Experiences of physical education professionals in home visits in primary care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e93388

Keywords:

Health Unic System, Collective Mental Health, Physical Education

Abstract

The performance of the physical education professional (PEF) in home visits (HV) has been gaining ground in the unified health system (SUS), since with the creation of the family health program, HVs have grown in the field of work of professionals. The report seeks to explore and discuss the experiences of professionals residing in Collective Mental Health, the Physical Education professional axis, during the HVs carried out in two Family Health Strategies (FHS) in the city of Uruguaiana/RS. This is an experience report-type study, with a view to presenting the experiences of PEF residents during the performance of HVs. The practice scenarios comprised two FHS, both located on the outskirts. The reported experiences corroborate the understanding that the work of the PEF is not limited only to guiding physical activities, but encompasses a broad process of know-how, showing the importance of this professional for the SUS.

Author Biographies

Gustavo Cassol, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM. Mestre em Educação Física, pela UFSM. Especialista em Saúde Mental Coletiva pelo Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Professor pelo Estado do RGS atuando em uma Escola Estadual de Faxinal do Soturno/RS e professor horista na Instituição Fisioterapia Campos, vinculada a Faculdade Delta, Campinas - SP.

Tatiane Motta Da Costa e Silva, Universidade Federal do Pampa

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Especialista em Saúde Mental Coletiva pelo Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde, Unipampa. Especialista em História e Cultura Africana, Afro-brasileira e Indígena, Unipampa. Mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Unipampa. Atualmete é doutoranda em Educação em Ciências pela Unipampa.

Lidiele Roque Bueno, Universidade Federal do Pampa

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Pampa. Especialista em Saúde Mental Coletiva pelo Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva, Unipampa. Mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Atualmente residente de Educação Física no Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Coletiva pela mesma instituição de ensino.

Mauren Assis de Souza, Universidade Federal do Pampa

Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), campus Uruguaiana/RS. Professora do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva e do Programa de Pós-Graduação Multicêntrico em Ciências Fisiológicas (PPGMCF). Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Ensino de Fisiologia. Doutora em Ciências Biológicas: Bioquímica Toxicológica pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Susane Graup, Universidade Federal do Pampa

Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Campus Uruguaiana/RS. Professora da Residência Integrada Multiprofissional em Saúde e do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, ambos vinculados a Unipampa. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Promoção e Educação em Saúde (GEPPES). Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).  

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Published

2023-12-22