Local wares and textiles: modeling and weaving re-existences in the jesuit missions of the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7976.2023.e93889Keywords:
Objects, Jesuit Missions, AmazonAbstract
Memory, identity and ancestry, the arts of ceramics and textiles were present in the daily life of the Jesuit missions in the Amazon, moving the economy through pottery and weaving houses. These productions, local wares and textiles, as they are often mentioned in the documentation, depended on indigenous knowledge. The two artistic practices were interrelated, and involved others, such as, for example, the production of braids, gourds or varnishes and paints, closely connected to a deep knowledge of the nature of the Amazon region. In these creations, codes contained in traditional utilitarian and/or ritualistic objects also remained, which were transformed and re-signified; such as pots, pipes, hammocks, ornaments. In these transformations, which, in their complexities, can be verified through the study of materials, techniques, forms, decorative repertoires, different agencies, forces and consequent elements of the globalization process, and the imposition of the colonial system, act. The traditions consolidated in Europe, and those of Asian inspiration, arising from the global colonial dynamics, arriving already filtered to the American continent by the European taste – are evoked in the new objects, through clashes, negotiations and re-existences. The news gathered here aims to contribute so that the artistic practices of indigenous, Africans, and mestizos- considering the wide existing cultural diversities - are also inserted in the history of art of the colonial period, protagonists who were in the transmission and incorporation of this knowledge, in a creative and original way, between tradition and renewal, in the context of missions.
References
AMARAL, Anderson M.; MARTINS, Renata M. de A. Arqueologia e práticas artísticas de mulheres da Amazônia: as cuias no contexto das missões jesuíticas da região de Santarém. MARTINS, Renata; MIGLIACCIO, Luciano (orgs.) De Rede e Cuia. Circulação de imagens, artistas, e cultura material nas Missões Jesuíticas da América Portuguesa. Córdoba, Revista IHS - Antiguos Jesuítas en Iberoamerica / CONICET/ Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, 2022, no prelo.
ARENZ, Karl; GAIA, Stefanie. Mulheres Indígenas em Narrativas Jesuíticas da Amazônia Portuguesa (séculos XVII-XVIII). Habitus. Goiânia: PUC-Goiás, v. 17, n. 2, p. 394-413, 2019. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/7552 . Acesso em 29 out. 2022.
BARRETO, Cristiana; Erêndira. Para além de potes e panelas: cerâmica e ritual na Amazônia Antiga. Habitus. Goiânia: PUC-Goiás, v. 14, n.1, p. 51-72, 2016. Disponível em: https://leiaarqueologia.files.wordpress.com/2018/02/cbarretoeeoliveira2016paraalmdepotesepanelas.pdf. Acesso em 29 out. 2022.
BELLETTI, Jaqueline. A Tradição Polícroma na Amazônia. BARRETO, Cristiana; LIMA, Helena; BETANCOURT, Carla (org.). Cerâmicas Arqueológicas da Amazônia. Rumo a uma nova síntese. Belém do Pará: IPHAN / MPEG / Ministério da Cultura, p. 348-364, 2016.
BETTENDORFF, João F. S.J. Crônica dos Padres da Companhia no Estado do Maranhão. Belém: Secult, 1990.
DANIEL, João S.J. Tesouro Descoberto no Máximo Rio Amazonas. Rio de Janeiro: Contraponto / Belém do Pará: Prefeitura Municipal de Belém, 2004.
FERREIRA, Alexandre R. Memória sobre a louça que fazem as índias do Estado (1786). Viagem Filosófica pelas Capitanias do Grão-Pará, Rio Negro, Mato Grosso e Cuiabá. Memórias. Antropologia. Conselho Federal de Cultura, p. 33-34, 1974.
LEITE, Serafim. Artes e Ofícios dos Jesuítas no Brasil (1549-1760). Rio de Janeiro / Lisboa: Livros de Portugal / Brotéria, 1953.
