Chess at school: a project during the Covid-19 pandemic, in the state of Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e90896Keywords:
Chess, School, Remote LearningAbstract
Chess is an excellent tool that facilitates learning and can develop students' abilities, helping to build individual and collective awareness. The Chess at School extension project carried out at the State University of Maranhão, had as its main objective to insert chess as a sport, to help better interpretive thinking and logical reasoning. In addition to offering a sport to students, which is still not widespread at school. The project was applied to 143 students from 11 public schools, 2 students from 2 private schools, and 3 students from the Federal Institute of Science and Technology of the State of Maranhão (IFMA) in the city of São João dos Patos. The classes took place through video calls through the google meet platform, for the teaching of chess we used the platforms Chess.com and Lichess.org, where we passed theoretical and practical classes. The project was welcomed by the community with a relevant participation in its beginning, gradually the beginners were able to learn and develop their knowledge on the platforms and during the classes. It is concluded that chess when used in learning helps to develop skills such as concentration, strategy, judgment, planning, and memory.
References
ACIEGO, R. et al. Os benefícios do xadrez para o enriquecimento intelectual e socioemocional de crianças em idade escolar. The Spanish Journal of Psychology, n. 15, v. 2, p. 551-559, 2012.
BART, W. M. On the effect of chess training on scholastic chievement. Frontiers In Psychology, v. 5, 2014. Burgoyne, A., et al. The relationship between cognitive ability and chess skill: A comprehensive meta-analysis. Intelligence, v. 59, p. 72-83, 2016.
CHAIDA, G.; OLIVEIRA, M.A.; PINTO, F.P. A importância do xadrez no ambiente escolar. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Educação Física) Instituição de Ensino Superior Sant’Ana, Ponta Grossa, p. 37. 2017.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Recomendação nº 61 de 03 de setembro de 2020.
DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.
FADEL, J. G. S.; MATA, V. A. O xadrez como atividade complementar na escola: uma possibilidade de utilização do jogo como instrumento pedagógico. Sec. de Estado da Educação do Estado do Paraná/Programa de Desenvolvimento Educacional. 2013.
FRANKLIN, G. L. et al. Neurologia, psiquiatria e o jogo de xadrez: uma revisão narrativa. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, n. 3, v. 78, p. 169-175, 2020.
MENDES, A. A.; MENDES, E. S.; PAULA, M. C.; TERRA, C. M. O. A utilização do xadrez como ferramenta pedagógica na educação física escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 22, n. 236, 2018.
OLIVEIRA, T. J. O xadrez como alternativa pedagógica no âmbito escolar. Revista Educação Pública, n. 20, v. 19, 2019.
OLIVEIRA, V.D.; CARVALHO, J.E. Xadrez nas escolas: esporte, ciência ou arte. X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. Curitiba: PUCPR, 2011.
PILATI, Jerry A. Por que xadrez nas escolas? Francisco Beltrão, PR. Berzon. 2008.
RODRIGUEZ, P. V. et al. I Encontro Nacional Interdisciplinar em Ciência, Tecnologia e Sociedade (ENICTS 2019) Revista Mundi Sociais e Humanidades, n.1, v. 5, p. 78, 2020.
SALDANHA, Luis Cláudio Dallier. O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Educação e Cultura Contemporânea, n. 50, v. 17, p. 124-144, 2020.
SANTOS, A. M.; MELO A. S. A. S. Os Benefícios do Xadrez como Ferramenta Pedagógica Complementar no Processo de Ensino Aprendizagem do Centro Educacional Vivência. Rev. Educ., v. 8, n. 25, p. 63-69, 2015.
SILVA, L. C.; SANTOS, R. O jogo de xadrez como proposta pedagógica nas aulas de educação física. R. Eletr. Cient. Inov. Tecnol, n. 16, v. 8, 2017.
SILVA, R.R.V. O Jogo de Xadrez como Recurso Didático-Pedagógico nas Aulas de Educação Física. Revista Motrivivência, n. 31, v. 20, p. 19-35, 2008.
SOUZA, Cíntia Rafaela Santos et al. XADREZ NAS ESCOLAS PÚBLICAS. Revista Eletrônica do Programa de Educação Tutorial -Três Lagoas/Ms, n. 3, v. 3, p. 252-263, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
De acordo com a lei n° 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, o(s) autor(es) da OBRA encaminhada, doravante designado(s) CEDENTE, declara(m) tê-la lido e a aprovado na sua totalidade e concorda(m) em submetê-la à Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, doravante designada CESSIONÁRIA, para avaliação e possível publicação como resultados originais. Esta declaração implica que a OBRA, independente do idioma, não foi submetida a outros periódicos ou revistas com a mesma finalidade.
O CEDENTE declara que a OBRA não infringe direitos autorais e/ou outros direitos de propriedade de terceiros, que a divulgação de imagens (caso existam) foi autorizada e que assume integral responsabilidade moral e/ou patrimonial pelo seu conteúdo perante terceiros.
O CEDENTE, por meio desta, cede e transfere, de forma gratuita, o direito de reprodução gráfica, divulgação e indexação da OBRA em bases de dados nacionais e internacionais à CESSIONÁRIA, tenha a OBRA o título descrito acima ou o título que posteriormente venha a ser adotado, para atender às sugestões de editores e revisores.
O CEDENTE compromete-se em anexar, como Documento Suplementar, nesta plataforma, a fotocópia do Termo de concordância e cessão de direitos de reprodução assinado pelo(s) autor(es), que pode ser obtido neste link.
O CEDENTE está ciente de que esta obra será licenciada, através do Creative Commons , para Extensio: R. Eletr. de Extensão, ISSN: 1807-0221, do DPE/PRPE/UFSC.