MULTIPROFESSIONAL AND INTERDISCIPLINARY ACTIVITES PERFORMED ON A GROUP WITH SPECIAL NEEDS: REPORTS OF AN EXPERIENCE

Autores/as

  • Geny Aparecida Cantos UFSC
  • Maria Edinéia Rocha
  • Joselma Tavares Frutuoso UFSC
  • Albertina Bonetti UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2010v7n10p70

Resumen

The cardiovascular prevention is based on efforts to prevent or avoid new cardiovascular events. In 1997, a multidisciplinary and interdisciplinary group planned activities focused on awareness of patients for stress management and health promotion. The objective was to provide individuals with special needs, which mostly belonged to the university community, access to alternative practices different from those already available in the medical model and medical technology. It was offered the participants a set of alternative treatments that provided the integration and harmonization of the body as a whole, to integrate conventional medicine with other care models of health promotion. These alternative treatments were: Biodanza ®; and tree water activites (watsu, Halliwick and Biodanza ®), psychological attetion and nutritional education with community lunches and visits to the supermarket, and recreational experiences of the heart, in addition to cardiac monitoring and monthly lectures. The results showed the importance of patients become aware of how they were acting, and from this perception they might believe, plan and be responsible for positive changes in their daily attitudes, contributing to a better quality of life and psychological well-being. These different ways of handling this in different therapeutic groups strengthened the human values associated with the physical and emotional recovery of these patients, better integrating them with the world, with others and with himselves.

 

Biografía del autor/a

Geny Aparecida Cantos, UFSC

Possui graduação em Farmácia Bioquímica pela Universidade Estadual de Maringá (1979), mestrado em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (1984) e doutorado em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná (1993) e Pós doutorado em Parasitologia Molecualr pelo Centro de Investigações Biológicas de Madrid (2000).Facilitadora/didata em biodança, sendo professora Associada da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Bioquímica e Parasitologia e Biologia Molecular, atuando principalmente nos seguintes temas: estresse, doenças cardiovasculares, biodança e parasitas intestinais em hortaliças.

Maria Edinéia Rocha

Professora de educação física, facilitadora de watsu/halliwick/biodanza

Joselma Tavares Frutuoso, UFSC

Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1992). Formação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Mestre em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo (1995). Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Especialista em Psicologia Clínica pelo Instituto de Terapia por Contigências Campinas-SP (2008) Atualmente é professor adjunto-3 da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência Psicologia Experimental, Psicologia Educacional, Psicologia do Desenvolvimento, Psicologia da Apendizagem e Psicologia Clínica (individual ou de grupo), atua nos seguintes temas: dor crônica, saúde do trabalhor, construção de medidas e psicoterapia.
Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1992). Formação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Mestre em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo (1995). Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Especialista em Psicologia Clínica pelo Instituto de Terapia por Contigências Campinas-SP (2008) Atualmente é professor adjunto-3 da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência Psicologia Experimental, Psicologia Educacional, Psicologia do Desenvolvimento, Psicologia da Apendizagem e Psicologia Clínica (individual ou de grupo), atua nos seguintes temas: dor crônica, saúde do trabalhor, construção de medidas e psicoterapia.

Albertina Bonetti, UFSC

Possui mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Práticas Pedagógicas e na área da Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, práticas corporais, saúde, doença e corpo.

Publicado

2010-12-25