Extensionist pioneering at the Universidade do Estado do Rio Grande do Norte: online course in first aids and basic life support

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2019v16n32p2

Abstract

The university´s extension has as main aim to develop interventions that impact and embrace the society. The first aids and basic life support (BLS) in the UERN has as principal objective to include, by means of the dissemination of the practical and theoretical knowledge, the first aids procedures turned to the general public, by means of an accessible language and of dynamical methodologies. Conditions of urgency and emergency are presented, usually the most frequent in the pre-hospital´ treatment, where precocious intervention word as the way to save lives, by means of practical and theoretical classes. This work tried to show how these initiatives have been developed, implanting new modalities of access to technical information about first aids, as well as all the used strategies to train effectively academic and not academic people. This Project have been under execution since 2013 and, consequently due to the importance of the theme, every year, the number of trained participants have been increasing, corroborating to the quality of the information presented and to the backup of the university and the citizens. In this way, it is of extremely importance the continuity of the permanent character of the course, in order to promote the importance and constant actualization in the field so neglected and recurrent, also considering, the promotion of the health in the virtual world too, bringing the information to any place in the world with internet access.

Author Biographies

Perside dos Santos Pinheiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Médica pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Médica da Estratégia de Saúde da Família do Município de Assu - RN.

Matheus Ferreira Feitosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmico de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Giulia Mendonça da Silveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Nadjaneyre Linhares Casimiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

João Paulo Queiroz Cardoso Cunha, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmico de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Nathalia Gonçalves da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Bióloga pela Universidade Federal de São João del Rei. Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Camila Rafaella Nunes Alves, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Vanessa Regina de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Indira Coan Zanata, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mycaele Carine dos Anjos Senra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Rafaela Dias Adami, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Acadêmica de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Francisco Napoleão Tulio Varela-Barca, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Médico pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Médico do Serviço de Atendimento Domiciliar e de Unidades de Pronto Atendimento da Prefeitura do Município de Mossoró - RN. Biologista pela Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte.  Mestrado em Biologia Molecular e Genética pela Universitaet zu Koeln - Alemanha.  Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte. 

References

AGUIAR, A. C. L. et al. Blog como ferramenta educacional: contribuições para o processo interdisciplinar em saúde. Rev Eletron Comun Inf Inov Saúde. V.12, n.2, p. 220-31, 2018.

CUNHA, J.P.Q.C. et al. Suporte Básico de Vida na UERN: Novas perspectivas na atividade. In: III Fórum de Extensão do Oeste Potiguar, 2016, Mossoró. Anais. 369-373.

FERREIRA JUNIOR, M. P. et al. conhecimento do corpo de bombeiros militar sobre ressuscitação cardiopulmonar. Rev enferm UFPE, v.12, n.1, p.118-27, 2018.

GOMES, M. P. et al. Projeto viva coração: relato de experiência. Revista Baiana de Enfermagem. Salvador, v.30, n.4, p.1-10, 2016.

KAWAKAME, P. M. G.; MIYADAHIRA, A. M. K. Avaliação do processo ensino-aprendizagem de estudantes da área da saúde: manobras de ressuscitação cardiopulmonar. Rev Esc Enferm USP.• v.49, n.4, p.657-664, 2015.

KNOPFHOLS, J. et al. Capacidade de manuseio da parada cardíaca em locais de alto fluxo de pessoas em Curitiba. Rev Soc Bras Clin Med. v.13, n.2, p.114-8, 2015.

MENEGON, R. R. et al. A Importância dos Projetos de Extensão no Processo de Formação Inicial de Professores de Educação Física. In: 14ª Jornada do Núcleo de Ensino de Marília, Anais. 01-12, Marília. 2015.

OLIVEIRA, S. F. G. et al. Conhecimento de parada cardiorrespiratória dos profissionais de saúde de um hospital público: estudo transversal. Rev Pesq Fisio. v.8, n.1, p.101-109, 2018.

PEREIRA, K. C. et al. A construção do conhecimento sobre prevenção de acidentes e primeiros socorros por parte do público leigo. R. Enferm. Cent. O. Min. V.5, n. 1, p.1478-1485, 2015.

SILVA, L. T. C. et al. Percepções de estudantes de enfermagem sobre educação à distância. Ciencia y Enfermeria v.22, n.2, p.129-139, 2016.

TAVARES, L. F. B. et al. Conhecimento de estudantes de graduação em ciências da saúde em testes objetivos sobre suporte básico de vida. Journal of Human Growth and Development, v.25, n.3 p.397-306. 2015.

TOMAZINI, E. A. S. et al. Curso on-line sobre suporte avançado de vida em parada cardiorrespiratória: inovação para educação permanente. Rev Rene. v.19, p32444, 2018.

VARELA-BARCA, F.N.T. et al. Suporte Básico de Vida na UERN: Uma Atividade Extensionista. Rev. Extendere. v.4, n.1, p.27-36, 2016.

Published

2019-04-24