Analysis of an extract of reality after “life stories” workshops

Authors

  • Danielle Assumpção Universidade Metodista de Piracicaba
  • Cibele Aguiar Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2016v13n21p23

Abstract

The staff from the Methodist University of Piracicaba that acted with extension actions in the city of Jurema/PE by Rondon Project (july/2014), in order to guide the youth leadership. The workshop, based on the identity theory, and excelled by the narrative of personal experiences of its members, providing the opportunities to reflect the life stories narrated there. In order to permit analysis of the moments, the “oficineira” caught movement of that reality as if it was a photograph. In order to observe the actions, data categories were created through similarities that occurred in the groups of workshops: the heterogeneity of the characteristics and the homogeneity of the participants’ postures, enabling the perception of a narrators’ singular speech. In this process, the (re)signification of life stories came true by means of the other’s speech, making the oral exposition of the narratives the greatest protagonist.

Author Biographies

Danielle Assumpção, Universidade Metodista de Piracicaba

Congressista Rondon

Cibele Aguiar, Universidade Metodista de Piracicaba

Congressista Rondon

References

ANTÔNIO, S. Movimento I: Uma nova escuta poética. In: Uma nova escuta poética da educação e do conhecimento: diálogos com Prigogine, Morin e outras vozes. São Paulo: Paulus, 2009, p. 17-26.

BERGER, J. Modos de ver. Tradução de Lúcia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CALEGARE, M. G. A. Questões à Psicologia Social a partir de experiências em comunidades ribeirinhas amazônicas. In: LIMA, A. F. (Org.). Psicologia social crítica: paralaxes do contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 197-218.

CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de Psicologia Social. São Paulo, Brasiliense, 2005. 8ª reimpressão da 1ª edição de 1987.

IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística). Pernambuco. Jurema. Síntese das informações. Disponível em: <http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/temas.php?lang=&codmun=260840&idtema=16&search=pernambuco|jurema|sintese-das-informacoes>. Acesso em: 08 jul. 2015.

LANE, S. T. M. O que é psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 2004, 5ª reimpr. da 22. ed. de 1994. (Coleção primeiros passos; 39).

______. O Processo Grupal. In: Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1984, p.78-98.

LIMA, A. F.; CIAMPA, A. C. Metamorfose humana em busca de emancipação: a identidade na perspectiva da Psicologia Social Crítica. In: LIMA, A. F. (Org.). Psicologia social crítica: paralaxes do contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 11-29.

Novíssimo Aulete dicionário contemporâneo da língua portuguesa / Caldas Aulete. GEIGER, P. (Org.) Rio de Janeiro: Lexikon, 2011, p. 740

______. GEIGER, P. (Org.) Rio de Janeiro: Lexikon, 2011, p. 752.

Projeto Rondon: lição de vida e cidadania. Disponível em: <http://projetorondon.pagina-oficial.com/portal/index/pagina/id/343/area/C/module/default>. Acesso em: 11 jul. 2015.

UNIVERSIDADE METODISTA DE PIRACICABA. Política de extensão. 4. ed. Piracicaba: Editora UNIMEP, 2011.

KOSSOY, B. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê ed., 2002.

______. O relógio de hiroshima: reflexões sobre os diálogos e silêncios das imagens. Revista Brasileira de História: São Paulo, ANPUH, História e Manifestações Visuais, v. 25, n. 49, p. 35-42, 2005.

Published

2016-04-07