The classical ballet classes at a university of the third age in Campo Grande - MS

Authors

  • Gisele Aparecida Ferreira Martins Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.5007/807-0221.2017v14n27p86

Abstract

The objective of this research is to report the experience of students attending classical ballet classes offered at a university of the best age in the city of Campo Grande - MS. From a qualitative approach, she used semi-structured interviews to identify the meaning of ballet classes and the contributions of this activity to the quality of life of eleven students of the institution. The theoretical basis was constructed with the authors: Ferreira et.al (2009), Leal and Haas (2006), Martins (2014), R. F. Marbá, et. al. (2016) and Witter et al (2013), who reported some benefits of dance classes among them improving functional and physical fitness and reducing the deleterious effects of advancing chronological age. All the students declared that they were fulfilling a girl's dream, feeling more "young", that they lost their shyness and the biggest factor of satisfaction was to go up on stage and present the choreographies learned during the lessons.

Author Biography

Gisele Aparecida Ferreira Martins, Universidade Católica Dom Bosco

Possui Graduação em Educação Física pela Universidade Católica Dom Bosco (2008). Possui Especialização em Gestão Escolar pelo Instituto Libera Limes (2011) Possui Especialização em Dança pela Universidade Católica Dom Bosco (2010) Possui Mestrado em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2015/2017). 

References

ACHCAR, Dalal. Ballet: Arte, Técnica e Interpretação. Rio de Janeiro: Cia. Brasileira de Artes Gráficas, 1980.

CACHIONI, M. Quem educa os idosos? Um estudo sobre professores de Universidade da Terceira Idade. Campinas, SP: Editora Alínea, 2003.

FERREIRA, Roberta Miranda, et. al. Balé adaptado: efeitos sobre as aptidões físicas em idosas. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, São Paulo, v.3, n.14, p.196-203. Março/Abril. 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.

HASS, Aline Nogueira e GARCIA, Ângela. Ritmo e dança. Canoas. Ed. ULBRA, 2006.

LEAL, Indara Jubin. HAAS, Aline Nogueira. O significado da dança na terceira idade. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, Passo Fundo, 64-71 - jan./jun. 2006.

MARBÁ, et. al. Dança na promoção da saúde e melhoria da qualidade de vida. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v.9, n.1, Pub.3, Fevereiro 2016.

MARTINS, G. A. F. As Aulas de Ballet Clássico no desempenho de Atletas de Ginástica Olímpica: Solo. The FIEP Bulletin, v. 84, p.283 - 288, 2014. R. F.

WITTER, Carla, et.al. Envelhecimento e dança: análise da produção científica na Biblioteca Virtual de Saúde. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol. Rio de Janeiro, 2013; 16(1):191-199

Published

2017-12-20