University-school connections program: scenarios and contexts of significant learning in Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e75762

Abstract

The History and Epistemology of Science has influenced several discussions in the last decades in contexts of Chemistry Teaching, considering its potential contribution to the understanding of its concepts/principles. This article brings new elements that corroborate this reflection, when presenting and applying, with a 2nd year High School class of a public school in the municipality of Lavras do Sul/RS, in the 2019 academic period, a didactic-pedagogical proposal substantiated by texts available in current textbooks that contemplate aspects related to the dynamic and socially constructed nature of Science. For that, we used the pedagogical strategy of Conceptual Maps, supported by the Theory of Meaningful Learning. As resources for data analysis, Qualitative Research and Textual Discursive Analysis were used. There was ample qualifying potential for this theoretical approach to the planning and development of teaching actions, considering a change in conception in Sciences of the target audience, thus breaking with the perspective of a Chemistry Teaching whose conception is guided by the accumulation/transmission of information.

Author Biographies

André Luís Silva da Silva, Universidade Federal do Pampa

Doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Titular da Universidade Federal do Pampa.

Aniele Valdez, Universidade Federal do Pampa

Graduanda em Ciências Exatas - Licenciatura na Universidade Federal do Pampa.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

AUSUBEL, D.P. The psychology of meaningful verbal learning. New York, Grune and Stratton. 1963.

AUSUBEL, D.P. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

AUSUBEL, D.P.; NOVOK, J.D.; HANESIAN, H. Educational psychology: a cognitive view. 2 ed. Nova York, Holt Rinehart and Winston, 1978.

BACHELARD, G. La Formation de L´espritscientifique.Paris: Vrin. 1938.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) - Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE M. Reflexão em torno de perspectivas do ensino das ciências: contributos para uma nova orientação escolar – ensino por pesquisa. Revista de Educação, v. IX, nº 1: 69-79. 2000.

CACHAPUZ, A., GIL-PEREZ, D.; PESSOA DE CARVALHO, A. M.; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

FOUREZ, G. A Construção das Ciências. Editora UNEST, São Paulo: 1995.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.

KUHN, T. A tensão essencial. Lisboa 70. 1977.

KÖHNLEIN, J. F. K.; PEDUZZI, L. O. Q. Uma discussão sobre a natureza da Ciência no Ensino Médio: um exemplo com a Teoria da Relatividade Restrita. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 36-70, abr. 2005.

LOUGUERCIO, R. de Q.; DEL PINO, J. C. Contribuições da história e da filosofia da ciência para a construção do conhecimento científico em contextos de formação profissional da química. Acta Scientiae, 2006.

MATTHEWS, M. R. Science teaching: the role of history and philosophy of science. Routledge, New York and London, 1994.

MATTEWS, M. R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, 1995.

MARQUES, D. M.. Dificuldades e possibilidades da utilização da História da Ciência no Ensino de Química: um estudo de caso com Professores em formação inicial. 132 f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2010.

MARTINS, A. F. P. História e filosofia da ciência no ensino: há muitas pedras nesse caminho. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Florianópolis, SC , v. 24, n.1: p. 112-131, 2007.

MARTINS, L. A. P. História da Ciência: objetos, métodos e problemas. Ciência e Educação, São Paulo, SP, v. 11, n. 2, p. 305-317, 2005.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. 2006.

MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais como instrumentos para a diferenciação conceitual progressiva e a reconcialiação integrativa. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 32, n. 4, 1980.

MOREIRA, M. A. The use of concept maps and the five questions in a foreign language classroom: effects on interaction. Tese de doutorado. Ithaca, NY, Cornell University. 1988.

MOREIRA, M. A. Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Actas del encuentro internacional sobre el aprendizaje significativo, v. 19, p. 44, 1997.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula – Brasília. Editora Universidade de Brasília, 2006.

MOREIRA, M.A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro Editora - 2010.

NOVAK, J. D. Uma teoria de educação. São Paulo - Pioneira. Tradução para o português, de M.A. Moreira, do original A theory of education. Ithaca. N.Y., Cornell University, 1977.

PIETROCOLA, M. A história e a epistemologia no ensino de ciências: dos processos aos modelos de realidade na educação científica. In: ANDRADE, A. M. R. (Org.) Ciência em Perspectiva. Estudos, Ensaios e Debates. Rio de Janeiro: MAST/SBHC, 2003.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SILVA, É. R. A.; JESUS, L. C.; MACHADO, A. V.; SILVA, A. L. S.; GOI, M. E. J.; ELLENSOHN; R. M., A utilização de Mapas Conceituais como estratégia de auxílio aos processos de ensino e aprendizagem, XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química, Florianópolis, 2016.

TAVARES, R. Ambiente colaborativo on-line e a aprendizagem significativa de Física. 13º CIED - Congresso Internacional ABED de Educação a Distância - Curitiba. 2007.

Published

2021-04-28