Time in fragments: dystopia, temporality and historical consciousness in the digital age

distopía, temporalidad y conciencia histórica en la era digital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2022.e82851

Keywords:

Updatism, Historical Consciousness, Dystopia

Abstract

The writing of history can be understood as a creative effort to configure images to represent the movement of time, observing the change of things and the passage of this time. Through narratives that interweave events and build historiographical plots, history makes time intelligible, accessible, and understandable when transformed into temporality. The purpose of this article is to seek concepts that are able to illuminate this process of temporalization of time in contemporary society, marked by the action of actors in the digital space, by the presence of technologies that significantly increase the speed of production and exchange of information and forms of communication. For this, we intend to discuss the concept of "Updatism" (ARAÚJO; PEREIRA, 2018), relating it to the structure of digital space. We believe that such a notion has the potential to raise issues that can directly impact historiographic work in the 21st century, given the way time is perceived and temporalized. We foresee, in this scenario, that the challenges that "Updatism" proposes to historians revolve around two aspects: the mastery of digital space and the reflection about the possibility of facing a perception of fragmented time and the configuration of an increasingly dystopian historical consciousness.

Author Biographies

Isabela Gomes Parucker, Universidade de Brasília (UnB)

Mestre em História. Doutoranda em História, Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília – PPGHIS/UnB, Brasília, DF, Brasil.

Daniela Linkevicius de Andrade, Universidade de Brasília (UnB)/ Leibniz-Institut für Europäische Geschichte (IEG)

Mestre em História. Doutoranda em História, Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília – PPGHIS/UnB, Brasília, DF, Brasil.

References

ARAÚJO, Valdei Lopes de; PEREIRA, Mateus. Atualismo 1.0: Como a ideia de atualização mudou o século XXI. Ouro Preto: SBTHH, 2019.

BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom. “Dystopia and Histories”. In: BACCOLINI, Raffaella; MOYLAN, Tom (Eds.). Dark Horizons: Science Fiction and the Dystopian Imagination. Routledge: New York, 2003, p.1-12.

BARROS, José D’Assunção. História, espaço e tempo: interações necessárias. Varia História (UFMG), Belo Horizonte, vol. 22, nº 36, p. 460-476, jul/dez 2006.

BENTIVOGLIO, Júlio. História e Distopia: A imaginação distópica no alvorecer do século 21. Vitória: Editora Milfontes, 2019.

BERARDI, Franco. Depois do Futuro. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

BROOKER, Charlie. (Produtor). Black Mirror. Londres: Produtora Zeppotron e Channel 4.

BRÜGGER, Niels. Connecting textual segments: A brief histpry of the web hyperlink. In. BRUGGER, Niels (ed.). Web 25: Histories from the First 25 Years of the World Wide Web. New York: Peter Lang, 2017, p. 5.

BRÜGGER, Niels. The Archived Web: Doing History in the Digital Age. London: the MIT Press, 2018

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. 8ª ed. (Trad. Roneide Venancio Majer). Vol. 1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COHEN, Daniel J., e Roy ROSENZWEIG. Digital history: a guide to gathering, preserving, and presenting the past on the Web. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2005.

COMTE-SPONVILLE, André. Apresentação da filosofia (Trad. Eduardo Brandão). São Paulo: Martins Fontes, 2002.

COMTE-SPONVILLE, André. ¿Qué es el tempo? Barcelona: Andrés Bello, 2001.

D’ALLONNES, Myriam Revault. El poder de los comienzos: Ensayos sobre la autoridade. 1ª ed. Trad. Estela Consigli. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.

FARIA, Daniel Barbosa Andrade de. Anamorfose de um dia: o tempo da história e o dia 11 de dezembro de 1972. História da Historiografia, v. 1, p. 11-29, 2015.

GANDASEGUI, V. D. Black Mirror: el reflejo oscuro de la sociedad de la información. Teknokultura, 11(3), 583-606, 2014.

GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

KOSELLECK, Reinhardt. Estratos do tempo. Rio de Janeiro: PUC-Rio/Contraponto, 2014.

KOSELLECK, Reinhardt. Futuro Passado: contribuições à semântica dos tempos históricos. Trad. Wilma Patrícia Maas, Carlos Almeida Pereita. 3ªed. Rio de Janeiro: Editora PUCRio, 2012.

PELBART, Peter Pál. Rizoma temporal. São Paulo: ECidade, 2020.

POMIAN, Krysztof. Tempo/temporalidade. Enciclopedia Einaudi, v. 29. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1993.

RIGNEY, Ann. "When the monograph is no longer the medium: Historical narrative in the online age". History and Theory, 49(4), (December - 2010), 100-117.

RÜSEN, Jorn. (Trad. Estevão de Rezende Martins). Razão histórica: teoria da história fundamentos da ciência histórica. Brasília, UNB, 2001.

SANTAELLA, L., & GABRIEL, M. Por que Black Mirror dá muito o que pensar?. Revista Diálogo Educacional, 19(62), 932-947, 2019.

SARGENT, Lyman Tower. “The Three Faces of Utopianism Revisited”. Utopian Studies, Pensilvânia, vol. 5, n. 1, p. 1-37, 1994.

VAN DIJCK, José. The Culture of Connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, 2013.

VITALI-ROSATI, Marcelo. On Editorialization: Structuring Space and Authority in the Digital Age. Amsterdam: Institute of Network Cultures, 2018.

Published

2022-06-09

How to Cite

Parucker, I. G. ., & Andrade, D. L. de. (2022). Time in fragments: dystopia, temporality and historical consciousness in the digital age: distopía, temporalidad y conciencia histórica en la era digital. Esboços: Histories in Global Contexts, 29(50), 152–169. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2022.e82851

Issue

Section

Special Issue "Radical History in global contexts"