Anglo-Americans in The Cinema of Late Stalinism: The European Satellites

Authors

  • Moisés Wagner Franciscon UFPR/SEED-PR

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2022.e78200

Keywords:

Cold War, Stalinism, Soviet Cinema

Abstract

During late Stalinism (1945-53), Soviet cinema, like the American one, produced several films conveying messages of governmental interest. Soviet propaganda appears in films such as Zagovor obrechennyh, 1950, despite (and perhaps with greater mastery) the work of director Mikhail Kalatozov. Through Marc Ferro's cinematographic socio-history, one can appreciate the construction of a discourse that legitimizes the new local socialist regimes, the conduct of the political struggle against Titoism and the passage from Eastern Europe to Western influence (now English, now German) for the Soviet (fulfilling the role of the old Russian pendulum), and the end of the liberal democratic experience, exchanged for that of popular democracy, with the defeat of the new American rival and his Marshall Plan in the region, replaced by COMECOM.

Author Biography

Moisés Wagner Franciscon, UFPR/SEED-PR

Pós-doutorando. Professor SEED-PR. UFPR. História. Campo Mourão, Paraná, Brasil.

References

APPLEBAUM, Anne. Cortina de Ferro: 1944-1956 - o esfacelamento do Leste Europeu. São Paulo: Três Estrelas, 2017.

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

BEEVOR, Antony. A Segunda Guerra Mundial. Rio de Janeiro: Record, 2015.

BO, João Lanari. Cinema para russos, cinema para soviéticos. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

DEUTSCHER, Isaac. Stalin. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

DOBBS, Michael. Seis meses em 1945: Roosevelt, Stálin, Churchill e Truman, da Segunda Guerra à Guerra Fria. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

FEINBERG, Melissa. Elusive equality: gender, citizenship, and the limits of democracy in Czechoslovakia, 1918-1950. Pittsburgh: University of Pittsburgh, 2006.

FERNANDES, Luís. O enigma do socialismo real. Rio de Janeiro: Mauad, 2000.

FERRO, Marc. Cinema e história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FERRO, Marc. El Cine, una visión de la historia. Madrid: Akal, 2008.

FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade? In: NORA, Pierre (org.). História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

FRIEDMAN, Max. Rethinking Anti-Americanism. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

GILBERT, Mark. Cold War Europe: the politics of a contested continent. Lanham: Rowman & Littlefield, 2014.

GILBERT, Martin. Winston Churchill. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2016.

GROSE, Peter. Operation Rollback: America's Secret War Behind the Iron Curtain. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2000.

HOBSBAWM, Eric. A Era dos Extremos. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

JAMESON, Fredric. The geopolitical aesthetic: cinema and space in the world system. Bloomington: Indiana University Press, 1995.

JAMES, Beverly. Imagining postcommunism: visual narratives of Hungary’s 1956 Revolution. College Station: Texas A&M University Press, 2005.

JUDT, Tony. Pós-guerra: uma história da Europa desde 1914. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.

KENEZ, Peter. Cinema and Soviet society: from the Revolution to the death of Stalin. Londres: I.B. Tauris Publishers, 2001.

KERSHAW, Ian. De volta do inferno: Europa, 1914-1949. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

KIDNER, Frank et al. Making Europe. Boston: Wadsworth, 2013.

KOTKIN, Stephen; GROSS, Jan T. Sociedade incivil. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

LIEHM, Mira; Antonín LIEHM. The most important art: Soviet and Eastern European film after 1945. Berkeley: University of California Press, 1980.

LOWE, Keith. Continente selvagem: o caos na Europa depois da Segunda Guerra Mundial. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

LOWE, Norman. História do Mundo Contemporâneo. São Paulo: Penso Editora, 2016.

MCMILLAN, Priscilla. Khrushchev and the Arts: the politics of Soviet Culture, 1962-1964. Cambridge: M.I.T. Press, 1965.

OLIVEIRA, Dennison. O cinema e a Segunda Guerra Mundial no século XXI. In: VIII Encontro Nacional de História da Mídia, 2011, Guarapuava. 8º Encontro Nacional de História da Mídia-Rede Alcar. Guarapuava: Ed. da UNICENTRO, 2011. vº1.

ROLLBERG, Peter. Historical dictionary of Russian and Soviet cinema. Lanham: Scarecrow Press, 2009.

SETON-WATSON, Hugh. The Eastern European Revolution. Nova York: Praeger: 1956.

SPRING, Derek; TAYLOR, Richard. Stalinism and Soviet cinema. Nova York: Routledge, 2013.

