How to present the history of Covid-19? reflections based on digital archives in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2021.e80966

Abstract

This article aims to present an overview of the digital archiving related to the Covid-19 pandemic in Brazil as an argumentative approach that allows the study of topics such as: the possibilities of writing the history of Covid-19 at a global scale; the infrastructure of Brazilian digital archives; the joint construction of collections by a network of institutions and projects that have been operating alongside and progressively in the country; the social production and documentary content of the records preserved by these initiatives. Lastly, we seek to support that the scenario caused by the pandemic catalyzes and unveils problems concerning memory, archives, and history that are not novel but are at a fruitful moment for relevant theoretical and practical advances — from infrastructure improvement to the revision of epistemological references to build memory and history at a global-scale.

References

A NEW YORK MINUTE IN HISTORY: Documenting a pandemic in real time. Entrevistadores: Devin Lander e Lauren Roberts. Entrevistados: Christine Ridarsky e Matthew Urtz. Albany: WAMC Podcasts, 10 abr. 2020. Podcast. Disponível em: https://wamcpodcasts.org/podcast/documenting-a-pandemic-in-real-time-a-new-york-minute-in-history/. Acesso em: 30 jul. 2020.

ADESÃO ao isolamento social cai, diz Datafolha. G1, Rio de Janeiro, 19 ago. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/08/19/adesao-ao-isolamento-social-cai-diz-datafolha.ghtml. Acesso em: 23 dez. 2020.

ADUFC-Sindicato. Sindicato dos Docentes das Universidades Federais do Estado do Ceará. Memórias de quarentena. Fortaleza, 2021. Disponível em: http://adufc.org.br/memorias-de-quarentena/. Acesso em: 3 dez. 2020.

ALBUQUERQUE, Durval Muniz de, Júnior. O tecelão dos tempos: novos ensaios de teoria da história, São Paulo: Intermeios, 2019.

ALVES, Daniel Ribeiro. As Digital Humanities como uma comunidade de práticas: entrevista com o professor Daniel Alves (IHC/NOVA FCSH). [Entrevista cedida a] Israel Aquino. Aedos, Porto Alegre, v. 12, n. 26, p. 740-761, ago. 2020.

ARQUIVO GERAL DA CIDADE DO RIO DE JANEIRO (AGCRJ). Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro.Testemunhos do isolamento. Rio de Janeiro, [2020]. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/web/arquivogeral/testemunhos-do-isolamento. Acesso em: 3 dez. 2020.

AUERBACH, Adam. Informal archives: historical narratives and the preservation of paper in India’s urban slums. Studies in Comparative International Development, New Brunswick, v. 53, n. 3, p. 343-364, set. 2018.

BARICHELLO, Eugênia; CARVALHO, Luciana. Entendendo as mídias sociais digitais a partir da ideia mcluhaniana de medium-ambiência. MATRIZes, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 235-246, jan./jun. 2013.

BAZZO, Juliane [blog Primavera nos dentes]. Escola em quarentena: um registro antropológico de memórias educacionais. Grupo Privado, 554 membros. Facebook [EUA]. [Criado] 21 abr. 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/614331212485382/. Acesso em: 3 dez. 2020.

BAZZO, Juliane. [Blog Primavera nos dentes]. Escola em quarentena: um registro antropológico de memórias educacionais. Grupo Privado, 554 membros. Facebook [EUA]. [Criado] 21 abr. 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/614331212485382/. Acesso em: 3 dez. 2020.

BELLOTTO, Heloísa L. Arquivos permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

BRABHAM, Daren C. The myth of the amateur crowd. Information, Communication & Society, London, v. 15, n. 3, p. 394-410, 2012.

BRIDGING, The IFPH–FIHP Blog [Editorial]. International Federation For Public History–Fédération Internationale pour l’Histoire Publique (IFPH-FIHP). Mapping public history projects about COVID 19. Marselha: Hipothéses.org. [OpenEdition]. Publicado em 31 ago. 2020. Disponível em: https://ifph.hypotheses.org/3276. Acesso em: 20 jan. 2021.

BRÜGGER, Niels; SCHROEDER, Ralph (ed.). The Web as History: Using Web Archives to Understand the Past and the Present. Londres: UCL Press, 2017.

BUSA, Roberto, S. J. Index Thomisticum. Corpus Thomistucum. Dirigido pelo Prof. Enrique Alarcón, Pamplona: Universidad de Navarra, Departamento de Filosofía, Fundación Tomas de Aquino, 2005. Disponível em: http://www.corpusthomisticum.org/it/index.age. Acesso em: 10 jan. 2021.

