Introducing zero waste concept and sustainable economy in public schools in Florianópolis

Authors

  • Thiago Teixeira Mendonça Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marilia Dietrich Schmitz Universidade Federal de Santa Catarina
  • Isabela Tsutiya Andrade Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n29p70

Abstract

The project presented, initiated in 2016, had an objective to hold a Zero Waste Week at a low-income elementary school in Florianópolis. In 2017 the project continued through Environmental Education practices focused on concepts such as Zero Waste and Circular and Solidarity Economy. These practices included interactive workshops, the construction of a compost bed, debates, questionnaires, films and so on. These approaches had a number of positive results. The nearby community benefited through education and the Zero Waste Collective members managed to generate income (Solidarity Economy) from a market stall set up on the street. The products sold were created by the handwork of the children who took part in the workshops. The project remains in progress currently, however with a different purpose: institute Environmental Education guidelines in the Pedagogical Political Plan.

Author Biographies

Thiago Teixeira Mendonça, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

Marilia Dietrich Schmitz, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

Isabela Tsutiya Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ABRELPE, ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS EMPRESAS DE LIMPEZA PÚBLICA E RESÍDUOS ESPECIAIS. Panorama dos resíduos sólidos no Brasil, 2015. Disponível em: <http://www.abrelpe.org.br/Panorama/panorama2015.pdf>. Acesso em 23/05/2018.

INSTITUTO LIXO ZERO. Conceito lixo zero. 2018. Disponível em: http://ilzb.org/conceito-lixo-zero/. Acesso em 19/05/2018.

MARSHALL, Rachael E.; FARAHBAKHSH, Khosrow. Systems approaches to integrated solid waste management in developing countries. Waste Management, v. 33, n. 4, p. 988–1003, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.wasman.2012.12.023>. Acesso em 23/05/2018

SILVA, D. J. da . Uma abordagem cognitiva ao planejamento Estratégico do Desenvolvimento Sustentável. Florianópolis: Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção) da Universidade Federal de Santa Catarina, 1998.

VASCONCELOS, Luiz Gabriel Catoira de. DESAFIO LIXO ZERO : GESTÃO DE RESÍDUOS SÓLIDOS COMO OPORTUNIDADE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL E GOVERNANÇA NO COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UFSC / Luiz Gabriel Catoira de Vasconcelos ; orientador, Armando Borges de Castilhos Jr. ; coorientadora, Josalba Ramalho Vieira. - Florianópolis, SC, 2015. 140 p.

WILSON, David C. Development drivers for waste management. Waste management & research : the journal of the International Solid Wastes and Public Cleansing Association, ISWA, v. 25, n. 3, p. 198–207, 2007. Disponível em: <http://wmr.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0734242X07079149>. Acesso em 23/05/2018

Published

2018-08-24