The transhumanist philosophy underlying neurocognitive enhancements and the risk of common good fragmentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1677-2954.2021.e80038

Abstract

In this article, we address the transhumanist philosophy underlying neurocognitive enhancements. We will outline an ethical-social critique of the movement, based on a bibliographic review of works by C. S. Lewis, Michael Polanyi, Jürgen Habermas, Francis Fukuyama, Leon Kaas, Michael Sandel, John Finnis and Jacques Maritain. We also address the issue of the common good in the face of the transhuman and the consequences that could arise from not thinking ethically about the implications of cognitive enhancement. We concluded that the “common good” foreseen in the transhumanist philosophy lacks an adequate completion of the term. The Aristotelian common good is, above all, a virtuous coordination of private goods. Considering, however, that these goods are linked to human nature, which can be substantially altered by transhumanist transformations, there are two risks that present themselves: or that one seeks to modify the human status of all in a hegemonic claim that violates individual freedom; or, in a liberal perspective, that the transformation of only those who so choose will jeopardize human ontology itself. Thus, it could become impossible to speak of the common good, since it derives from the coordination of private goods that, ultimately, depend on the sharing of a common ontological status.

Author Biographies

Lucas Vianna, Mestrando em Direitos Humanos pela Universidade do Noroeste do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, Rio Grande do Sul (R.S.)

Mestrando em Direitos Humanos pela Universidade do Noroeste do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, Rio Grande do Sul (R.S.), Brasil. Bacharel em Direito pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Ângelo, Rio Grande do Sul (R.S.), Brasil. Oficial de Gabinete no Tribunal Regional Federal da 4º Região. Atua nas áreas de Ética, Teoria do Direito e Filosofia do Direito. E-mail: lucasoliveiravianna@gmail.com

Luiz Adriano Gonçalves Borges, Professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Toledo, Paraná (P.R.)

Professor do Departamento de Humanas da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Toledo. Doutor em História (UFPR), atualmente pesquisa e ministra aulas sobre história da tecnologia, filosofia da tecnologia e da ciência e tecnologia e sociedade. Com residência pós-doutoral em filosofia da tecnologia na UFMG com o projeto "Em busca de transcendência: os oxfordianos e o debate em torno de ciência e tecnologia" em quem abordou o transumanismo. E-mail: luizborges@utfpr.edu.br

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Published

2021-04-30