Democracy and university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e97306

Keywords:

Extension, Democracy, University

Abstract

In this reflective essay I will present some thoughts on the process of implementing the curricular insertion of extension in Brazilian universities. For its development, I seek to rely especially on the theoretical body proposed by educators such as Paulo Freire and Darcy Ribeiro on the role of education and the university in the construction of citizenship. To this theoretical framework I add the foundations of the dialogical conception provided for in the national extension policy consolidated by Forproex, the basis for the definition of the National Extension Guidelines established by the CNE in 2018, as well as impressions learned from dialogues with extension managers over the last 7 years. Considering the complexity and breadth of the theme, I chose as the central dimensions of this reflective essay the movement around the recognition of extension as an academic dimension and the process of curricular insertion of extension, with the expectation of highlighting their potential in realizing democracy in higher education.

Author Biography

Olgamir Amancia Ferreira, University of Brasília

Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília. Professora Associada da Universidade de Brasília. Coordenou o FFORPROEX Regional Centro-Oeste(2018-2019), foi vice-presidenta do FORPROEX (2019-2020), foi Presidenta do FORPROEX (2020-2022) e Coordenadora do COEX /Andifes (2019-2022). É membro da Comissão Permanente de Extensão da AUGM, desde 2018.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR (ANDIFES). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos(as) Graduandos(as) das IFEs. 2018. Disponível em: https://www.andifes.org.br/?p=88771. Acesso em: 4 nov. 2023.

BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011- 2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 3 nov. 2023.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC)/CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Resolução 7 de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 4 nov. 2023.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Porto Alegre: UFRGS, 2012.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

RIBEIRO, Darcy. A universidade necessária. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1969.

RIBEIRO, Darcy. Universidade para quê? Brasília: Ed. UnB, 1986.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TEIXEIRA, Anísio. Ensino superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1989.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. DECANATO DE EXTENSÃO. Guia da Inserção Curricular da Extensão da UnB. UnB, 2020. Disponível em: https://dex.unb.br/insercaocurricularunb. Acesso em: 4 nov. 2023.

Published

2023-12-22