CHAKRABARTY, Dipesh. An era of pandemics? what is global and what is planetary about COVID-19. Critical Inquiry, Chicago, 16 out. 2020. Disponível em: https://critinq.wordpress.com/2020/10/16/an-era-of-pandemics-what-is-global-and-what-is-planetary-about-covid-19. Acesso em: 3 dez. 2020.

COMUNIDADES CATALISADORAS et. al. Painel Unificador Covid-19 nas Favelas do Rio de Janeiro. 2020. Disponível em: www.favela.info. Acesso em: 22 dez. 2020.

CONRAD, Sebastian. Historia Global: agendas y perspectivas. In: RIOJAS, Carlos; RINKE, Stefan (org.). Historia Global: perspectivas y tensiones. Stuttgart: Hans-Dieter Heinz, 2017. p. 28-39.

CONRAD, Sebastian. What is Global History? Princeton: Princeton University Press, 2016.

COOK, Terry. O passado é prólogo: Uma história das ideias arquivísticas desde 1898 e a futura mudança de paradigma. In: HEYMANN, Luciana; NEDEL, Letícia. Pensar os arquivos: uma antologia. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018. p. 17-83.

COVID-19 in Latin America: a humanitarian crisis [Editorial]. The Lancet, Oxford, v. 396, n. 10261, p. 1463, nov. 2020. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32328-X/fulltext. Acesso em: 9 dez. 2020.

DAVIS CENTER [The Davis Center for Russian and Eurasian Studies], Cambridge, Universidade de Harvard. The Imperiia Project: maps. data. questions. notes. insight. 2018. Disponível em: https://imperiia.omeka.fas.harvard.edu/about. Acesso em: 26 maio 2021.

DEPARTAMENTO DE SAÚDE COLETIVA/UNICAMP (DSC/UNICAMP). Pandemia na rua. Estudo avaliativo do enfrentamento à Covid-19 realizado por equipes de Consultório na Rua no Brasil. Campinas, [Atualizado] 20 out. 2020. Disponível em: https://sites.google.com/dac.unicamp.br/pandemianarua/p%C3%A1gina-inicial. Acesso em: 3 dez. 2020.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DICIONÁRIO DE FAVELAS MARIELLE FRANCO. Coronavírus nas favelas. Rio de Janeiro, 1 jun. 2020. Disponível em: https://wikifavelas.com.br/index.php?title=Coronav%C3%ADrus_nas_favelas. Acesso em: 3 dez. 2020.

FICKERS, Andreas. Towards a new digital historicism? doing history in the age of abundance. Journal of European History and Culture, Oxford, v. 1, n. 1, p. 19-26, 2012.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1986.

FREIRE-MEDEIROS, Bianca. Favela como patrimônio da cidade? Reflexões e polêmicas acerca de dois museus. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 38, p. 49-66, jul./dez. 2006.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (Fiocruz). Radar COVID-19 favelas. In: Observatório Covid-19: informação para ação. Rio de Janeiro: Fiocruz, [2020]. Disponível em:https://portal.fiocruz.br/observatorio-covid-19. Acesso em: 22 dez. 2020.

GAJANIGO, Paulo; SOUZA, Rogério. A Pandemia e o Ordinário: apontamentos sobre a afinidade entre experiência pandêmica e registros cotidianos Estado e Sociedade, Brasília, v. 36, n. 1, p. 37-60, jan./abr. 2021.

GONZÁLEZ-PADILLA, Daniel; TORTOLERO-BLANCO, Leonardo. Social media influence in the COVID-19 Pandemic. International Brazilian Journal of Urology, Rio de Janeiro, v. 46 (Supl. 1), p. 120-124, jul. 2020.

GRUPO DE PESQUISA EM ESTRATÉGIAS AUDIOVISUAIS NA CONVERGÊNCIA (G-Peac). Núcleo de Estudos em Estratégias de Comunicação, Universidade Federal do Maranhão (Neee-UFMA). Pesquisadores aplicam questionário sobre a sonoridade ludovicense durante a pandemia [Notícia]. Questionário: Dinâmicas sociais e suas sonoridades: a percepção da paisagem sonora de São Luís durante a pandemia de Covid-19]. São Luís, 30 jun. 2020. Disponível em: https://portais.ufma.br/PortalUfma/paginas/noticias/noticia.jsf?id=56522. Acesso em: 3 dez. 2020.

GULDI, Jo; ARMITAGE, David. The History Manifesto. Cambridge: Cambridge University Press, 2017.

IANNINI, Gilson. Sonhos confinados: uma pesquisa sobre a vida onírica no contexto de uma pandemia. [Entrevista cedida ao] Corpo editorial. Mosaico: Estudos em Psicologia, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 103-113, 2020.

