Forget, remember and build: in between memory and fabulation in Adirley Queirós’ cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2024.e96786

Keywords:

Collective Memory, Cinema, Trauma

Abstract

Since the medium-length film A cidade é uma só? (2011), director Adirley Queirós has been combining documentary and fiction to build memories of Brasília's outskirts residents. In the feature film Branco sai, preto fica (2014), even denser and more complex fictional plots were added to the documentary narrative, as police invation's victims of Baile do Quarentão, central theme of the film, began to have difficulties when speaking about their traumatic experiences on camera. Through a dialogue among authors as Walter Benjamin, Sigmund Freud, Gilles Deleuze and Henri Bergson, this article investigates fiction in Adirley's cinema, as a phenomenon specific to the formation of memory.

 

Author Biographies

Luiz Magalhães Costa, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Mestrando em Memória Social

Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Programa de Pós-Graduação em Memória Social, Rio de Janeiro, Brasil

luizdmagalhaes@gmail.com 

Francisco Ramos de Farias, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Professor titular

Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Programa de Pós-Graduação em Memória Social, Rio de Janeiro, Brasil

References

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Editora 34, 2017.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica. São Paulo: Brasiliense, 1996.

BERGSON, Henri. As duas fontes da moral e da religião. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CALOU, Ângela. Considerações sobre “Experiência e pobreza”, de Walter Benjamin. Problemata: Revista Internacional de Filosofia, João Pessoa, v. 9, n. 1, p. 96-106, maio. 2018.

COSTA, Ligia Militz da. A poética de Aristóteles: mímese e verossimilhança. São Paulo: Ática, 2006.

DELEUZE, Gilles. O bergsonismo. São Paulo: Editora 34, 1999.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Editora Brasiliense, 2005.

DUCCINI, Mariana. A cidade é uma só?: autoficcionalização, interrogação do arquivo e sentido de dissenso. Intexto, Porto Alegre, n. 33, p. 76-89, mai./ago. 2015.

FERREIRA, Rildo da Luz. O estático e o dinâmico em religião na ótica da filosofia bergsoniana. Religare: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências das Religiões da UFPB, João Pessoa, v. 17, n. 1, p. 268-298, 2020.

FREUD, Sigmund. Recordar, repetir e perlaborar. In: FREUD, Sigmund. Fundamentos da clínica psicanalítica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

FREUD, Sigmund. Construções em análise. In: FREUD, Sigmund. Fundamentos da clínica psicanalítica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

GOUVÊA, Luiz Alberto de Campos. Brasília: A capital da segregação e do controle social: uma avaliação da ação governamental na área da habitação. São Paulo: Annablume, 1995.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

NASIO, Juan-David. Os grandes casos de psicose. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

OLIVEIRA, Ana Paula. Jean Rouch: signo, verdade e pensamento. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 10, n. 17, p. 163-176, jul./dez. 2014.

PIMENTEL, Mariana Rodrigues. Fabulação: a memória do futuro. 2010. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.

TOLEDO, Alexandre Mauro. Mímesis e tragédia na poética de Aristóteles. 2005. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2005.

A CIDADE é uma só?. Direção de Adirley Queirós. Produção de Adirley Queirós e André Carvalheira. Roteiro: Adirley Queirós e Thiago B. Mendonça. Ceilândia: CEI-Cine, 2011. (79 min)

BRANCO sai, preto fica. Direção e roteiro de Adirley Queirós. Produção de Denise Vieira e Adirley Queirós. Ceilândia: CEI-Cine, 2014. (93 min.)

Published

2024-08-08