O hedge faz sentido econômico para a American Airlines?

Autores

  • Bruno Lucio Vieira Ohio University.
  • José Guilherme Chaves Alberto Universidade Fumec.
  • Henrique Cordeiro Martins Fumec University.
  • Alex Moreira Fumec University.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8069.2014v11n23p141

Resumo

Este estudo avalia o impacto do hedge no valor da empresa através da análise de como o valor de mercado do grupo consolidado da American Airlines é afetado por mudanças no nível de necessidade de hedge de combustível do próximo ano e valor total de seus contratos em aberto de 1989 a 2010. A pesquisa caracteriza-se como de natureza quantitativa e descritiva; o método de coleta de dados utilizado foi um estudo de caso. Os resultados indicam que faz sentido econômico cobrir os custos de combustível. No entanto, os investidores têm valorizado negativamente o aumento nas posições de hedge

Biografia do Autor

Bruno Lucio Vieira, Ohio University.

Holds a Masters degree in Master in Financial Economics - Ohio University (2011). Has experience in the industry of financial data, with emphasis on data fundamentalists Brazilian companies.

José Guilherme Chaves Alberto, Universidade Fumec.

Doutorando em Administração pela Universidade Fumec, Mestre em Gestión Internacional de las Empresas pela Universidad de Zaragoza / Espanha, Especialista em Estatística pela UFMG, Graduado em Administração de Empresas pela Faculdade Ciências Gerenciais UNA  e professor assistente da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e do Centro Universitário UNA. Possui experiência na área de Mercado de Capitais e Derivativos.

Henrique Cordeiro Martins, Fumec University.

Doctor of Business Administration from UFMG and Birmingham School, England. Master of Engineering from UFMG. MBA in Finance and Capital Markets from IBMEC.Professor of the PhD program at the FUMEC University. Editor-in-Chief of Faces Journal.

 

Alex Moreira, Fumec University.

Doctor of Social Sciences : Sociology PUC São Paulo (2009), is also Master in Management : Information Technology Fundação João Pinheiro (2000 ), Education Specialist for UEMG (1990) and Bachelor Degree , PUC Minas (1989 ). Teacher for 20 years, currently serves as Coordinator of the Course of Technology in Teaching and Photography Programs Strito Sensu and graduation from the University WSCF. It is also a Professor Adjunct at the Pontifícia Universidade Católica of Minas Gerais and researcher at the Institute of Applied Technology.

Referências

ALLAYANNIS, G.; WESTON, J. P.The Use of Foreign Currency Derivatives and Firm Market Value. The Review of Financial Studies, v. 14, n. 1, p. 243-276, 2001.

CARTER, D. A.; ROGERS, D. A.; SIMKINS, B. J. Does Fuel Hedging Make Economic Sense? The Case of the US Airline Industry. Social Science Research Network, 2002. From: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=325402>. Retrieved: 03 dec. 2010.

CARTER, D. A.; ROGERS, D. A.; SIMKINS, B. J. Hedging and Value in the U.S. Airline Industry. Journal of Applied Corporate Finance, v. 18, n.4, p. 21-33, 2006.

CHUNG, K. H.; PRUITT, S. W. A Simple Approximation of Tobin's Q. Financial Management, v. 23, n. 3,p. 70-74, 1994.

DAMODARAN, A. Equity Risk Premiums (ERP): Determinants, Estimation and Implications. Social Science Research Network, 2010. From: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1556382>. Retrieved: 03 dec. 2010.

DAMODARAN, A. Financial Ratios and Measures.Retrieved. From: <http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_Home_Page/definitions.html.>. Retrived: 13 dec. 2010.

EIA.Petroleum Navigator. U.S. Energy Information Administration, from <http://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pri_spt_s1_d.htm>. Retrieved: 01 dec. 2010.

FROOT, K.A.; SCHARFSTEIN, D. S.; STEIN, J. C. Risk Management: Coordinating Corporate Investment and Financing Policies. The Journal of Finance, v. 48, n. 5, p.1629-1658, 1993.

ISDA. International Swaps and Derivatives Association. From: <http://www.isda.org/press/press042309der.pdf>. Retrieved: 15 dec. 2010.

JIN, Y.; JORION, P. Firm Value and Hedging: Evidence from U.S. Oil and Gas Producers. The Journal of Finance, v. 61, n. 2, p. 893-919, 2006.

MORRELL, P.; SWAN, W. Airline Jet Fuel Hedging: Theory and Practice. Transport Reviews, v. 26, n. 6, p. 713-730, 2006.

NANDHA, M.; BROOKS, R.; FAFF, R. Oil, Oil Volatility and Airline Stocks: A Global Analysis. Accounting and Management Information Systems, v. 12, n. 2, p. 302-318, 2013.

PETERSEN, M. A.; THIAGARAJAN, S. R. Risk Measurement and Hedging. Social Science Research Network, 1997. From: <http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=39783>. Retrieved: 10 dec. 2010.

REUTERS, T.Thomson Reuters Knowledge 2.18. From:<http://www.knowledge.reuters.com/Views/Home/Home.aspx>. Retrieved: 01 dec 2010.

Publicado

2014-08-26

Como Citar

Vieira, B. L., Alberto, J. G. C., Martins, H. C., & Moreira, A. (2014). O hedge faz sentido econômico para a American Airlines?. Revista Contemporânea De Contabilidade, 11(23), 141–154. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2014v11n23p141

Edição

Seção

Artigos