MARTINS, Renata M. de A. O Manuscrito do Catálogo do Colégio Jesuítico de Santo Alexandre em Belém do Grão-Pará (1720), Coleção Lamego do Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo - IEB-USP”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo - IEB-USP, São Paulo, ed. IEB-USP, p. 183-202, p. 144-148, 2009a.
MARTINS, Renata M. de A. Tintas da Terra, Tintas do Reino: Arquitetura e Arte nas missões jesuíticas do Grão-Pará, 1653–1759. São Paulo, FAUUSP, 2009b. Tese: doutorado em Fundamentos Sociais da Arquitetura e Urbanismo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-28042010-115311/ptbr.php. Acesso em: 28 out. 2022.
MARTINS, Renata M. de A. Além do olhar: as fontes sobre a apropriação das técnicas e dos materiais das culturas indígenas nas artes da Amazônia colonial. KNAUSS, Paulo; MALTA, Marize (orgs.) Objetos do olhar: história e arte. São Paulo: Rafael Copetti Editor, p. 139-154, 2015.
MARTINS, Renata Maria de Almeida. Uma cartela multicolor: objetos, práticas artísticas dos indígenas e intercâmbios culturais nas Missões jesuíticas da Amazônia colonial. Revista Caiana. Buenos Aires, Caia, n. 8, 2016. Disponível em http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_1.php&obj=233&vol=8. Acesso em 27 out. 2021.
MARTINS, Renata M. de A. Cuias, Cachimbos, Muiraquitãs: a arqueologia amazônica e as artes do período colonial ao Modernismo. Boletim do Museu Paraense Emilio Goeldi - MPEG. Belém do Pará: Ed. MPEG, p. 403-426, 2017. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/bgoeldi/v12n2/1981-8122-bgoeldi-12-2-0403.pdf . Acesso em 27 out. 2022.
MARTINS, Renata M. de A. Práticas de re-existência e opção decolonial nas artes da Amazônia: indígenas pintoras e redes de circulações locais/globais de saberes e objetos. In: MARTINS, Renata M. de A.; MIGLIACCIO, Luciano (orgs.) No embalo da rede: trocas culturais, história e geografia artística do barroco na América Portuguesa. Sevilla/São Paulo: Enredars/UPO/Projeto JP FAPESP Barroco Cifrado/FAUUSP, 2020. p. 343-363. Disponível em https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/8780 Acesso em 27 out. 2022.
MARTINS, Renata M. de A.;, SALDANHA, Ana L. R. As mulheres nas artes da América Portuguesa: indígenas pintoras da região do Baixo Amazonas no Pará. In: MAGNANI, Maria C. (org.) Mulheres do Brasil: artes e artistas. Sevilha/Diamantina: Enredars/UPO/UFVJM, 2022. [no prelo].
SALLES, Vicente. O Negro na formação da sociedade paraense. Belém: Pakatatu, 2015.
SILVA, Elloane C. G. Arte cerâmica na Amazônia: um relato sobre o fazer das louceiras do Maruanum no Amapá. Amazônica – Revista de Antropologia, Belém, v. 13, n. 2, p. 793-814, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/9574 . Acesso em: 29 out. 2022.
SPIX, Johann B. Von; MARTIUS, Carl F. Viagem pelo Brasil, 1817-1820. Belo Horizonte/São Paulo: Ed. Itatiaia/Edusp, 1981. v. 3.
TAMANAHA, Eduardo K.; NEVES, Eduardo. 800 anos da tradição policroma da Amazônia: um panorama histórico no baixo rio Solimões. Anuário Antropológico. Brasília, v. 39, n. 2, p. 45-67, 2014. Disponível em: https://mamiraua.org.br/documentos/30fe56931f7ff06537993df385009b13.pdf. Acesso em: 28 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esboços: histories in global contexts adopts an Open Access policy and it is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0). Authors will be asked to sign an open access license agreement before publication.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal Esboços: histórias em contextos globais (ISSN 2175-7976) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
- This license allows users to remix, transform, and build upon the material, on the condition of giving acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- 3.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or a personal website, or publish it as a book chapter or a translation).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.