Challenges and learning of teacher coordinator: two operations, two different challenges

Authors

  • Fernando Eduardo Kerschbaumer Centro Universitário Internacional - Uninter
  • Claudia Patricia Garcia Pampolini Centro Universitário Internacional - Uninter Brasil
  • Alexandre Dullius Instituto Federal do Paraná
  • Erick Renan Xavier de Oliveira Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2016v13n21p65

Abstract

This paper aims to demonstrate how two Rondon´s Project operations can contribute differently to learning of teachers as well as the challenges to acting. The methodology used to demonstrate is the description or account of experiences on coordinating teams in Jenipapo and Bororos operations in 2015. Several similarities occur between the aforementioned operations, however such the government as the people who make up the team rondonista are different on expectation and behavior, which leads to the conclusion that the teacher coordinator receive also a great learning experience with the participation on more than one Rondon´s Project Operation.

Author Biographies

Fernando Eduardo Kerschbaumer, Centro Universitário Internacional - Uninter

Congressista Rondon

Claudia Patricia Garcia Pampolini, Centro Universitário Internacional - Uninter Brasil

Congressista Rondon

Alexandre Dullius, Instituto Federal do Paraná

Congressista Rondon

Erick Renan Xavier de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Congressista Rondon

References

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

BERNARDO, E.S. In: ANPED. Sociedade, Democracia e Educação: Qual Universidade? Um olhar sobre a formação continuada de professores em escolas organizadas no Regime de ensino em ciclo(s). Caxambu, 2004.

DIAS, S. de B. A. Gestão de Cursos de Graduação: desafios, perspectivas e inovações. Estudos, v. 42, n. 1, p. 57-65, 2015.

MOITA, F.M.G.S.; ANDRADE, F.C.B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação. v. 14, n. 41, p. 269-393, maio-ago., 2009.

SEVERINO, A. J. Formação e atuação de professores: dos seus fundamentos éticos. In: SEVERINO, Francisca (Org.). Ética e formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011, p. 130-149.

Published

2016-04-07