Operação Rondon: augmented reality of virtual museum of applied project in early childhood education

Authors

  • Hugo Leonardo Petla Silva Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Diolete Lati Cerutti Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Tatiana Montes Celinski Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Frederico Guilherme de Paula Ferreira Ielo Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2016v13n21p191

Abstract

This article has the objective to present the results of activities carried out with public schools in São José da Boa Vista by the Operação Rondon with the realization of a workshop to present a new teaching tool with Augmented Reality and also shows the evolution of computers and their equipament to the new generation of computer users. Workshops were held in São José da Boa Vista on July 22, 23 and 24 of 2015 with the application of Augmented Reality developed on the extension project UEPG Museum of Computing in schools with pupils aged five to twelve years old. Augmented Reality proved it is a efficient and attractive on the education and support for conventional study materials, helping even in special education.

Author Biographies

Hugo Leonardo Petla Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Congressista Rondon

Diolete Lati Cerutti, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Congressista Rondon

Tatiana Montes Celinski, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Congressista Rondon

Frederico Guilherme de Paula Ferreira Ielo, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Congressista Rondon

References

AZUMA, R. T. et. al. Recent Advances in Augmented Reality. IEEE Computer Graphics and Applications, v .21, n.6, p. 34-47. 2001.

______. A Survey of Augmented Reality, UNC Chapel Hill, In Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 1997.

BIAGINI, Amalyn Mazzottini et. al. Realidade Aumentada e Crianças: Estudo de Viabilidade para o uso no Museu da Computação da UEPG-Museu Virtual. Disponível em: <http://www.uepg.br/proex/conex/9/anais/9conex_anais/153.pdf> Acesso em: 05 ago. 2015.

KIRNER, C. and ZORZAL, E. R. Aplicações Educacionais em Ambientes Colaborativos de Realidade Aumentada. XVI SBIE2005 - Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, UFJF, Juiz de Fora - MG. 2005.

LUZ, R et. al.. Análise de Aplicações de Realidade Aumentada na Educação Profissional: Um Estudo de Caso no SENAI DR/GO. 5o. Workshop de Realidade Virtual e Aumentada - WRVA´2008. Disponível em: <http://www2.fc.unesp.br/wrva /artigos/50460.pdf> Acesso em 05. ago. 2015.

REALIDADE AUMENTADA. Disponível em: <http://www.realidadeaumentada.net/>. Acesso em: 05 ago. 2015.

UM GUIA SOBRE O USO DE TECNOLOGIAS EM SALA DE AULA. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/avulsas/223_materiacapa_abre.shtml> Acesso em: 05 ago. 2015.

Published

2016-04-07