Psychology as a mediator in the education of young readers

Authors

  • Ana Cláudia Fagundes Miguel de Souza Graduanda em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP.
  • Gabriela de Sousa Gibim Graduanda em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP.
  • Cláudia Aparecida Valderramas Gomes Professor Assistente Doutor em Psicologia na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2016v13n24p153

Abstract

This text reports an activity performed by Psychology undergraduate students at College of Sciences and Languages, São Paulo State University, Assis campus, through an experience of mediation of a contact between young students and reading practice. It was performed in 2013-2014 in a social support entity. In order to this, historical-cultural psychology and Paulo Freire’s pedagogy elements were chosen as theoretical references for practical activities: workshops that addressed an alternative method for reading compared to the traditional school model, making the understanding of this knowledge field possible through a group-interpersonal relationship. Results of this experience indicate that Psychology can contribute as a mediator in educational environments. It enhances the relationship with reading, an essential aspect of human culture. Furthermore, the importance for a psychologist to know the boundaries of traditional school practices is emphasized, as they have impaired critical formation for students so that they end up being not able to change this situation.

Author Biographies

Ana Cláudia Fagundes Miguel de Souza, Graduanda em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP.

Graduanda em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP. Atua na área da Psicologia Social e Educacional, com ênfase no campo da Assistência Social, políticas públicas de atendimento da criança e do adolescente e práticas de incentivo a leitura para a população juvenil. Desenvolve pesquisa de Iniciação Científica sobre o tema do trabalho em rede na Assistência Social.

Gabriela de Sousa Gibim, Graduanda em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP.

Graduanda de Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" Câmpus de Assis (FCL- Assis). Possui atuação em projetos de extensão com público infantil e adolescente na área de Psicologia, trabalhando, principalmente, os seguintes eixos temáticos: leitura, juventude e cultura

Cláudia Aparecida Valderramas Gomes, Professor Assistente Doutor em Psicologia na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus Assis/SP

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Bauru, com Mestrado e Doutorado em Educação - Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP/Marília. Docente no curso de Graduação em Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP/Assis - área de conhecimento Psicologia e Sociedade. Áreas de estudos e pesquisas: Psicologia Histórico-Cultural, Psicologia da Educação, Desenvolvimento humano, Infância. Integra os Grupos de Pesquisas Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural - UNESP/Campus de Marília-SP e Epistemologia e Psicologia: processos e contextos de desenvolvimento humano - UNESP/Campus de Assis-SP, certificados pelo CNPq.

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Published

2016-12-23