For a sociology of suspension: of the recursivity between concepts and practices

Authors

  • Joana Elisa Röwer Universidade Federal de Santa Maria
  • Jorge Luiz da Cunha Universidade Federal de Santa Maria
  • Maria da Conceição Passeggi Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2015v12n2p17

Abstract

Result of research related to Doctorate in Education, whose focus is the didactic teaching of Sociology in school, the work addresses the sociological imagination, the estrangement and the denaturalization in connection with the autobiographical narratives as training methods. The objectives were: put in dialogue the Sociology’s curricular orientations and the autobiographical narratives as training methods; debate the work’s epistemological foundation with self-referential narratives at the Sociology classes; present and analyse a Sociology teaching proposal starting from the autobiographical narratives of the students from the first year of high school. It was discussed about the concepts of the (Self) Biographic Reasearch in Education that are reflected in the educational and socialization processes of Thomas Luckmann, Peter Berger, Charles W. Mills, Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. The analysis of the didactic proposal showed that writing about self could cause estrangements and provoke suspension of knowledge and rearrangement if approached in conjunction with the sociological themes.

Author Biographies

Joana Elisa Röwer, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Educação (UFSM); Mestre em Educação (UFSM, 2006); Especialista em Gestão Educacional (UFSM, 2009); Licenciada em Sociologia (UFSM, 2008); Bacharel em Ciências Sociais (UFSM, 2002), com experiência na educação superior e no ensino básico.

Jorge Luiz da Cunha, Universidade Federal de Santa Maria

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Integra o quadro docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFSM, mestrado e doutorado; Programa de Pós-Graduação em História - PPGH/UFSM, mestrado e doutorado; também é docente do Mestrado Profissional em Ensino de História - ProfHistória /UFSM (UFRJ). No campo da pesquisa dedica-se a temas relacionados com a História da Educação, Ensino da História/Educação Histórica, História das Migrações, História Oral e Narrativas (Auto)Biográficas. Possui Graduação - Licenciatura Curta e Licenciatura Plena em Estudos Sociais, História e Geografia pelas Faculdades Integradas de Santa Cruz do Sul - FISC (1982), Mestrado em História Social do Brasil pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1988) e Doutorado em História Medieval e Moderna Contemporânea pela Universität Hamburg, Alemanha (1994).

Maria da Conceição Passeggi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Pesquisadora Pq2-CNPq. Professora Titular do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Orientadora de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pós-Doutora em Educação pela Université de Nantes (França). Pós-Doutora em Educação pela PUCRS e Université de Paris 13 (2011-2012). Doutora em Linguística e Mestre em Letras Modernas pela Université Paul Valéry (Montpellier-França). Licenciada em Letras pela Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, Autobiografia, Representações e Subjetividade. (GRIFARS-UFRN-CNPq). 

Published

2015-12-09

Issue

Section

Artigo