Tarsila do Amaral, Oswald de Andrade, and the Middle East: reflections on tropical orientalism
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7976.2023.e90842Keywords:
Brazilian Modernism, Middle East, OrientalismAbstract
The article shed light on the little-known travel of the painter Tarsila do Amaral and the writer Oswald de Andrade to the Middle East in early 1926. Presents empirical research on the path followed by the couple of “Modernists” and other participants in the Journey. The aim is to reflect on the extent the trip impacted their work. On the other hand, it is interesting to insert this journey in the context of a broader tradition of travels in/to the Middle East and more specifically Brazilian travelers to this region. And the final question is to what extent we can think of a “Tropical Orientalism” based on this experience.
References
ANDRADE, Oswald. Serafim Ponte Grande. Porto Alegre: Globo, 1990.
AZEVEDO, Ana B. S. S. Antropofagia: palimpsesto selvagem. 2012. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) Programa de Pós-Graduação em Teoria Literária e Literatura Coparada. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2012.
BOAVENTURA, Maria E. O salão e a selva: uma biografia ilustrada de Oswald de Andrade. Campinas/São Paulo: Editora da Unicamp/Ex-Libris, 1995.
BISSIO, Beatriz. O mundo falava árabe: a civilização árabe-islâmica clássica através da obra de Ibn Khaldun e Ibn Battuta. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
DRAYTON, Richard; MOTADEL, David. Discussion: The futures of Global History. Journal of Global History, v. 13, p. 1-21, 2018.
ELSHAHED, Mohammed. Egypt here and there: the architectures and images of National Exhibitions and Pavilions, 1926-1964. Anlsl, 50, p. 107-143, 2017.
CANDIDO, Antonio. Recortes. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
DAZZI, Camila. Uma rua em Tânger, e Pedro Américo - representações do Oriente islâmico no Brasil Oitocentista. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/obras/cd_orientalismo.htm#_edn4, acesso em 16 mar. 2023.
GOTTLIB, Nadia B. Tarsila do Amaral: a modernista. São Paulo: Senac, 2000.
KASSIR. Samir. Beirut. Berkley: University of California Press, 2011.
LENZI, Maria I. R. Pereira Passos: notas de viagens. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.
MAKDISI, Ussama. Ottoman Orientalism. The American Historical Review, v. 107, n. 3, p. 768-796, 2002.
MENDONÇA, Roxane S. R. de. Tarsila do Amaral: seu legado como objeto de memória e consumo (1995-2015). 2016. Tese (Doutorado em História). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2016.
OTTONI, Cristiano. Autobiographia. Rio de Janeiro: Typographia Leuzinger, 1908.
OMRAN, Muna. Uma das mil histórias do Sahrazado Baiano: a descoberta da América pelos turcos. In: CHIARELLI, Stefania; OLIVEIRA NETO, Godofredo de. (orgs.) Falando com estranhos: o estrangeiro e a literatura brasileira. Rio de Janeiro: Sete Letras, 2016.
PRADO, Eduardo. Viagens. Paris: V. Goupy & Jourdan, 1886.
PRIORE, Mary del. Tarsila: uma vida doce-amarga. Rio de Janeiro: José Olympio, 2022.
SAID. Edward. Orientalismo: o Oriente como Invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
SCHPUN, Mônica R. Regionalistas e cosmopolistas: As amigas Olivia Guedes Penteado e Carlota Pereira de Queiroz, Artelogie, 1, 2011, Disponível em: http://journals.openedition.org/artelogie/8752. Acesso em: 16 ago. 2022.
SOCHACZEWSKI, Monique. Trópicos orientais/Orientes tropicais: reflexões sobre o Brasil e o Oriente Médio. Rio de Janeiro: Talu Cultural, 2019.
STOREY, William K. Writing History: A Guide for Students. New York/Oxford: Oxford University Press, 2004.
PINACOTECA DO ESTADO. Tarsila viajante. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2008.
TWAIN, Mark. The Innocents abroad. Hartfort: American Publishing Company, 1869.
VASSILIEV, Alexandre. Orientalism and Fashion. In: 1001 Faces of Orientalism. Istanbul: Sabanci University/Sakip Sabanci Museum, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Monique Sochaczewski, Muna Omran
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esboços: histories in global contexts adopts an Open Access policy and it is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0). Authors will be asked to sign an open access license agreement before publication.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal Esboços: histórias em contextos globais (ISSN 2175-7976) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
- This license allows users to remix, transform, and build upon the material, on the condition of giving acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- 3.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or a personal website, or publish it as a book chapter or a translation).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.