The future of utopias and dystopias in presentist times
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7976.2020.e73090Resumen
In this article, I try to answer some concerns raised by Patrícia Vieira’s article about the place of utopias and dystopias in the contemporary world. I underline the need to think of these historical categories based on the problems of historical consciousness and temporality from the perspective of Reinhart Koselleck, in order to locate contents and meanings emanating from these temporal representations. With Hayden White, I suggest the usefulness of evaluating the links between historical imagination and textual creation to connect the meaning of texts and social expectations. Finally, mobilizing the concept of presentism and the idea of closing the future, I try to understand this particular temporal experience of the beginning of millennium with the expansion of dystopias and the permanence of old and new utopias.
Citas
ATWOOD, Margaret. MaddAddam. New York: Nan A. Talese/ Doubleday, 2013.
BACZKO, Bronislaw. A imaginação social. In: LEACH, Edmund et al. (ed.). Anthropos-homem. Lisboa: Casa da Moeda, 1985. p. 296-332.
BENTIVOGLIO, Julio et al. (org.). Distopia, literatura e história. Vitória: Milfontes, 2017.
BENTIVOGLIO, Julio et al. (org.). Distopia, literatura e história. v. 2. Vitória: Milfontes, 2018.
BENTIVOGLIO, Julio. História & distopia: a imaginação histórica no alvorecer do século 21. Vitória: Milfontes, 2017.
BOWEN, Deborah. Ecological endings and eschatology: Margaret Atwood’s postapocalyptic fiction. Christianity and Literature, Seattle, v. 66, n. 4, p. 691-705, 2017.
BRITO, Thiago Vieira de. Temporalidades distópicas ou distopias temporais? Um problema para os historiadores. In: BENTIVOGLIO, Julio et al. (org.). Distopia, literatura e história. Vitória: Milfontes, 2017. p. 11-32.
CHAKRABARTY, Dipesh. The climate of history: four theses. Critical Inquiry, Chicago, v. 35, p. 197-222, 2008.
CLAEYS, Gregory. Dystopia: a natural history: a study of modern despotism, its antecedents, and its literary diffractions. New York: Oxford University Press, 2017.
FEATHERSTONE, Mark. Planet utopia: utopia, dystopia and globalization. London: Routledge, 2017.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FRYE, Northrop. Anatomia da crítica: quatro ensaios. São Paulo: Realizações Editora, 2014.
GORDIN, Michael; TILLEY, Helen; PRAKASH, Gyan. Introduction: utopia and dystopia beyond space and time. In: GORDIN, Michael; TILLEY, Helen; PRAKASH, Gyan (ed.). Utopia/dystopia: conditions of historical possibility. Princeton: Princeton University Press, 2010. p. 1-18.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Em 1926: vivendo no limite do tempo. Rio de Janeiro: Editora Record, 1999.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto; Ed. PUC-Rio, 2010.
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. São Paulo: Autêntica, 2014.
KERMODE, Frank. The sense of an ending: studies in the theory of fiction. Oxford: Oxford University Press, 2000.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Tradução de Wilma Patrícia Maas e Carlos Almeida Pereira. Revisão da tradução de César Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUCRio, 2006.
KUMAR, Krishan. Utopia’s shadow. In: VIEIRA, Fátima (ed). Dystopia(n) matters: on the page, on screen, on stage. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013. p. 19-23.
MOYLAN, Tom. Scraps of the untainted sky: science fiction, utopia, dystopia. Boulder: Westview Press, 2000.
NEGRI, Antonio. Time for Revolution. New York: Continuum, 2003.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa: o tempo narrado. Campinas: Papirus, 2012.
VIEIRA, Patrícia. Realidade e ficção das sensibilidades e da imaginação distópica na crise do Antropoceno. Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 46, p. 350-365, set./dez. 2020.
WHITE, Hayden. Meta-história: a imaginação histórica no século XIX. São Paulo: Edusp, 1995.
WHITE, Hayden. O texto histórico como artefato literário. In: WHITE, Hayden. Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Edusp, 1996. p. 95-105.
ŽIŽEK, Slavoj. Living in the end times. London and New York: Verso, 2010.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
A reprodução dos textos editados pela Esboços: histórias em contextos globais é permitida sob Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Será pedido aos autores que assinem a licença de acesso aberto antes da publicação.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores cedem à revista eletrônica Esboços: histórias em contextos globais (ISSN 2175-7976) os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
- Essa licença permite que terceiros final remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado desde que atribua o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução ou como capítulo de livro).

Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


