Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts

Authors

  • Henrique Bezerra Cardoso UERN - Rio Grande do Norte
  • Paulo de Tarso Cavalcante Freire UFC - Ceará
  • Josué Mendes Filho UFC - Ceará

Abstract

In last times, the analysis of didactic texts books has gained importance in issues dedicated to science teaching. Conceptual mistakes, ambiguous figures and inadequate experimental proposes, which do not work or that are dangerous to the student, among others, are still quite common. From the fundamental work of Archimedes On the equilibrium of planes or the center of gravity of planes - book one we have developed an analysis of how this subject is treated in many Brazilian school texts books of both Physics and Science. Our investigations have shown several conceptual erroneous figures and other aspects in evaluated books.

Author Biographies

Henrique Bezerra Cardoso, UERN - Rio Grande do Norte

Graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2000), graduação em Licenciatura em Fisica pela Universidade Federal do Ceará (2000) e mestrado em Física ( com dissertação em ensino de Física) pela Universidade Federal do Ceará (2003).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Paulo de Tarso Cavalcante Freire, UFC - Ceará

Bacharelado em Física pela Universidade Federal do Ceará (1987), Mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (1991) e Doutorado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1995).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Josué Mendes Filho, UFC - Ceará

Bacharelado Em Física pela Universidade Federal do Ceará (1967), mestrado em Física pela Universidade de Brasília (1973) e doutorado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1984).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2008-09-02

How to Cite

Cardoso, H. B., Freire, P. de T. C., & Mendes Filho, J. (2008). Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 23(2), 218–237. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276

Issue

Section

Artigos