Literature Lusophone sarau: an online literary experience

Authors

  • Amanda Meincke Melo Universidade Federal do Pampa
  • Thayná Souza Braz Ogliari Universidade Federal do Pampa
  • Merlen da Luz Alves Universidade Federal do Pampa
  • Kézia Letícia da Silva Lôbo Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e77276

Abstract

This paper aims at reporting the experience of conducting a literature sarau in Portuguese. Organized by students of the institutional e-learning higher education course of Portuguese at the Federal University of Pampa (Unipampa), as a cultural action of University Extension, the event, called Sarau de Literatura Lusófona, initially planned to take place in the lobby of Campus Alegrete, was carried out in May 2020, online. This experience, which involved a series of adaptations, enabled the participation of people distributed in different locations, including from outside the state of Rio Grande do Sul. For the participants, it was a beautiful moment of enjoyment, promoting welcome, well-being and exchanges. For the academics involved in its organization, it provided learning related to the use of Information and Communication Digital Technologies (ICDT), Lusophone Literature, accessibility, as well as the exercise of skills that can be used in their professional development.

Author Biographies

Amanda Meincke Melo, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas (2007), mestra em Ciência da Computação pela mesma instituição (2003) e bacharela em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Maria (2001). Docente na Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Acadêmica do Curso de Letras-Português/Licenciatura na mesma instituição.

Thayná Souza Braz Ogliari, Universidade Federal do Pampa

Acadêmica do Curso de Letras-Português/Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa).

Merlen da Luz Alves, Universidade Federal do Pampa

Acadêmica do Curso de Letras-Português/Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa).

Kézia Letícia da Silva Lôbo, Universidade Federal do Pampa

Bacharela em Engenharia de Software pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Acadêmica do Curso de Letras-Português/Licenciatura pela mesma instituição.

References

ARANTES, F. M.; CATAI, H.; BOULHOSA, T. M. et al. Sarau Literário - a inovação para uma aventura literária por webconferência. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 24. 2018. p. 1-9. Florianópolis. Anais eletrônicos… São Paulo: ABED, 2018. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2018/anais/trabalhos/ 4834.pdf. Acesso em: 31 ago. 2020.

DIA Mundial da Língua Portuguesa - 5 MAIO. CAMÕES I. P., 2020. 1 vídeo (1h31min19s) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IOq4buh3YA4. Acesso em: 31 ago. 2020.

FARIA, D. R.; OLIVEIRA, N.; VIANA, L. C et al. Sarau Virtual: reinventando a prática de partilhar poemas e crônicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais do CBBD. São Paulo: FEBAB, 2013. p. 1423-1427. Disponível em: https://portal.febab.org.br/anais/article/view/1359. Acesso em: 31 ago. 2020.

FORPROEX - FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Florianópolis, 2012.

LÍNGUA Portuguesa. CPLP - Comunidade dos Países de Língua Portuguesa, 2020. 1 vídeo (14min6s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WqQzx-3R3ak. Acesso em: 31 ago. 2020.

SILVA, F. G.; RADIC, L. M. R.; SILVA, M. G.; FONSECA, P. M. O. Saraus Contemporâenos: a importância dos saraus como espaço político de socialização. Cadernos Espuc, Belo Horizonte, [s.v.?], n. 9, p. 150-167, 2016. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/ index.php/cadernoscespuc/article/view/P2358-3231.2016n29p150/11254. Acesso em: 31 ago. 2020.

Published

2021-08-26