The institutional approach about of the international trade in counterpoint to theory of the comparative advantages: the japanese system of innovations

Authors

  • Cezar Augusto Pereira dos Santos Universidade Comunitária da Região de Chapecó
  • Dieison Lenon Casagrande Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal de Pernambuco
  • Paulo Henrique de Oliveira Hoeckel Programa de Pós-Graduação em Economia da PUC/RS (PPGE/PUCRS).
  • Julio Cesar de Araújo Junior Universidade Comunitária da Região de Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8085.2018v21n1p25

Abstract

The present work analyzes the institutional vision regarding the participation of a nation in international trade - and the impact that changes in long-term institutional end up taking on the global technology leadership in counterpoint the Theory of comparative advantage - when dealing this issue. The argumentation advocated here, based on a history / bibliographical research, it is that the institutional view can give a consistent answer to explain the changes in recent decades in the position of countries like Japan, for example, while players in the arena of international trade in high value-added products. This occurs due to the fact of the Institutional Economics take account the diversity of factors that affect the performance of a nation, like for example, the investment in education.

Author Biographies

Cezar Augusto Pereira dos Santos, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Professor da Área de Ciências Sociais Aplicadas (ACSA).

Dieison Lenon Casagrande, Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal de Pernambuco.

Paulo Henrique de Oliveira Hoeckel, Programa de Pós-Graduação em Economia da PUC/RS (PPGE/PUCRS).

Doutorando em Economia do Programa de Pós-Graduação em Economia da PUC/RS (PPGE/PUCRS).

Julio Cesar de Araújo Junior, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Professor da Área de Ciências Sociais Aplicadas (ACSA).

Published

2018-05-17

Issue

Section

Artigos