IFNMG – Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (Teófilo Otoni). Ministério da Educação. Relatos sobre a pandemia. 2020. Disponível em: https://ifnmg.edu.br/mais-noticias-teofilo-otoni/565-teofilo-otoni-noticias-2020/23875-projeto-narrativas-pessoais-convida-para-relatos-da-pandemia. Acesso em: 3 dez. 2020.

IONTA, Marilda. A escrita de si como prática de uma literatura menor: Cartas de Anita Malfatti a Mário de Andrade. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 91-101, jan./abr. 2011.

IUMATTI, Paulo; NICODEMO, Thiago L. Arquivos pessoais e a escrita da história no Brasil: um balanço crítico. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 38, n. 78, p. 97-120, 2018.

JARVIS, Lee. Remember, remember, 11 September: memorializing 9/11 on the Internet. Journal of War & Culture Studies, Londres, v. 3, n. 1, p. 69-82, 2010.

KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. O Covid-19 e as emoções: pensando na e sobre a pandemia. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, João Pessoa, v. 19, n. 55, p.13-26, 2020.

KUSHNIR, Beatriz. Por um memorial da Covid-19. Youtube, Canal do Centro de Humanidades Digitais Unicamp. Campinas, 17 dec. 2020. 1 vídeo (2h43min) [entre 08:19 e 19:40 min]. Disponível em: https://youtu.be/9SqQ-LF7nuA. Acesso: 22 dez. 2020.

LABORATÓRIO EMERGÊNCIA, COVID-19. 3ª ed. Inflexão: estratégias e novas narrativas. Resende: Silo, arte e latitude rural, [2020]. Disponível em:https://labdeemergencia.silo.org.br/3ed/pt/. Acesso em: 22 dez. 2020.

LEFEBVRE, Henri. Rhythmanalysis: space, time and everyday life. Londres: Continuum, 2004.

LEMOS, A. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos Dispositivos Híbridos Móveis de Conexão Multirredes (DHMCM). Comunicação, Mídia e Consumo, Porto Alegre, v. 4, n. 10, p. 23-40, 2007.

LITERATURA COMUNICA. Um projeto de incentivo à leitura e comunicação popular. Rio de Janeiro: Literatura Comunica!, [2020] Disponível em: https://literaturacomunica.com.br/. Acesso em: 22 dez. 2020.

MACHADO, Renato; CARVALHO, Daniel; TEIXEIRA, Matheus; CANCIAN, Natália. Governo deixa de informar total de mortes e casos de Covid-19; Bolsonaro diz que é melhor para o Brasil. Folha de São Paulo, Brasília, 6 jun. 2020, Saúde. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2020/06/governo-deixa-de-informar-total-de-mortes-e-casos-de-covid-19-bolsonaro-diz-que-e-melhor-para-o-brasil.shtml?origin=folha. Acesso em: 3 dez. 2020.

MACIEL, Ana Carolina. Por um memorial da Covid-19. 2020. Youtube, Canal do Centro de Humanidades Digitais Unicamp. Campinas, 17 dec. 2020. 1 vídeo (2h43min) [entre 08:19 e 19:40 min]. Disponível em: https://youtu.be/9SqQ-LF7nuA. Acesso em: 22 dez. 2020.

MEMÓRIAS COVID-19. Plataforma online para compartilhamento de testemunhos sobre a pandemia. [S. l.]. Instagram: @ memoriascovid19 [Perfil], c2021. Disponível em: https://www.instagram.com/memoriascovid19/. Acesso em: 3 dez. 2020.

MORETTI, Franco. Distant reading. Edinburgh: Verso, 2013.

MUSEU DA MARÉ. Rio de Janeiro: Centro de Estudos e Ações Solidárias da Maré (CEASM), 2020. Disponível em: https://www.museudamare.org. Acesso em: 22 dez. 2020.

MUSEU DA PESSOA. São Paulo: Instituto Museu da Pessoa.net, [2020]. Disponível em: https://museudapessoa.org/. Acesso em: 22 dez. 2020.

NICODEMO, Thiago Lima; SILVEIRA, Pedro Telles; MARINO, Ian Kisil. Digital resources: digital informal archives in contemporary Brazil. Oxford Research Encyclopedia of Latin American History. Oxford: Oxford University Press, 2021. p. 1-24.

OBSERVATÓRIO COVID. Centro de Estudos de Migrações Internacionais (CEMI), Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Campinas, [2020]. Disponível em: https://cemiunicamp.com.br/observatorio-covid-19/. Acesso em: 22 dez. 2020.

