Discussing HPV: far beyond the classroom

Authors

  • Diana Pessoa Silva Freire Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Regina Taís da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Raquel Alice Fernandes Holanda Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Aurimárcia da Silva Torres Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Francisco Edilson Leite Pinto Junior Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Cristina Rocha Medeiros de Miranda Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e82766

Keywords:

Papillomavirus Infections, Vaccines, Health Education, Social Networking

Abstract

Objective: This article presents the "Discussing HPV", a university extension project that acted in the fight against HPV through the Instagram® platform. Method: A profile was created on the Instagram® platform entitled “Discutindo HPV”, aimed at the lay public in health, through publications in the grid and in Stories with their own graphic content and short texts in simple language, in addition to constant interaction with the public. Results: The profile started its activities on 10/31/2019. Data were collected from this date until 05/04/2020. In the followers, women stand out, in the age group of 25 to 34 years. The collection demonstrates that the profile has achieved the purpose of sharing scientifically-based content about HPV, in order to increase vaccination and early diagnosis. Conclusions: The data collected demonstrate that the project achieved the purpose of sharing scientifically based content about HPV reaching different audiences.

Author Biographies

Diana Pessoa Silva Freire, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Acadêmica do Curso de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Regina Taís da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Acadêmica do Curso de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Raquel Alice Fernandes Holanda, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Acadêmica do Curso de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Aurimárcia da Silva Torres, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Acadêmica do curso de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Francisco Edilson Leite Pinto Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorado em Cirurgia pela Universidade Federal de Pernambuco (2005). Residência no INCA (Instituto Nacional de Câncer). Graduado em Medicina pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1989). Docente do Departamento de Cirurgia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Cristina Rocha Medeiros de Miranda, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestrado em Ensino na Saúde, pela UFRN. Título de Especialista em Cancerologia pela Associação Médica Brasileira e Sociedade Brasileira de Cancerologia (2008). Especialização em Oncologia Clínica pela Fundação Educacional Lucas Machado (2004) e Graduação em Medicina pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2000). Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

ALMEIDA, Ana Beatriz Lisboa; YAMADA, Patrícia Ayumi Nunes; VICENTE, Elen Bruna Pereira; LUCENA, Tiago Rodrigues; BERNUC, Marcelo Picinin. Instagram no fortalecimento das ações contra a transmissão do HPV. In: MOSTRA INTERNA DE TRABALHOS DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 9., 2018, Maringá. Anais da IX Mostra Interna de Trabalhos de Iniciação Científica. Paraná: Unicesumar – Centro Universitário de Maringá, 2018.

AMERICAN CANCER SOCIETY. Atlanta: American Cancer Society. Disponível em: https://www.cancer.org. Acesso em: 27 ago. 2020.

CASTANEDA, Luciana; BERGMANN, Anke; CASTRO, Shamyr; KOIFMAN, Rosalina. Prevalência de incapacidades e aspectos associados em mulheres com câncer de colo do útero, Rio de Janeiro, Brasil. Cadernos Saúde Coletiva, v. 27, n. 3, p. 307-315, set. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1414-462x201900030440.

CLEMENT. Statista. Leading countries based on Instagram audience size as of April 2020. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/578364/countries-with-most-instagram-users/. Acesso em: 20 abr. 2020.

COSTA, Franciely Vanessa. Uso do Instagram como ferramenta de estudo: análise de um perfil da área biológica. Research, Society And Development, v. 8, n. 10, 23 ago. 2019. Research, Society and Development. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i10.1360.

BIALY, Safaa El; JALALI, Alireza. Go Where the Students Are: a comparison of the use of social networking sites between medical students and medical educators. Jmir Medical Education, v. 1, n. 2, 8 set. 2015. JMIR Publications Inc. http://dx.doi.org/10.2196/mededu.4908

HAUSEN, Harald Zur. Papillomaviruses in the causation of human cancers — a brief historical account. Virology, v. 384, n. 2, p. 260-265, fev. 2009. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.virol.2008.11.046

INSTITUTO NACIONAL DE CÂNCER. Câncer do colo do útero. 2020. Disponível em: https://www.inca.gov.br/tipos-de-cancer/cancer-do-colo-do-utero. Acesso em: 20 abr. 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Informações de Saúde, Epidemiológicas e Morbidade: banco de dados. Departamento de Informática do Sistema Único de Saúde. Disponível em: https://datasus.saude.gov.br/epidemiologicas-e-morbidade/. Acesso em: 27 ago. 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Câmara de Regulação do Trabalho em Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão e da Regulação do Trabalho em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2006.

MONTARDO, Sandra Portella. Selfies no Instagram: implicações de uma plataforma na configuração de um objeto de pesquisa. Galáxia (São Paulo), n. 41, p. 169-182, ago. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542019237688.

NOGUEIRA-RODRIGUES, Angelica. HPV Vaccination in Latin America: global challenges and feasible solutions. American Society Of Clinical Oncology Educational Book, n. 39, p. 45-52, maio 2019. American Society of Clinical Oncology (ASCO). http://dx.doi.org/10.1200/edbk_249695.

OLIVEIRA, Tiago Robério de. Utilização de uma mídia digital como ferramenta didática para ensino da relação entre o HPV e a gênese do câncer do colo do útero. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2020.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Progress and Challenges with Achieving Universal Immunization Coverage. 2020. Disponível em: https://www.who.int/immunization/monitoring_surveillance/who-immuniz.pdf. Acesso em: 1 set. 2020.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. Folha informativa: HPV e câncer do colo do útero. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?op%20tion=com_content&view=article&id=5634:folha-informativa-hpv-e-cancer-do-colo-doutero&%20Item%20id=839. Acesso em: 22 abr. 2020.

SHAFER, Serena; JOHNSON, Michael B.; THOMAS, Rachel B.; JOHNSON, Pamela T.; FISHMAN, Elliot K.. Instagram as a Vehicle for Education. Academic Radiology, v. 25, n. 6, p. 819-822, jun. 2018. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.acra.2018.03.017.

SOUZA, Karla Cristina Faria. Morfologia das redes sociais e sua influência na realidade das mulheres com HPV. 2019. 122 f. Dissertação (Mestrado em Economia Doméstica) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2019.

TEOH, Deanna. The Power of Social Media for HPV Vaccination–Not Fake News! American Society Of Clinical Oncology Educational Book, n. 39, p. 75-78, maio 2019. American Society of Clinical Oncology (ASCO). http://dx.doi.org/10.1200/edbk_239363.

TIMOTHY, P Gauthier; JEFFREY, Bratberg; KAITLYN, Loi; MARGARITA, V Divall. Delivery of educational content via Instagram®. Medical Education, v. 50, n. 5, p. 575-576, 13 abr. 2016. Wiley. http://dx.doi.org/10.1111/medu.13009.

TUMBAN, Ebenezer. A Current Update on Human Papillomavirus-Associated Head and Neck Cancers. Viruses, v. 11, n. 10, p. 922, 9 out. 2019. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/v11100922.

VOLPATO, Bruno. Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2021, com insights e materiais gratuitos. Resultados Digitais, 24 de agosto de 2021. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/ Acesso em: 15 de maio de 2022.

Published

2022-08-26