Permanent health education: an experience of the project "bioethics by the cinema lenses"

Authors

  • Juliara Bellina Hoffmann Universidade Federal de Santa Catarina
  • Lucas Berté Moratelli Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mirelle Finkler Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n26p97

Abstract

The study reflects and shares the permanent education experience with students of the Multiprofessional Residency in Family Health of the Municipality of Florianopolis and through the Bioethics Narrative. In the second half of 2016, the Nucleus of Research and Extension in Bioethics and Collective Health/UFSC carried out the extension project "Bioethics by the Cinema Lenses" in partnership with the Municipal Health Secretary, and it was offered to 47 resident professionals. The cinema was used as a pedagogical resource to trigger the reality problematization and anchor reflection arguments, constructing an educational space of teaching-learning regarding the movie experience and group rationalization. The project contributed significantly to the training of residents and members of the Nucleus, specifically, in developing their critical and reflective capacities. It also allowed highlighting how the narrative rationality helps decision making in the face of ethical problems present in the daily life of health work. 

Author Biographies

Juliara Bellina Hoffmann, Universidade Federal de Santa Catarina

Realizou Graduação em odontologia (2012.2) e Mestrado em Odontologia na área de Saúde Coletiva (2015.1) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é Doutoranda do Departamento de Odontologia da UFSC, na área de concentração de Odontologia em Saúde Coletiva.

Lucas Berté Moratelli, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva - UFSC

Mirelle Finkler, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Odontologia e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva

References

DOMINGO, Tomás. Bioética y Cine: De la narración a la deliberación. Madrid: San Pablo, 2011.

DOMINGO, Tomás; FEITO, Lydia. Bioética narrativa. Madrid: Escolar y Mayo, 2013.

FINKLER, Mirelle; CAETANO, João Carlos; RAMOS, Flávia Regina. O cuidado ético-pedagógico no processo de socialização profissional: por uma formação ética. Interface - Comunic., Saude, Educ., v.16, n.43, p.981-93, out./dez., 2012.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Docência, cinema e televisão: questões sobre formação ética e estética. Rev. Bras. Educ., v.14, n.40, p.93-102, abr 2009.

GRACIA, Diego. Fudamentacion y enseñanza de la bioetica. Buho: Bogotá, 2000.

______. Como arqueros al blanco: estudios de bioética. Madrid: Triacastela; 2004.

MARTÍNEZ, Miquel Martínez; ESTRADA, María Rosa Buxarrais; BARA, Francisco Esteban. La universidad como espacio de aprendizaje ético. Rev. Iberoam. Educ., n.29, p. 17-42, 2002.

MERCADÉ, Antonio Blanco. Bioética clínica y narrativa cinematográfica. Rev. Med Cine., n.1, p.77-81, 2005.

NAMEN, Fatima.; GALAN Jr., João. Reflexões sobre a educação de profissionais da área de saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v.16, spl.1, p. 1611-19, 2011.

Published

2017-11-09