Chess at school: a project during the Covid-19 pandemic, in the state of Maranhão

Authors

  • Alex Araújo do Nascimento Universidade Estadual do Maranhão
  • Deyllyane Fernandes de Sousa Gonçalves Universidade Estadual do Maranhão
  • Alfredo Mendes Universidade Estadual do Maranhão
  • Regina Célia Vilanova Campelo Universidade Estadual do Maranhão
  • Marcos Antonio do Nascimento Universidade Estadual do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e90896

Keywords:

Chess, School, Remote Learning

Abstract

Chess is an excellent tool that facilitates learning and can develop students' abilities, helping to build individual and collective awareness. The Chess at School extension project carried out at the State University of Maranhão, had as its main objective to insert chess as a sport, to help better interpretive thinking and logical reasoning. In addition to offering a sport to students, which is still not widespread at school. The project was applied to 143 students from 11 public schools, 2 students from 2 private schools, and 3 students from the Federal Institute of Science and Technology of the State of Maranhão (IFMA) in the city of São João dos Patos. The classes took place through video calls through the google meet platform, for the teaching of chess we used the platforms Chess.com and Lichess.org, where we passed theoretical and practical classes. The project was welcomed by the community with a relevant participation in its beginning, gradually the beginners were able to learn and develop their knowledge on the platforms and during the classes. It is concluded that chess when used in learning helps to develop skills such as concentration, strategy, judgment, planning, and memory.

Author Biographies

Alex Araújo do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão

Egresso do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Maranhão.

Deyllyane Fernandes de Sousa Gonçalves, Universidade Estadual do Maranhão

Discente do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Maranhão.

Alfredo Mendes, Universidade Estadual do Maranhão

Discente do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Maranhão.

Regina Célia Vilanova Campelo, Universidade Estadual do Maranhão

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade de São Paulo. Professora adjunta do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Maranhão.

Marcos Antonio do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão

Doutorado em Ciências pelo departamento de Medicina (Translacional) da Universidade Federal de São Paulo. Professor adjunto do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Maranhão. Coordenador do grupo de pesquisa em Fisiologia, Nutrição e Exercício (FiNEx-Cnpq/UEMA). Professor e Orientador do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal do Maranhão.

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Published

2023-04-27