Report of extensionist experience: ionizing radiation and its applications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2019v16n33p100

Abstract

Objective: to report the extension experience experienced by the "Ionizing radiation extension project and its applications". Method: in addition to the bibliographical research, a questionnaire was used as an instrument to elaborate this experience report. The action involved: lectures for the community that were held in June 2018 by students of the Higher Radiology Course of the Federal Institute of Santa Catarina Florianópolis Campus and application of a questionnaire to analyze the target audience learning and reflection of the action. Results: the extension action was successful, where it was observed that the great majority of the target audience answered from 39% to 43% of the questions related to the evaluation of the knowledge about the ionizing radiation. Conclusion: the present project of university extension is a permanent bridge between the institution of higher education and the society and presents great interdisciplinary, educational, cultural, scientific and political relevance in the graduation in Radiology.

Author Biographies

Ana Paula Chaise Fin, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduanda do Curso Superior de Tecnologia em Radiologia.

Caroline de Oliveira Alves, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduanda do Curso Superior de Tecnologia em Radiologia.

Denise da Rosa Campos, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduanda do Curso Superior de Tecnologia em Radiologia.

Marina Guenter Kargel, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduanda do Curso Superior de Tecnologia em Radiologia.

Scarlet Camargo Gomes Stoffel, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduanda do Curso Superior de Tecnologia em Radiologia.

Silmar Farina Farias, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduando do Curso Superior de Tecnologia em Radiologia.

Caroline de Medeiros, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC), professora do Curso Superior de Radiologia (IFSC) e do Mestrado Profisisonal em Proteção Radiológica (MPPR/IFSC).

Charlene da Silvar, Instituto Federal de Santa Catarina

Mestre em Proteção Radiológica (MPPR/IFSC).

Patrícia Fernanda Dorow, Instituto Federal de Santa Catarina

Professora do Curso Superior de Radiologia (IFSC) e do Mestrado Profisisonal em Proteção Radiológica (MPPR/IFSC). Presidente do Conselho Editorial do IFSC.

References

ALMEIDA, L.E.; PEREIRA, M.N.; OLIVEIRA, V. Governador Valadares (MG) em Extensão: Interfaces para a Dinamização e Instrumentalização do Cenário Extensionista em um Campus recém-Implantado. Revista Brasileira de Educação Médica, RBEM, 40(4), 743-750, 2016.

AREND, Felipe Lohmann et al. Uso de questionário no processo de Ensino e Aprendizagem em Biologia. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 10(1), 72-86, 2017.

BUSHONG, S. C. Ciência radiológica para tecnólogos: física, biologia e proteção. 9. ed. Rio de Janeiro: Elsiever, 2010.

CUNHA, A. C.; MAURO, M. Y. C. Educação continuada e a norma regulamentadora 32: utopia ou realidade na enfermagem? Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 35(122), 305- 313, 2010.

DE MEDEIROS, C.; DOROW, P.F.; BRANDÃO, C.P.; RIBEIRO, M.R. Análise do conhecimento sobre radiações ionizantes e qualidade do equipamento de proteção individual em um hospital público. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, v. 14(2), 136-142, 2016.

FERNANDES, M.C.; SILVA, L.M.S.; MACHADO, A.L.; MOREIRA, T.M. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educ Rev (Belo Horizonte), v. 28(4), 169-94, 2012.

IAREDI, W..; SHIGUEOKAII, D.C. Exposição à radiação durante exames de imagem: dúvidas frequentes. Diagn Tratamento, 15(3), 143-5, 2010.

LIMA, C. L. D. C. O papel da extensão na universidade. Leopoldianum, Santos, v. 28, n. 78, p. 11-38, jun. 2003.

NUNES, A.L.P.F.; DA CRUZ SILVA, M.B. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, v. 4(7), 119-133, 2011.

OLIVEIRA, G.F. Avaliação do conhecimento e atitudes preventivas com relação às radiações ionizantes em consultórios odontológicos tipo I, localizados na cidade de São Paulo. 2002.

PEIXOTO, L. S.; GONÇALVES, L. C.; COSTA, T. D.; et al. Educación permanente, continua y em servicio: desvelando sus conceptos. Enfermería Global, 3(29), 324-40, 2013.

SANTOS, M.R.; Goulart, A.R.; Miyoshi, M.H.; Dos Santos, A.M. A importância de um questionário de avaliação de unidade curricular. Revista Brasileira de Educação Médica, 2014.

SIQUEIRA, S.M.C.; JESUS, V.S.D.; SANTOS, E.M.B.D.; WHITAKER, M.C.O.; SOUSA, B.V.N.; CAMARGO, C.L.D. Atividades extensionistas, promoção da saúde e desenvolvimento sustentável: experiência de um grupo de pesquisa em enfermagem. Escola Anna Nery, v. 21(1), 1-7, 2017.

Published

2019-08-28