Theodor W. Adorno: contributions to the reflection, democracy and authoritarianism

Authors

  • Franciele Bete Petry Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1677-2954.2021.e82670

Abstract

The paper aims to discuss the ethical and political task of education in Theodor W. Adorno’s texts published in Erziehung zur Mündigkeit. It will be intended to present that the conception of education (Bildung) defended by Adorno is related to the defense of a democratic society. However, considering Adorno’s criticism of the limits to emancipation that is a condition for democracy, the formative task is considered in a negative way as an interruption of the historical process that could generate new catastrophes. Education can work against authoritarianism and seek to dissolve the conditions that would lead to the repetition of barbarism, even though it cannot be considered a tool for radical transformation of society. The paper discusses the way Adorno conceives formative process, its influence on subjectivity and its possibility of providing subjects with open and mediated experiences of reality. Nowadays, Adorno's ideas are fundamental for understanding the relation between democracy, authoritarianism and education.

References

ADORNO, Theodor W. Democratic Leadership and Mass Manipulation. In. GOULDNER, Alvin (ed.). Studies in Leadership: Leadership and Democratic Action. New York: Russell and Russell, 1965. p. 418-438.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

ADORNO, Theodor W. Teoria freudiana e o padrão da propaganda fascista. In. Ensaios sobre a psicologia social e psicanálise. São Paulo: Editora Unesp, 2015. p. 153-198.

ADORNO, Theodor W. Teoria da semiformação. In. PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio Álvaro Soares; LASTÓRIA, Luiz A. Calmon Nabuco (org.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010. p. 7-40.

COOKE, Maeve. Forever Resistant? Adorno and Radical Transformation of Society. In: GORDON, Peter E.; HAMMER, Espen; PENSKY, Max (ed.). Blackwell Companion to Adorno. Hoboken: Wiley, 2019. p. 583-600.

CAUX, Luiz Philippe Rolla de. A imanência da crítica: os sentidos da crítica na tradição frankfurtiana e pós-frankfurtiana. São Paulo: Loyola, 2021.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

FLECK, Amaro. Da crítica imanente à crítica do sofrimento: sobre o problema da fundamentação normativa da teoria crítica de Theodor W. Adorno. Ethic@ (UFSC), v. 15, n. 1, p. 65-84, 2016. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ethic/article/view/1677-2954.2016v15n1p65/32305 (Acesso em 30 jun. 2021).

FLECK, Amaro. Resignação? Práxis e política na teoria crítica tardia de Theodor W. Kriterion (UFMG), v. 58, p. 467-490, 2017. Disponível em https://doi.org/10.1590/0100-512X2017n13701am (Acesso em 30 jun. 2021).

HOHENDAHL, Peter Uwe. Prismatic Thought: Theodor W. Adorno. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1995.

HONNETH, Axel. Educação e esfera pública democrática: um capítulo negligenciado da filosofia política. Civitas - Revista De Ciências Sociais, 13(3), p. 544-562, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2013.3.16529 (Acesso em 30 jun. 2021).

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes, 2013.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

JANUÁRIO, Adriano. Educação e resistência em Theodor W. Adorno. São Paulo: Edições Loyola, 2020.

KILOH, Kathy J. Adorno’s Materialist Ethic of Love. In: GORDON, Peter E.; HAMMER; Espen, PENSKY, Max. (Ed). Blackwell Companion to Adorno. Hoboken: Wiley, 2019. p. 601-613.

MARIOTTI, SHANNON L. Adorno and Democracy: The American Years. Lexington, Kentucky: University Press of Kentucky, 2016.

NOBRE, Marcos. Limites da imanência: um exercício de dialética negativa. Dissonância: Revista de Teoria Crítica, v. 3, p. 1-29, 2020. Disponível em https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/teoriacritica/article/view/4097 (Acesso em 30 jun. 2021).

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos. Por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.

O’CONNOR, Brian. Adorno. London: Routledge, 2013.

PETRY, Franciele Bete. Experiência e formação em Theodor W. Adorno. Educação e filosofia. 29(57), p. 455-488, 2015. Disponível em https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v29n57a2015-p455a488 (Acesso em 30 jun. 2021).

SALGADO, Mara; VAZ, Alexandre Fernandez. As faculdades da mimese, imaginação e memória na infância: o entrelaçar do amor e do pensamento. Educação em revista (online), v. 36, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698224960 (Acesso em 30 jun. 2021).

SKIRKE, Christian. After Auschwitz. In. GORDON, Peter E.; HAMMER; Espen, PENSKY, Max. (Ed). Blackwell Companion to Adorno. Hoboken: Wiley, 2019. p. 567-582.

STOJANOV, Krasimir. Theodor W. Adorno – Education as Social Critique. In. SILJANDER, Pauli; KIVELÄ, Ari; SUTINEN, Ari (ed.). Theories of Bildung and Growth. Rotterdam: Sense Publishers, 2012. p. 125-134.

VAZ, Alexandre. Infância, escolarização, semiformação: reflexões sobre a memória e as “expectativas pedagógicas” a partir de Theodor W. Adorno. In. PUCCI, Bruno; ALMEIDA, Jorge de; LASTÓRIA, Luiz A. Calmon Nabuco (org.). Experiência formativa e educação. São Paulo: Nankin, 2009. p. 53-67.

YACEK, Douglas. Dialectics of Education. Adorno on the Possibility of Bildung in Consumer Society. Philosophy of Education (Urbana, IL). p. 204-213. Disponível em https://educationjournal.web.illinois.edu/archive/index.php/pes/article/view/5262.pdf (Acesso em 30 jun. 2021).

Published

2021-10-29

Issue

Section

Dossier The Critical Theory of Theodor W. Adorno