The journey of O Remorso Vivo from stage to screen (1867-1909) and the relationship of musician Arthur Napoleão with the Early Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7976.2023.e92760

Keywords:

Cinema and other arts, O Remorso Vivo, Arthur Napoleão

Abstract

This article discusses the uses of sound in early cinema based on a case study: the film adaptation of the “fantastic-lyric drama” O Remorso Vivo (1867), by Furtado Coelho and Joaquim Serra, filmed by Photo-Cinematographia Brasileira (1909); exhibited in Rio de Janeiro with musical accompaniment by Arthur Napoleão, the author of the original music of the play. It recovers the critical fortune of both the play and the film, in order to explain the continuities between the theater and the early cinema. The article especially emphasizes the uses of sound in this cinema, and the role played by Arthur Napoleão in the musical scene of Rio de Janeiro at the time. The research is situated at the interface of cinema, theater and music historiographies, mobilizing, above all, primary sources from the press.

Author Biographies

Luíza Beatriz Amorim Melo Alvim, UFRJ

Doutorado em Comunicação e Cultura na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Doutorado em Música na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO); Pós-doutorado em Música na UFRJ. Professora substituta na Escola de Comunicação da UFRJ.

Danielle Crepaldi Carvalho, Fundação Biblioteca Nacional

Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Pesquisadora PNAP da Fundação Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Juliana Coelho de Mello Menezes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Música

Doutoranda em Música no Programa de Pós-Graduação em Música da UFRJ.

References

ABEL, Richard. Os perigos da Pathé ou a americanização dos primórdios do cinema americano. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. O cinema e a invenção da vida moderna. 2. ed. rev. São Paulo: Cosac Naify, 2004.p. 215-256.

ABEL, Richard; ALTMAN, Rick (eds.) The Sounds of Early Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2001.

ALTMAN, Rick. Early Film Themes: Roxy, Adorno, and the problem of cultural capital. In: GOLDMARK, Daniel; KRAMER, Lawrence; LEPPERT, Richard (eds.) Beyond the soundtrack: representing music in cinema. Los Angeles: University of California Press, 2007.

BINÓCULO. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 9 nov. 1909, p. 3.

BRAGA, Claudia. Em busca da brasilidade: teatro brasileiro na primeira república. São Paulo: Editora Perspectiva; Belo Horizonte: FAPEMIG; Brasília: CNPq, 2003.

BROWN, Maurice J. E; HAMILTON, Kenneth L. Barcarolle (Fr.; It. barcarola). GROVE Music Online.Oxford Music Online. Oxford: Oxford University Press, 2001.

CARVALHO, Danielle C. O cinema silencioso e o som no Brasil (1894-1922). Galáxia, São Paulo, v. 34, p. 85-97, 2017.

CARVALHO, Danielle C. D’O Guarani de José de Alencar e Carlos Gomes aos Guaranis do clown Benjamin: Diálogos entre literatura, cinema, circo e música. Aniki, v. 5 n. 1, p. 78-104, 2018.

CASA ARTHUR NAPOLEÃO. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 5 ago. 1909, p. 6.

CINEMA MUSICAL. Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 2 abr. 1911, p. 23.

CINEMA PALACE. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 22 abr. 1908a, p. 8.

CINEMA PALACE. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 15 ago. 1908b, p. 10.

CINEMA PALACE. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 21 ago. 1908c, p. 8.

CINEMA PALACE. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 7 mar. 1909a, p. 12.

CINEMA-PALACE. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 19 ago. 1909b, p. 6.

CINEMA-PALACE. O País, Rio de Janeiro, 13 nov. 1909c, p. 12.

CINEMA E CONCERTOS: Cinema Palace. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 9 ago. 1909, p. 3.

CINEMATÓGRAFO PARAÍSO DO RIO. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 15 nov. 1907, p. 6.

CLÜVER, Claus. Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e Sociedade, v. 2, n. 2, p. 37-55, 1997.

COELHO, Furtado; SERRA, Joaquim. O Remorso Vivo: drama fantástico de grande espetáculo com música de Arthur Napoleão. 2. ed. São Paulo: Livraria de C. Teixeira, s/d.

O CONGRESSO MÉDICO E A EXPOSIÇÃO de Higiene. Correio da Manhã, 6 ago. 1909, p. 3.

CORREIO DOS TEATROS: CINEMAS e Concertos. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 9 ago. 1909, p. 3.

CORREIO DOS TEATROS. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 10 ago. 1909, p. 2.

ENCICLOPÉDIA DA MÚSICA BRASILEIRA: erudita, folclórica e popular. 2 v. São Paulo: Art. Ed., 1977.

ESPETÁCULOS: Teatro Ginásio. Correio Mercantil, Rio de Janeiro, 4 fev. 1867, p. 4.

ESPETÁCULOS. Correio Mercantil, Rio de Janeiro, 4 jul. 1868, p. 4.

FARIA, João Roberto. Idéias Teatrais: O século XIX no Brasil. São Paulo: Perspectiva; Fapesp, 2001.

FARIA, João Roberto. Machado de Assis – tradutor de teatro. Machado de Assis em linha, ano 3, n, 6, p. 48–60, 2010.

FITAS, CONCERTOS, ETC. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 16 jul. 1908, p. 4.

O FLUMINENSE, Niterói, 8 jan. 1909, p. 1.

