Detecting quantum mysticism in books published in Brazil with Data Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p725

Abstract

The bookstores have been full of titles including the word “quantum”, but more regarding to the “quantum mysticism”, which supports the existence of links between quantum mechanics and Eastern mysticism, leading to serious misunderstandings. This work aims to identify terms that can help readers, especially high-school teachers, to recognize to which of those categories a book pertains even before reading it through, contributing to breaking the vicious circle of students learning pseudoscience and passing it on as truth. The online catalogues from the four biggest bookstores in Brazil were used in this research. Books containing the words “quântica” or “quântico” – both corresponding to “quantum” – in their titles or synopses were searched. The resulting database was scrutinized with the help of Data Science techniques and text mining resources from the R programming language, and 22 terms that discriminate with an accuracy of 94% between the categories “quantum mysticism” and science or science popularization were identified. 

Author Biographies

Mairus Disconzi de Moura, Secretaria Municipal de Educação, Porto Alegre, RS

Mairus Disconzi de Moura possui Licenciatura em Física pela Universidade Luterana do Brasil (2017) e curso-técnico-profissionalizante em Informática pelo Colégio da Imaculada (2001). Realizou Iniciação Científica na Universidade Luterana do Brasil sobre aplicações de Big Data no ensino de ciências (2016/2017). Atualmente, é Professor de Física da Secretaria Municipal de Educação de Porto Alegre.

Renato P. dos Santos, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, RS

Possui doutorado em Física pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (1987), pós-doutorado em Inteligência Artificial aplicada à Física pela Universitaet Karlsruhe (TH) (Alemanha) (1990) e pelo Research Institute for Symbolic Computation (Áustria) (1991) e especialista em Data Science pela Johns Hopkins University/Coursera e em Machine Learning pela University of Washington/Coursera. Atualmente é pesquisador, orientador de doutorado e professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil. Foi editor convidado para a edição especial sobre Big Data na Educação do periódico Themes in Science and Technology Education (Grécia). Atualmente, é editor assistente da Acta Scientiae (ULBRA) e revisor desse e dos periódicos International Journal of Physical Sciences, Journal of Virtual Worlds Research, Revista Nupem (Unespar). Tem experiência na área de Ensino, com ênfase em Ensino-Aprendizagem e TIC, atuando atualmente em aplicações do Big Data no aprendizado de Ciências e Matemática.

Published

2017-12-08

How to Cite

Disconzi de Moura, M., & dos Santos, R. P. (2017). Detecting quantum mysticism in books published in Brazil with Data Science. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(3), 725–744. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p725

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física