TAUBMAN, William. Khrushchev: the man and his Era. Nova York: W. W. Norton & Company, 2004.

TUROVSKAYA, Maya. Filmy “kholodnoy voyny”. Iskusstvo kino, Moscou, Nº 9, p. 98-106, 1996.

VOLKOGONOV, Dmitri. Stalin: triunfo e tragédia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.

WILLIAMS, Larson. Film and nationalism. New Brunswick: Rutgers University Press, 2002.

FILMOGRAFIA

ADMIRAL Nakhimov [Almirante Nakhimov]. Direção: Vsevolod Pudovkin. Moscou: Mosfilm, 1946. 1 DVD (88 minutos), P&B.

ADMIRAL Ushakov [Almirante Ushakov]. Direção: Mikhail Romm. Moscou: Mosfilm, 1953. 1 DVD (108 min), color.

GEROI Shipki [Os heróis de Shipka]. Direção: Sergei Vasilyev. Leningrado/Sofia: Lenfilm/Boyana Film, 1954. 1 DVD (137 min), color.

KORABLI shturmuyut bastiony [Bastiões da tempestade dos navios/Almirante Ushakov parte II]. Direção: Mikhail Romm. Moscou: Mosfilm, 1953. 1 DVD (108 min), color.

MAKSIMKA. Direção: Vladimir Braun. Kiev: Dovjenko Kinostudiya, 1952. 1 DVD (78 min), color.

NEZABYVAEMYY 1919 god [O inesquecível ano de 1919]. Direção: Mikheil Chiaureli. Moscou: Mosfilm, 1951. 1 DVD (108 min), color.

PADENIE Berlina [A queda de Berlim]. Direção: Mikheil Chiaureli. Moscou: Mosfilm, 1950. 2 DVDs (151 min), color.

PROSHCHAY, Amerika! [Adeus, América!]. Direção: Alexander Dovjenko; Julia Solntseva. Moscou: Mosfilm, 1951. 1 DVD (70 min), color.

RUSSKIY vopros [Questão russa]. Direção: Mikhail Romm. Moscou: Mosfilm, 1947. 1 DVD (91 min), P&B.

SEKRETNAYA missiya [Missão secreta]. Direção: Mikhail Romm. Moscou: Mosfilm, 1950. 1 DVD (98 min), P&B.

SEREBRISTAYA pyl [Pó de prata]. Direção: Pavel Armand; Abram Room. Moscou: Mosfilm, 1953. 1 DVD (102 min), color.

SHKOLA zlosloviya [Escola de fofoca]. Direção: Abram Room. Moscou: Mosfilm, 1952. 1 DVD (161 min), P&B.

SMELIIE lyudi [Pessoas ousadas]. Direção: Konstantin Yudin. Moscou: Mosfilm, 1950. 1 DVD (95 min), color.

SPORTIVNAYA Chest [Honra esportiva]. Direção: Vladimir Petrov. Moscou: Mosfilm, 1951. 1 DVD (107 min), color.

SUD chesti [Tribunal de honra]. Direção: Abram Room. Moscou: Mosfilm, 1948. 1 DVD (90 min), P&B.

V mirnyye dni [Em dias de paz]. Direção: Vladimir Braun. Kiev: Kievskaya Kinostudiya, 1950. 1 DVD (97 min), color.

VELIKAYA sila [Grande poder]. Direção: Friedrich Ermler. Leningrado: Lenfilm, 1950. 1 DVD (106 min), P&B.

VELIKIY perelom [A grande virada]. Direção: Fridrikh Ermler. Leningrado: Lenfim, 1945. 1 DVD (108 min), P&B.

VELIKIY voin Albanii Skanderbeg [Scanderbeg, grande guerreiro da Albânia]. Direção: Sergei Yutkevich. Tirana/Moscou: Albfilm/Mosfilm, 1953. 1 DVD (120 min), color.

VSTRECHA na Elbe [Encontro no Elba]. Direção: Grigori Aleksandrov. Moscou: Mosfilm, 1949. 1 DVD (104 min), P&B.

Zagovor obrechonnykh [Conspiração dos condenados]. Direção: Mikhail Kalatozov. Moscou: Mosfilm, 1950. 1 DVD (103 min), color.

ZASTAVA v gorakh [Posto avançado nas montanhas]. Direção: Konstantin Yudin. Moscou: Mosfilm, 1953. 1 DVD (100 min), color.

Published

2023-03-27

How to Cite

Franciscon, M. W. (2023). Anglo-Americans in The Cinema of Late Stalinism: The European Satellites. Esboços: Histories in Global Contexts, 29(52), 772–798. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2022.e78200

Issue

Section

Article