Some considerations concerning deaf in the labor market: language experience and safety conditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2020v17n36p2

Abstract

This paper seeks to address some difficulties deaf subjects have to cope with regarding  communication and inclusion in their professional environment. This reflection was originated by the invitation to the extension project “Portuguese Language Resources and Teaching Materials as L2 for the Deaf”, from UERJ, to offer a differentiated lecture to an engineering company, during the Semana Interna de Prevenção de Acidentes de Trabalho (SIPAT - Internal Work Accident Prevention Week). As a general line of the presentation, we have considered emphasizing the linguistic and cultural differences of deaf workers in their jobs in the company as well as suggesting ways of communication in emergency situations. We have observed that the company workers felt more involved with the appreciation of the sign language and the care of the deaf worker in case of accidents, stressing the importance of Libras in labor environments.

Author Biographies

Angela Corrêa Ferreira Baalbaki, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Letras pela Universidade Federal Fluminense (2010) e mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002). É professora do Departamento de Estudos da Linguagem, do Instituto de Letras, da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e do Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma universidade. Integra o grupo de pesquisa "Discurso, historicidade e subjetividade: inconsciente e ideologia" (UFF). Em 2014, foi contemplada no edital APQ1 (FAPERJ), com o projeto: Estudos sobre bilinguismo: elaboração de materiais para o ensino de português para alunos surdos. Desenvolve pesquisas na área de Análise de Discurso de linha francesa e História das Ideias Linguísticas com ênfase nos seguintes temas: formação de professores de línguas; processo de gramatização de línguas; ensino de Língua Portuguesa como segunda língua para alunos surdos; discurso de divulgação científica. 

Amanda Barbosa Araújo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda no curso de Letras.

Bruna de Morais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda no curso de Letras.

Dandara Dalva Santos Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda no curso de Letras.

Patrícia Meira de Farias Campos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda no curso de Letras.

Tathiana Targine, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda no curso de Letras.

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Published

2020-08-21