The inventive listening of teachers in pandemic: who is this subject that educates?

Authors

  • Roniel Sousa Damasceno Universidade Federal do Delta do Parnaíba
  • Marília Albuquerque de Sousa Centro Universitário INTA
  • Ana Carolina Borges Leão Martins Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e87415

Keywords:

Pandemic, COVID-19, Teachers, Psychoanalysis, School Psychology

Abstract

This article reflects on the meanings that Basic Education teachers express about virtual teaching during the pandemic of COVID-19. Structurally, the text presents an experience report of an extension activity of psychology students in the virtual format carried out with educators from a public school in the northeastern interior, in June 2020, the result of which mobilizes the discussion on how the virtualization of teaching has accentuated the precariousness of teaching work and negatively affected teachers' mental health. As a response to such scenario, we propose the rescue of the condition of subject of educators, calling ourselves to an experience of invention and collective listening at the interface of school psychology and psychoanalysis; an articulation that unveils the critical and political position of teachers in school processes. Finally, we emphasize the possibility of sustaining the educational practices through collectivity, aiming at the emancipation of the subjects, both in schools and in public universities.

Author Biographies

Roniel Sousa Damasceno, Universidade Federal do Delta do Parnaíba

Psicólogo graduado pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestrando em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPsi) da Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDpar).

Marília Albuquerque de Sousa, Centro Universitário INTA

Psicóloga formada pela Universidade Federal do Ceará. Atua como preceptora e professora supervisora de estágios na área da Psicologia escolar e educacional no Centro Universitário INTA (UNINTA) de Sobral.

Ana Carolina Borges Leão Martins, Universidade Federal do Ceará

Docente do curso de Graduação em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Políticas Públicas da Universidade Federal do Ceará (UFC), campus de Sobral. Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre e psicóloga pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenadora do projeto de extensão Psicanálise, Política e Educação.

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Published

2023-08-23