 351-363, may. 1995.
NASCIMENTO, A. R.; RIBEIRO, D. C.; JUNQUEIRA, E. R. Estado da arte da abordagem comportamental da contabilidade gerencial: Análise das pesquisas internacionais. In: 8º congresso USP de controladoria e contabilidade. São Paulo, 2008.
RUTLEDGE, R. W. The ability to moderate recency effects through framing of management accounting information. Journal of management Issues. v. 7, n. 1, Spring, 1995, p. 27-40.
SIEGEL, Gary; RAMANAUSKAS-MARCONI, Helene. Behavioral Accounting. Cincinnati, Ohio: South-Western Publishing Co., 1989.
SILVA, C. A. T.; LIMA, D. H. S. Formulation effect: influência da forma de apresentação sobre o processo decisório de usuários de informações financeiras. In: Encontro da ANPAD, 31, 2007, Rio de janeiro. Anais ENANPAD, 2007 CD-ROM.
SILVA, Edna Lucia da; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005. 138 p. Disponível em: <http://www.portaldeconhecimentos.org.br/index.php/por/content/view/full/10232>. Acesso em: 23 dez. 2012.
SIMON, Herbert A. Comportamento Administrativo: Estudo dos Processos Decisórios nas Organizações Administrativas. Rio de Janeiro: Centro de Publicações Técnicas da Aliança para o Progresso, 1965.
SIMON, Herbert A. Rational decision making in business organizations. American Economic Review. v. 69, n. 4, p. 493 513, Sep. 1979.
SPRINGER, C. W.; BORTHICK, A. F. Improving performance in accounting: evidence for insisting on cognitive conflict tasks. Issues in accounting Education. v. 22, n. 1, p. 1-19, Feb. 2007.
TVERSKY, Amos; KAHNEMAN, Daniel. The framing of decisions and the psychology of choice. Science, v. 211, p. 453-458. Jan. 1981.
VANHUELE, Marc; DRÈZE, Xavier. Measuring the price knowledge shoppers bring to the store. Journal of Marketing. v. 66, p. 72-85, oct. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a Revista. Em virtude de aparecerem nesta Revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais, de exercício profissional e para gestão pública. A Revista adotou a licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional - CC BY NC ND. Esta licença permite acessar, baixar (download), copiar, imprimir, compartilhar, reutilizar e distribuir os artigos desde que com a citação da fonte, atribuindo os devidos créditos de autoria. Nesses casos, nenhuma permissão é necessária por parte dos autores ou dos editores. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou um capítulo de livro).
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.