When the affections knock with the beaks on the windows: a bold interview

Authors

  • Rodrigo de Oliveira Feitosa Vaz Universidade de São Paulo (USP)
  • Andrea Saraiva de Barros Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Ana Carolina Martins Gil Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Cauê Borges

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-3532.2016n16p95

Abstract

This paper starts from the perspective that affections are a source of knowledge and that their effects must be evaluated (FAVRET-SAADA, 2005). For this, we chose to affirm as Barros & Passos (2009) a policy of narrativity that accounts for the affects we experienced in the encounter with some high school students in São Paulo. We are also inspired by Tedesco, Sade & Caliman (2013) who, based on pragmatic studies, affirm the importance of assembling the interview as a shared experience between interviewer and interviewee (s), requiring that listening and looking broaden, go beyond the pure content of the lived experience, the experience lived in the interview, and include its genetic aspect, the procedural dimension of the experience, understood in its variations. Following this line, our ethicalaesthetic-political choice aside from fully publishing the interview conducted with the former high school student Cauê Borges, who participated in student occupations in the years 2015 and 2016 in the city of São Paulo. The interview seeks here to be a living expression in the act of contemporary political resistance

Author Biographies

Rodrigo de Oliveira Feitosa Vaz, Universidade de São Paulo (USP)

Rodrigo Vaz é paraibano, psicólogo, graduado pela UFPB. Militante do SUS, da Reforma Psiquiátrica, dos "vidas lokas" em rebelião, inquietos, incomuns, transtornados e errantes. Vive e trabalha com saúde mental em São Paulo (CAPS Itapeva).  Mestre em Psicologia Social pela PUC-SP (2015) com o título Redução de Danos, política do comum e invenções de um cuidado de si: uma cartografia do Centro de Convivência É De Lei. Atualmente é doutorando em  Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo.

Andrea Saraiva de Barros, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Psicóloga formada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP (2008). Especialista em Teoria Psicanalítica (2013) e Licenciada em Psicologia (2007) também pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP. Atua como Psicóloga - Agente de Defensoria no Centro de Atendimento Multidisciplinar da Regional Criminal da Capital - CAMCrim da Defensoria Pública do Estado de São Paulo e como Psicologa Clínica em consultório. Mestranda em Psicologia Social, pela PUC-SP, sob orientação da Profª Drª Maria Cristina Vicentin.

Ana Carolina Martins Gil, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Psicóloga graduada pela Universidade Mackenzie e mestre, em Psicologia Social, pela PUC-SP (bolsista CAPES taxa). Trabalhou no Senac-SP com adolescentes em medida socioeducativa de liberdade assistida, com atendimento à crianças e adolescentes vítimas de abuso e exploração sexual no Projeto "Crescer Bem" e, atualmente, é psicóloga no Centro de Acolhida Vivenda da Cidadania, responsável pelo acolhimento/atendimento de trezentas pessoas em situação de rua. Atua também em clínica e acompanhamento terapêutico

Cauê Borges

Estudante ativo nas ocupações das escolas entre 2015 e 2016.

Published

2018-10-10

Issue

Section

Entrevistas