Social pedagogy social in a discusive perspective

Authors

  • Marcio Bernardino Sirino Universidade Castelo Branco

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2022.e80363

Keywords:

Estresse oxidativo, Exercício físico, Músculo esquelético

Abstract

In so-called 'normal' times, many studies and reflections have been produced about the field, under construction, of Social Pedagogy. In times meant as 'pandemic', the productions are reinterpreted and adapted to the need for social distancing and the use of new technologies, through the attribution of new meanings by the different educators, students and researchers who do, in the field knowledge of Social Pedagogy, its academic 'home'. In this context, this article was produced from an investigation carried out with the participants of the Collective of Readings and Investigations in Social Pedagogy (CLIPS), at Castelo Branco University (UCB), in order to identify which meanings are being articulated in the hegemonization process from the name Social Pedagogy. For this purpose, the Mentimeter application was used as a data collection tool and, as a theoretical-analytical framework, the Discourse Theory. As a result of this exercise, it was possible to construct the idea of ??Social Pedagogy as an empty signifier, full of meanings in dispute in the Brazilian socio-educational scenario.

Author Biography

Marcio Bernardino Sirino, Universidade Castelo Branco

Professor da Universidade Castelo Branco (UCB); Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ); Mestre em Educação (UNIRIO); Especialista em Gestão da Educação Pública (UNIFESP); Especialista em Alfabetização dos Estudantes das Classes Populares (UFF/Angra dos Reis); Pedagogo (UCB); Gestor, Pesquisador e Tutor em EaD do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão Fora da Sala de Aula (FFP/UERJ); Líder do Coletivo de Leituras e Investigações em Pedagogia Social (CLIPS/UCB); Membro do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral (NEEPHI/UNIRIO) e Pesquisador do Grupo de Pesquisa Currículo: conhecimento & cultura (UERJ). E-mail: pedagogomarcio@gmail.com.

 

References

BAPTISTA, Isabel. Dar rosto ao futuro: a educação como compromisso ético. Porto: Profedições, 2005.

BRUNO, Eliane Banini Gorgueira; ALMEIDA, Ramalho de. As relações interpessoais e a formação inicial do coordenador pedagógico. In: PLACCO, V. M. N. D. S.; ALMEIDA, L. R. D. O coordenador pedagógico e os desafios da educação. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 91-101.

BOBBIO, Norbert. Dicionário de política. 11ª ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília,1998.

CALIMAN, Geraldo. Pedagogia social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação – UNISAL, Americana/SP, Ano XIII, n. 23, p. 341-368, 2º Semestre, 2010. Disponível em: https://www.revista.unisal.br/ojs/index.php/educacao/article/view/73. Acesso em: 24 mar. 2021.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Concepção de educação intercultural. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2014.

FERREIRA, Arthur Vianna. Pedagogia Social e docência ampliada no processo de formação inicial. In: FERREIRA, Arthur. Vianna. (Org.). Dentro ou fora da sala de aula? O lugar da Pedagogia Social. Curitiba: CRV, 2018. (p. 31-49).

FERREIRA, Arthur Vianna. Convivência e Itinerância: uma abordagem psicossocial para revitalização das relações agostinianas. Maringá: A. R. Publisher Editora, 2019.

FERREIRA, Arthur Vianna. Apresentando motivos para ler – e (re)existir – a partir deste livro. In: FERREIRA, Arthur Vianna. (Org.). Pedagogia Social: lugar de (re)existência. Curitiba: CRV, 2019. (p. 9-10).

FERREIRA, Arthur Vianna. Apresentação. In: FERREIRA, A. V. (Org.). Hospitalidade na Educação: por uma pedagogia do cuidado, do amparo e da orientação na Educação Social. Rio de Janeiro: Autografia, 2020. (p. 7-10).

FERREIRA, Arthur Vianna.; SIRINO, Marcio. Bernardino. Pedagogia Social em Tempos de Pandemia: Ações Extensionistas do Fora da Sala de Aula. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1108, p. 1-10, 2020.

JARES, Xesús R. Pedagogia da Convivência. São Paulo: Pala Athenas, 2008.

KOHAN, Walter O. Prólogo: entre heresia e a alegria, a amizade que sustenta a vida. In: FERRARO, Giuseppe. A escola dos sentimentos: da alfabetização das emoções à educação afetiva. Rio de Janeiro: NEFI, 2018.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015a.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Pós-marxismo sem pedido de desculpas. In: LOPES, Alice Casimiro.; MENDONÇA, Daniel de. (Orgs.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015b. (p. 35- 72).

LEVINAS, Emmanuel. Entre nós – Ensaios sobre a alteridade. Petrópolis: Vozes, 2004.

MELO NETO, João Cabral de. A educação pela pedra. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Orgs.). Escritos de educação. 3ª edição. Petrópolis: Vozes, 2001. (p. 73-79).

PAIVA, Jacyara Silva de. Caminhos do Educador Social no Brasil. São Paulo: Paco Editorial, 2015.

PEREIRA, Talita Vidal; SIRINO, Marcio Bernardino. A (IM)POSSIBILIDADE DA EDUCAÇÃO INTEGRAL. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 603–612, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/52844. Acesso em: 7 dez. 2021.

SIRINO, Marcio Bernardino Tríade para as práticas socioeducativas em tempos de pandemia: uma reflexão na docência do Ensino Superior. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação (online). Rio de Janeiro, v. 5, n. especial, p. 17-19, 2020.

SOUZA NETO, João Clemente de; SILVA, Roberto da; GRACIANI, Maria Stela Santos; CARO, Sueli Maria Pessagno. Prefácio VI CIPS 2018. In: SOUZA NETO, João Clemente de; SILVA, Roberto da; GRACIANI, Maria Stela Santos; CARO, Sueli Maria Pessagno (Orgs.). Pedagogia Social: uma abordagem pedagógica para os problemas e conflitos sociais. São Paulo: Expressão e Arte, 2019. (p. 7-9).

TRILLA, Jaume. A educação não-formal. In: ARANTES, Vitória Amorim (Org.). Educação formal e não-formal: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2008.

Published

2022-03-28