Branding hospital dentistry nucleus - extension experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e93759

Keywords:

Branding, Hospital Dentistry, Design, Multidisciplinarity

Abstract

This article portrays the experience of students and professors in the extension project of the Design course at the Federal University of Santa Catarina - UFSC with the Hospital Dentistry Center (NOH) of the University Hospital of UFSC in the development of the Center's branding, in order to improve communication and the image of the work done by him. The TXM (Think, Experience and Manage) methodology was applied to create a visual and verbal identity and strategies for this to be effectively applied to the goals established by NOH. The brand's brandbook was also developed, with guidelines on its identity and guidelines for its application. Training was also carried out with the NOH team on the brand identity and the creation of art for posts, so that the communication channels of the Nucleus can be maintained following the parameters established by this project.

Author Biographies

Lisandra de Andrade Dias, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Design Industrial - Programação Visual e em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Doutora em Engenharia de Produção - Ergonomia e Mestre em Engenharia de Produção - Ergonomia ambas titulações obtidas na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Ocupa o cargo de professor adjunto 4 no Centro de Comunicação e Expressão (CCE) no departamento de Expressão Gráfica (EGR) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). 

Alessandra Rodrigues de Camargo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Odontologia pela Universidade Metodista de São Paulo. Mestrado na área de concentração de Estomatologia Clínica, do Programa de Pós-Graduação em Odontologia, pela Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo e doutorado na área de concentração em Patologia e Estomatologia Básica e Aplicada, do programa de Pós-Graduação em Odontologia pela Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo.  Professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina, lotada no Departamento de Odontologia. 

Thais de Almeida e Silva Machado, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

COSTA, Joan. A imagem da marca. Um fenômeno social. São Paulo: Rosari, 2008.

CAMPOS, André Ricardo Paim de; NAPOLEÃO, Eduardo; SOUSA, Richard Perassi Luiz de. Atributos gráficos da heráldica em marcas comerciais. DAPesquisa, v. 7, n. 9, p. 444-463, 2018.

GOMEZ, Luiz Salomão Ribas; SILVA, Pedro Kirsten de Almeida e; FEIJÓ, Valéria Casaroto; "A metodologia TXM Branding no contexto de construção e gerenciamento de marcas na atualidade", p. 153-166. In: Anais do GAMPI Plural 2015 [=Blucher Design Proceedings, v.2, n.4]. São Paulo: Blucher, 2016.

MELO, Francisco Inacio Scaramelli Homem de; COIMBRA, Elaine Ramos. Linha do tempo do design gráfico no Brasil. 2011.

PEÓN, Maria Luísa. Sistemas de Identidade Visual. Rio de Janeiro: 2AB, 2003.

ROBERTS, Kevin. Lovemarks: o futuro além das marcas. M. Books do Brasil, 2005.

WHEELER, Alina. Design de identidade da marca: guia essencial para toda a equipe de gestão de marcas. Bookman Editora, 2019.

Published

2024-07-26