OPEN KNOWLEDGE BRASIL. Transparência COVID-19 2.0: dados abertos podem salvar vidas. Londres; São Paulo: Open Knowledge Foundation, 2020. Disponível em: https://transparenciacovid19.ok.org.br/v2/. Acesso em: 18 jun. 2021.

PAVONI, Edson. INUMERÁVEIS: Memorial dedicado à história de cada uma das vítimas do coronavírus no Brasil. [S. l.], [2020]. Disponível em: https://inumeraveis.com.br/. Acesso em: 3 dez. 2020.

POVOS Indígenas do RN. Mapeamento das comunidades/aldeias indígenas do Rio Grande do Norte. Mapeamento das comunidades/aldeias indígenas do Rio Grande do Norte. 2020. CCHLA, Centro de Ciências Humanas Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Disponível em: https://cchla.ufrn.br/povosindigenasdorn/index.html. Acesso em: 11 dez. 2020.

RAOUL, Valerie. Women and Diaries: Gender and Genre. Mosaic: A Journal for the Interdisciplinary Study of Literature, vol. 22, no. 3, 1989, pp. 57–65.

RELATOS DA PANDEMIA: oficina de percepção e expressão em tempo de distanciamento social [notícia], 21 de maio de 2020. Disponível em: https://scl.ifsp.edu.br/index.php/ultimas-noticias/845-relatos-da-pandemia-oficina-de-percepcao-e-expressao-em-tempo-de-distanciamento-social.html. Acesso em: 22 dez. 2020.

RELATOS do cotidiano durante a pandemia. 2020. Facebook. Grupo Privado, 547 membros. Criado 9 mar. 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/2261561834146786/?_rdc=2&_rdr. Acesso em: 22 dez. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Planejamento, Governança e Gestão. Arquivo Público do Estado (APERS). Projeto Documentando a experiência da COVID-19 no Rio Grande do Sul: você vive a história em tempo real, colabore para registrá-la. Organizado por Clarissa Sommer e Rodrigo Weimer. Porto Alegre: APERS, [2020]. Disponível em: https://www.apers.rs.gov.br/documentando-covid19-rs. Acesso em: 22 dez. 2020.

RIOJAS, Carlos; RINKE, Stefan. Estudio Introductorio. In: RIOJAS, Carlos; RINKE, Stefan (org.). Historia Global: perspectivas y tensiones. Stuttgart: Hans-Dieter Heinz, 2017. p. 7-26.

ROSENZWEIG, Roy. Clio Wired: the future of the past in the digital age. Nova Iorque: Columbia University Press, 2011.

ROUDINESCO, Elisabeth. A análise e o arquivo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

SABHARWAL, Arjun. Digital curation in the digital humanities: preserving and promoting archival and special collections. Waltham: Chandos Publishing, 2015.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. O local da diferença: Ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Editora 34, 2018.

TERRAS, M. Crowdsourcing in the digital humanities. In: SCHREIBMAN, S.; SIEMENS, R.; UNSWORTH, J. (ed.). A new companion to digital humanities. Oxford: Wiley-Blackwell, 2016. p. 420-439.

URBANO, Laboratório de Estudos da Cidade. Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro (IFCS/UFRJ). Aqui no meu Quintal. Rio de Janeiro, [2020]. Disponível em: https://mapacolaborativo.org.br/universidade/urbano-laboratorio-de-estados-da-cidade-ufrj-aquinomeuquintal/. Acesso em: 3 dez. 2020.

VALENTE, Mariana Giorgetti. Introdução: Notas gerais sobre a digitalização de acervos no Brasil. In: FREITAS, Bruna Castanheiras de; VALENTE, Mariana Giorgetti. Memórias digitais: o estado da digitalização de acervos no Brasil. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017. p. 7-55.

VARAL DE EMOÇÕES. Diário virtual sobre o período do Covid na favela da Rocinha, criado por duas moradoras! Rio de Janeiro. Instagram: @varaldeemocoes [Perfil], 2021. Disponível em: https://www.instagram.com/varaldeemocoes/. Acesso em: 18 jun. 2021.

WESLEY COTA, Phd. Website do autor. Viçosa, [2020]. Disponível em: https://wesleycota.com/ Acesso em: 23 jan. 2021.

WIMMER, Mario. The Present as Future Past: anonymous history of historical times. Storia della Storiografia, Pisa, v. 68, n. 2, p. 165-184, 2015.

Published

2021-08-12

How to Cite

Marino, I. K., Gajanigo, P. R. ., Souza, R. F. de ., & Nicodemo, T. L. . (2021). How to present the history of Covid-19? reflections based on digital archives in Brazil. Esboços: Histories in Global Contexts, 28(48), 558–583. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2021.e80966

Issue

Section

Article