Experience and understanding about transdisciplinarity: vision of students of the human sciences
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e77525Keywords:
Transdisciplinary, Transdisciplinary Group, Higher Education StudentsAbstract
This article discusses the concept of transdisciplinarity and aims to reflect on the understanding of higher education students– from different degrees – about the possibilities of developing work in the transdisciplinary perspective. This is qualitative research, of descriptive character, with semi-structured interviews with students, in the perspective of knowing the challenges of transdisciplinarity, in their visions. The analysis of the results allowed identifying several learnings that provided transformation and deepening of theoretical references and practices in the school. Also, they had reports about the difficulties in daily practice, related to hierarchy and obstacles between interpersonal relationships; absence of internal organization; and discomfort with the paradigm shift. It is noteworthy that the transdisciplinary work of the group was characterized as an exceptional place for the sharing of knowledge, knowledge production and learning practices, something little explored in university spaces.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BREDA, J. V. & SWILLING, M. Transdisciplinary research for transformation in an African context. Stellenbosch: CST, Stellenbosch University, 2016. Disponível em: http://markswilling.co.za/wp-content/uploads/2016/07/Coventry2. pdf. Acesso em: 10/05/2020.
FREITAS, L., MORIN, E., & NICOLESCU, B. Carta da transdisciplinaridade. Convento da Arrábida, 6 de novembro de 1994. São Paulo: Cetrans, 1994. Disponível em: http://cetrans.com.br/assets/docs/CARTA-DATRANSDISCIPLINARIDADE1.pdf Acesso em: 07/01/2020.
GUATTARI, F. Psicanálise e transversalidade: ensaios de análise institucional. Aparecida: Ideias e Letras, 2004.
IRIBARRY, I. N. Aproximações sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históricas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe. Psicologia: reflexão e crítica, 16(3), 483-490, 2003.
LUCENA, A. M. S.; SARAIVA, E. S. Silva & ALMEIDA, L. S. C. A dialógica como princípio metodológico transdisciplinar na pesquisa em educação. Millenium, 50 (jan/jun). pp. 179-196, 2016.
MAXIMINO V, LIBERMAN F. Grupos e terapia ocupacional: formação, pesquisa e ações. São Paulo: Summus Editorial; 2015.
MINAYO, M. C. de S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, vol.17, n.3, Rio de Janeiro – mar., p. 624, 2012.
MORIN, E. Introduction à la pensée complexe. Paris: ESF, 1996.
MORIN, E. Regards transdisciplinaires sur l'interdisciplinarité. Rencontres Transdisciplinaires, Paris, n. 2, p.3-10, juin, 1994.
MORIN, E.; BONNEFOY, Y. Articuler les savoirs: l'enseignement de la poésie (textes choisis). Paris: CNDP, 1998.
NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Trad. Lucia Pereira de Souza. 3ª ed. – São Paulo: TRIOM, p. 52-53, 2005.
REEVES S, ZWARENSTEIN M, GOLDMAN J, BARR H, FREETH D, KOPPEL I, et al. The effectiveness of interprofessional education: key findings from a new systematic review. J Interprof Care. V. 24(3), p. 230-41, 2010.
TALEB, M. Sciences et archétype: fragments philosophiques pour un réenchantement du monde. Paris: Dervy, 2002.
WIEVIORKA, M.; DEBARLE, A.; OHANA, J. Les sciences sociales en mutation, Sciences Humaines Editions, 2007, 624 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
De acordo com a lei n° 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, o(s) autor(es) da OBRA encaminhada, doravante designado(s) CEDENTE, declara(m) tê-la lido e a aprovado na sua totalidade e concorda(m) em submetê-la à Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, doravante designada CESSIONÁRIA, para avaliação e possível publicação como resultados originais. Esta declaração implica que a OBRA, independente do idioma, não foi submetida a outros periódicos ou revistas com a mesma finalidade.
O CEDENTE declara que a OBRA não infringe direitos autorais e/ou outros direitos de propriedade de terceiros, que a divulgação de imagens (caso existam) foi autorizada e que assume integral responsabilidade moral e/ou patrimonial pelo seu conteúdo perante terceiros.
O CEDENTE, por meio desta, cede e transfere, de forma gratuita, o direito de reprodução gráfica, divulgação e indexação da OBRA em bases de dados nacionais e internacionais à CESSIONÁRIA, tenha a OBRA o título descrito acima ou o título que posteriormente venha a ser adotado, para atender às sugestões de editores e revisores.
O CEDENTE compromete-se em anexar, como Documento Suplementar, nesta plataforma, a fotocópia do Termo de concordância e cessão de direitos de reprodução assinado pelo(s) autor(es), que pode ser obtido neste link.
O CEDENTE está ciente de que esta obra será licenciada, através do Creative Commons , para Extensio: R. Eletr. de Extensão, ISSN: 1807-0221, do DPE/PRPE/UFSC.