Continuing training in human rights for teachers of the public basic education network

Authors

  • Sandor Fernando Bringmann Universidade Federal de Santa Catarina
  • Clarissa Franzoi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jean Marie Alexandre Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sabrina Schultz Universidade Federal de Santa Catarina
  • Daniel Ricardo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luana Renostro Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e88169

Keywords:

Education, Human Rights, Continuing Training, Basic Education

Abstract

This article explains the building up of the outreach project “Human Rights Course to basic education teachers in the area of Florianopolis”, which has been organized since 2019 by the Working Group on Education and Human Rights of the Memory and Human Rights Institute (IMDH/UFSC). The project aims to provide continued formation for teachers based on the Human Rights Education National Plan (2007) and the Education in Human Rights National Guidelines (2013). The Course started in 2020, with an on-site workshop at the Jacob Anderle School. After the Covid-19 pandemics, online activities were organized such as debates on human rights via Youtube in 2020 and 2021 and a virtual course in 2021. During this period, the course contributed to the training of hundreds of basic education professionals, in the scope of Human Rights.

Author Biographies

Sandor Fernando Bringmann, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina.

Clarissa Franzoi , Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Ciência Política do Instituto de Estudos Políticos da Universidade de Bordeaux, França. Docente do Departamento de Economia e Relações Internacionais da Universidade Federal de Santa Catarina.

Jean Marie Alexandre , Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Engenharia Elétrica pelo Institut National Polytechnique de Toulouse. Professor voluntário do Departamento de Automação e Sistemas do curso de Engenharia de Controle e Automação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Foi coordenador do curso de graduação em Engenharia de Controle e Automação da UFSC (de 1989 a 1992) e chefe do Departamento de Automação e Sistemas da UFSC (de 2004 a 2008).

Sabrina Schultz, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. 

Daniel Ricardo , Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Ciência Política pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor Adjunto do curso de Relações Internacionais da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Luana Renostro , Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

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BRASIL. SECRETARIA DE DIREITOS HUMANOS DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais. Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos. Brasília, 2013.

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ZENAIDE, Maria de Nazaré Tavares. A educação em direitos humanos. In: TOSI, Giuseppe (org). Direitos Humanos: história, teoria e prática. João Pessoa: UFPB, 2004.

Published

2023-04-27