FREIRE, Vanda; PORTELA, Angela C. H. Mulheres compositoras – da invisibilidade à projeção internacional. In: NOGUEIRA, Isabel P.; FONSECA, Susan C. (orgs.) Estudos de gênero, corpo e música: abordagens metodológicas. Porto Alegre: ANPPOM, 2013. p. 279–302.

FREIRE, Vanda. O mundo maravilhoso das mágicas. Rio de Janeiro: Contra Capa/Faperj, 2011.

FREIRE, Vanda. Ópera brasileira em língua portuguesa. Projeto Tons e Sons. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2000. 1 CD.

FUNDO FAMÍLIA FERREZ – Júlio Ferrez: FF-JF: 2.0.2, documento 5/2 [Arquivo Nacional].

HEBLING, Eduardo d´U. As coletâneas musicais temáticas e os manuais:uma introdução e um estudo de caso sobre os temas do exoticismo no cinema mudo. 2017. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

HOUAISS – Dicionário da língua portuguesa 3.0.

IMPERIAL ESTABELECIMENTO DE NARCISO e Arthur Napoleão. Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 10 set. 1871, p. 7.

INSTITUTO PIANO BRASILEIRO. s.d. Disponível em: http://institutopianobrasileiro.com.br/partituras?term=remorso+vivo&x=0&y=0. Acesso em 6 abr. 2021.

O JOVEM ARTHUR NAPOLEÃO. A Marmota, Rio de Janeiro, n. 873, 14 ago. 1857.

MARTINHO, Fernando M. de M. F. Arthur Napoleão: o homem e a sua época em Portugal e no Brasil. Aveiro, 2015. 139f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Música). Universidade de Aveiro. Aveiro, 2015.

MENEZES, Juliana C. de M. Napoleão (dos Santos), Arthur. Dicionário Biográfico Caravelas do CESEM/NOVA FCSH– Núcleo de Estudos da História da Música Luso-Brasileira. Lisboa, 2022. Disponível em: https://dicionario-biografico.caravelas.fcsh.unl.pt/node/159. Acesso em: 9 jun. 2022.

MOREIRA, Daniela; MENEZES, Juliana C. de M. Arthur Napoleão – Balada de Gretchen (de O Remorso Vivo). Gravação assíncrona. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gk4H6XkaNgs&ab_channel=JulianaCoelho. Acesso em: 7 jun. 2023.

MORETTIN, Eduardo. Sonoridades do cinema dito silencioso: filmes cantantes, história e música. Significação, n. 31, p. 149-163, 2009.

MÚSICAS. Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 9 dez. 1877, p. 4.

NAPOLEÃO, Arthur. Memórias de Arthur Napoleão. Rio de Janeiro, 1907. Cópia datilografada, com correções e acréscimos manuscritos, pertencente ao acervo da Biblioteca Alberto Nepomuceno da Escola de Música da UFRJ. Paginação irregular. Divulgada apenas após a morte do autor.

NAPOLEÃO, Arthur; FURTADO COELHO, Luís C.; SERRA, Joaquim. O Remorso Vivo – n. 9 bis Balada de Gretchen. Rio de Janeiro: Companhia de Músicas e Pianos Arthur Napoleão, s.d.a

NAPOLEÃO, Arthur. O Remorso Vivo: Drama phantastico-lyrico de Furtado Coelho e Joaquim Serra; Música de Arthur Napoleão. Partitura manuscrita depositada na Biblioteca Alberto Nepomuceno, da Escola de Música da Universidade Federal do Rio de Janeiro. s.d.b. 190 p.

PEREIRA, Carlos E. A música no cinema silencioso no Brasil. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 2014.

POLITEAMA BAHIANO. Diário da Bahia, Salvador, 12 dez. 1889, p. 3.

POLYTERPSIA. O Fluminense, Niterói, 8 jan. 1909, p. 1.

GINÁSIO DRAMÁTICO: O Remorso Vivo, Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 25 fev. 1867, p. 4.

O REMORSO VIVO. Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 7 nov. 1878, p. 8.

TEATRO. Correio Paulistano, São Paulo, 31 mar. 1868, p. 1.

TEATRO APOLO/CINEMA PALACE. Gazeta de Notícias, Rio De Janeiro, 5 ago. 1909, p. 6

TEATRO DA PAZ. Diário de Notícias, Belém, 21 jan. 1896, p. 2.

TEATRO S. PEDRO DE ALCÂNTARA: O Remorso Vivo. Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 7 nov. 1878, p. 8.

TEATRO RECREIO DRAMÁTICO: O Remorso Vivo, Correio da Manhã, 5 set. 1903, p. 6.

TEATRO RECREIO DRAMÁTICO: O Remorso Vivo. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 31 ago. 1907, p. 8.

TEATRO S. SALVADOR. O Capital, Niterói, 23 jun. 1911, p. 1.

TEATRO S. TEODORO. A República, Curitiba, 19 fev. 1891, p. 4

ZAMECNIK, J. S. (ed.) Sam Fox Loose Leaf Collection of Select Song Themes for Orchestra, v. 1. Cleveland: Sam Fox Publisher, 1924.

Published

2023-07-10

How to Cite

Amorim Melo Alvim, L. B. ., Crepaldi Carvalho, D. ., & Coelho de Mello Menezes, J. (2023). The journey of O Remorso Vivo from stage to screen (1867-1909) and the relationship of musician Arthur Napoleão with the Early Cinema. Esboços: Histories in Global Contexts, 30(53), 102–123. https://doi.org/10.5007/2175-7976.2023.e92760

Issue

Section

Article