Historical Schools - discussion of a concept from two main examples: "German Historical School" and "Annales school"

Authors

  • José D'Assunção Barros Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2010v17n24p7

Abstract

This article aims to conduct an initial discussion about the notion of “Scholl” in the Historiography studies. Besides this discussion, the concept of “paradigm” is also analyzed, including the possibilities of interaction of this concept with the notion of “historiography school”. After this initial part, they are developed some considerations around to movements that can be called schools in the Historiography: the German Historic School of the nineteenth century, and the “Annales School”, in French of twenty century. The cases examined are interesting precisely to approach some problems related to the concept of “historiography school”.

Author Biography

José D'Assunção Barros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

José D’Assunção Barros é Historiador e Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atua como professor adjunto da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), na qual desenvolve pesquisas na área de História Cultural. No Ensino de História, tem se especializado nas áreas de Metodologia, Teoria e Historiografia, História Cultural e História Política, e tem escrito livros e artigos relacionados a estes campos. Entre suas obras mais recentes destacam-se os livros O Campo da História (Petrópolis: Vozes, 2004), O Projeto de Pesquisa em História (Petrópolis: Vozes, 2005), Cidade e História (Petrópolis: Vozes, 2007) e A Construção Social da Cor (Petrópolis: Vozes, 2007). O currículo completo pode ser examinado em: http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4775874Y6&tipo=completo

Published

2010-12-17

How to Cite

Barros, J. D. (2010). Historical Schools - discussion of a concept from two main examples: "German Historical School" and "Annales school". Esboços: Histories in Global Contexts, 17(24), 7–36. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2010v17n24p7