Contributions for education of José Carlos Mariátegui

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2019v16n1p331

Abstract

This research presented the main contributions to the education of the intellectual and Peruvian journalist José Carlos Mariátegui. Initially we made a brief chronology of his life, later presented the context of Latin America between the years 1918-1923, when he started the writings and activism in education. He explained an emphatic interest in the education of workers, not only for the construction of an Andean democracy, but also as a means of providing a conscious action of the masses in the struggle for socialism. Mariátegui also stressed that learning is a process for life, so the integral formation of the individual is not achieved in the first years of life, personal learning just runs out at the end of life. Concerning the method, it was reported the three central pedagogical ideas in non-formal type of education proposed by Amauta that are the pedagogical conversation strategy, mediator role of the teaching and practice of cognitive contradiction. The author makes us reflect on what to implement to create a school that makes that knowledge gets to the workers / proletarian, peasants, poor, black etc, one of the greatest challenges of today's professional education. The theoretical and methodological orientation of these notes understood the dialectical historical materialism, establishing a connection to the theoretical knowledge and objective historical reality.

Author Biography

Marcela Andresa Semeghini Pereira, Pós-Graduação em Ciências Sociais - UNESP Marília - doutoranda

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - UNESP Marília

References

BELLOTTO, Manoel L.; CORRÊA, Anna Maria M. Introdução. In: Mariátegui. Organizadores BELLOTTO, Manoel L.; CORRÊA, Anna Maria M. São Paulo: Ática, 1982.

ESCORSIM, Leila. Mariátegui: Vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2006.

FREITAS NETO, José Alves de. A reforma universitária de Córdoba (1918): Um manifesto por uma universidade latino americana. In: Revista Ensino Superior Unicamp. Disponível em: http://www.gr.unicamp.br/ceav/revistaensinosuperior/ed03_junho2011/pdf/10.pdf. Acesso em: 17 jun. 2016.

INDACOCHEA, Carlos Rubianes. Tres estratégias pedagógicas de José Carlos Mariategui para La educacion no formal de jóvenes y adultos – y adolescentes trabajadores. In: Algunas notas sobre estratégias pedagógicas mariateguistas. Disponível em: http://www.pacarinadelsur.com/images/stories/pdf/mariategui3.pdf. Acesso em 06 jun. 2016.

JESUS, Antônio Tavares de. Educação e Hegemonia: no pensamento de Antônio Gramsci. São Paulo: Cortez. Campinas: Editora da Universidade de Campinas, 1989.

MARIÁTEGUI, J. C. Sete ensaios de interpretação da realidade peruana. São Paulo: Alfa-Omega, 1975.

_____. Sobre educação. Seleção e tradução de Luiz Bernardo Pericás. São Paulo: Xamã, 2007.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de. A atualidade dos ensinamentos da reforma de córdoba (1918) – Ou qual a herança de Córdoba nas Reformas Atuais. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/grupos/reforAboit/08oliaze.pdf. Acesso em 17 jun. 2016.

PERICÁS, Luiz Bernardo. Mariátegui e a questão da educação no Peru. In. Lua Nova, São Paulo, 68, p. 169-204, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n68/a07n68.pdf. Acesso em 08 jun. 2016.

ROCA, Deodoro. La juventud argentina de Córdoba A loshombres libre de Sud América. Manifiesto de La F.U. de Córdoba. Disponível em: http://www.reformadel18.unc.edu.ar/manifiesto.htm. Acesso em: 24 jun.2016.

Published

2019-06-06