The reception of Fascism in the “cordel-jornal” Mussoli: the dictator by Arinos de Belem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2022.e80324

Keywords:

Cordel, Facism, Mussolini, Arinos de Belém

Abstract

This paper attempts the popular literature of interpretative keys about the Fascism. As a corpus, we used the “cordel” "Mussolini, the dictator" of Arinos de Belém. This work, is the result of the research question: how concepts of fascist ideology as nation/nationalism and fascism as an alternative to liberalism and communism were received in the “cordel-jornal” analyzed. It is aimed at this analysis to bring this poetic production to large world historical themes. This essay is divided into two parts: at first, we deal with the context of “cordel” and “cordel-jornal” production, as well as we point out the importance of the trajectory of Arinos de Belém as a pioneer of this subtype. In the second, we work with some theoretical visions about fascism, with particular attention to its ideology, and we also analyzed the corpus from the pointed theoretical lenses.

Author Biography

Diego Ramon Souza Pereira, Universidade Federal de São Carlos

Doutorando em Sociologia na Universidade Federal de São Carlos, mestre pelo Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal da Bahia (2018), especialista em Antropologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2015), bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Sergipe (2015), licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Sergipe (2012). Docente da Rede Estadual da Bahia desde 2013. Docente substituto da Universidade do Estado da Bahia, lecionando prioritariamente Sociologia e Filosofia, desde 2018. Tutor a distância do bacharelado em Administração Pública (graduação) UAB/SEAD-UFBA. Atuou como tutor do Curso de Especialização em Ensino de Sociologia no Ensino Médio (SEAD/UFBA, 2017-2018), polo São Francisco do Conde (BA). Atuando principalmente nos seguintes temas: Pensamento Social Brasileiro, Cultura Organizacional, Ensino de Sociologia, Organizações Formais e Não-formais, Métodos Qualitativos.

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Published

2023-02-14