Visconti or how to invent a critic of History thanks to the cinema

Authors

  • Michèle Lagny Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2012v19n27p140

Abstract

The works of Lucchino Visconti in the cinema, after his participation in the neorealist movement, were characterized by great productions of historic reconstitutions. By taking scenes of different periods of History to the cinema, Visconti took advantage from his previous experience as an opera director, making use of the music in his films in a metaphorical way. His filmic narrative takes, by this way, a special historical interpretive value, as long as it contests an official version, made by the dominant classes, which suppress social conflicts and hides the contradictions of that period. This article analyses the relationship between music and filmic narrative, observing, by the three films chosen, Senso (1954), Death in Venice (1971) and Ludwig (1973), the role that the music plays in the plot of the movie and the variations with which the themes are been shown, according to the dramatic actions and emotional state of the characters.

Author Biography

Michèle Lagny, Universidade do Estado de Santa Catarina

Tradução Prof. Dr. Rafael Rosa Hagemeyer (UDESC). Texto elaborado pela Professora Michèle Lagny a partir de sua palestra realizada em Florianópolis, no Centro de Ciências Humanas e da Educação da UDESC, no dia 10 de novembro de 2011, na qual foram exibidos trechos dos filmes neste artigo analisados. A palestra sobre “Cinema e História na obra de Lucchino Visconti” foi parte da Oficina “História e Audiovisual”, atividade de extensão coordenada pelos professores Rafael Rosa Hagemeyer e Márcia Ramos de Oliveira, vinculada ao Laboratório de Imagem e Som (LIS) do Departamento de História da UDESC. O projeto contou também com o apoio do Programa de Pós-Graduação em História (PPGH-UDESC), que possibilitou a vinda da professora Langy para proferir a conferência de encerramento do I Seminário Internacional de História do Tempo Presente, realizado em Florianópolis entre 7 e 9 de novembro de 2011.

Published

2012-06-09

How to Cite

Lagny, M. (2012). Visconti or how to invent a critic of History thanks to the cinema. Esboços: Histories in Global Contexts, 19(27), 140–149. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2012v19n27p140