Visions of the fall: edenic motifs in Joaquim Nabuco’s My formative years
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7976.2019v26n41p104Abstract
In his autobiography, My Formative Years, Joaquim Nabuco employs a series of metaphors as vectors of meaning construction for his autobiographed life, as well as for the reality in which it unfolds. In this study, I analyze the set of occurrences of Edenic metaphors in the book. According to Hans Blumenberg and Luiz Costa Lima’s understanding, a metaphor is not, as it is usually understood, an ornamental feature of language, but, instead, an axis which complements the insufficiencies of the conceptual in human communication. I proceed, then, to the analysis of the extracts of the text where the Edenic metaphors occur in Nabuco’s autobiography, in an attempt to understand how their forms and mechanisms vary within the same literary work, also underscoring its propaedeutic character in the production of sociological interpretations on the history of Brazil.
References
ARAÚJO, Ricardo Augusto Benzaquen de. O linho e a seda: notas sobre o catolicismo e a tradição inglesa em Minha Formação, de Joaquim Nabuco. Revista USP, n. 38, p. 8-13, set./nov. 2009.
ARAÚJO, Ricardo Augusto Benzaquen de. “Terra de ninguém”: escravidão e direito natural no jovem Joaquim Nabuco. Topoi, v. 17, n. 32, p. 7-21, jan.-jun. 2016.
ARAÚJO, Ricardo Augusto Benzaquen de. Subjetividade, religião e política em Joaquim Nabuco. Sociologia e antropologia, v. 7, n. 2, p. 586-607, ago. 2017.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
BLUMENBERG, Hans. Paradigmes pour une métaphorologie. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2006.
BLUMENBERG, Hans. Teoria da não conceitualidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.
BOSI, Alfredo. Joaquim Nabuco memorialista. In: NABUCO, Joaquim. Minha formação. São Paulo: Editora 34, 2012, p. 9-33.
COSTA LIMA, Luiz. Trilogia do controle. O controle do imaginário. Sociedade e discurso ficcional. O fingidor e o censor. Rio de Janeiro: Topbooks, 2007.
COSTA LIMA, Luiz. Os eixos da linguagem: Blumenberg e a questão da metáfora. São Paulo: Iluminuras, 2015.
COSTA LIMA, Luiz. A pouco cordial cordialidade. Revista USP, n. 110, p. 107-114, maio 2017.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. A criança no limiar do labirinto. In: GAGNEBIN, Jeanne-Marie. História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 1993, p. 82-105.
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 2007.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Visão do paraíso: Os motivos edênicos no descobrimento e colonização do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1996.
JAGUARIBE, Beatriz. Autobiografia e nação: Henry Adams e Joaquim Nabuco. In: GIUCCI, Guillermo; DAVID, Maurício Dias (orgs.). Brasil-EUA: antigas e novas perspectivas sobre sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Leviatã, 1994, p. 109-141.
MARTINS, André. O traço todo da vida. Subjetividade e narrativa em Minha formação, de Joaquim Nabuco. 2016, 165 f. Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
MELLO, Luiza Larangeira da Silva. Depois da queda: a representação da cultura nacional norte-americana na obra tardia de Henry James. 2010, 220 f. Tese (doutorado em História Social da Cultura), Programa de Pós-graduação em História Social da Cultura, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro 2010.
MELLO, Luiza Larangeira da Silva. A sensibilidade cosmopolita: sentimento histórico e anglofilia nas obras de Joaquim Nabuco e Henry James. Escritos, Rio de Janeiro, ano 6, n. 6, p. 73-99, 2012.
MELLO, Luiza Larangeira da Silva. O bom filho à casa torna: formação humanista europeia e sentimento pátrio em Joaquim Nabuco e Henry James. Sociologia e Antropologia, v. 3, n. 5, p. 271-293, jun. 2013.
NABUCO, Joaquim. O abolicionismo. Londres: Typographia de Abraham Kingdon e Ca., 1883.
NABUCO, Joaquim. Diários. Rio de Janeiro: Bem-te-vi, 2006.
NABUCO, Joaquim. A desejada fé – Mysterium Fidei. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2010.
NABUCO, Joaquim. Minha formação. São Paulo: Editora 34, 2012.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 3. O tempo narrado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
SALLES, Ricardo. Joaquim Nabuco (1849-1910). In: PARADA, Maurício; RODRIGUES, Henrique Estrada (orgs.). Os Historiadores, v. 4. Clássicos da História do Brasil. Dos primeiros relatos a José Honório Rodrigues. Rio de Janeiro: Editora PUC Rio/Vozes, 2018, p. 83-104.
SAMMER, Renata Bellicanta. Uma faca só lâmina: a metáfora de invenção como metáfora absoluta. Via atlântica (USP), São Paulo, n. 32, p. 281-300, dez. 2017.
SCHWARZ, Roberto. As ideias fora do lugar. Estudos Cebrap, n. 3, p. 150-161, jan. 1973.
VENTURA, Roberto. Estilo Tropical: História cultural e polêmicas literárias no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
VIANA, Francisco José de Oliveira. Pequenos estudos de psicologia social. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1942.
WAIZBORT, Leopoldo. Glosa. Especulação bastarda ao redor da água. Tempo social (USP), São Paulo, n. 12, v. 2, p. 37-48, nov. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esboços: histories in global contexts adopts an Open Access policy and it is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0). Authors will be asked to sign an open access license agreement before publication.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal Esboços: histórias em contextos globais (ISSN 2175-7976) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
- This license allows users to remix, transform, and build upon the material, on the condition of giving acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- 3.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or a personal website, or publish it as a book chapter or a translation).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.